csik

 

 

Míg Németország államvasútja a megszorító intézkedéseknek köszönhetően pozitív mérleggel zárta a tavalyi esztendőt, addig francia megfelelője közel egymilliárd eurós hiányt volt kénytelen elkönyvelni. Az SNCF forgalma 24 882 euró, nem sokkal lemaradva a Deutche Bahn 29,3 milliárdos eredményétől. Két tényezőt jelöltek meg sajtóközleményükben a 980 millió eurós veszteség okaként: egyrészt jelentős, tíz százalék körüli visszaesést szenvedett el a teherszállító ágazat forgalma, másrészt erőteljesen növekedtek az infrastruktúra karbantartásának költségei.

Érdekes módon a DB mellékvonalaihoz hasonlóan a TER vonatok utasszámai is emelkedtek, a regionális közlekedésért felelős üzletág, az SNCF Proximités 3,8 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el – talán éppen a regionális hatóságok, önkormányzatok egyre növekvő befolyása miatt. Kevésbé szívderítő évet zárt a hosszútávú személyszállítás üzletága (-1,3%), az SNCF Voyages, melynek belföldi járatainak népszerűsége stagnált, ám nemzetközi vonatain már komolyabb visszaesés tapasztalható.

 

100402_01
Az SNCF nemzetközi személyszállítói tevékenységébe beletartozik az Eurostarban gyakorolt tulajdoni jog is, így ez utóbbi botrányokban és veszteségekben gazdag 2009-es esztendejével tovább rontotta az SNCF Voyages mérlegét
(fotó: Frederick Jury,
www.euro-photos-trains.com)

 

Szintén gyenge esztendőként marad meg 2009 a belga vasút évkönyveiben – elsősorban a teherszállítás miatt. Az SNCB Logistics szállítási volumene egészen elképesztő zuhanást produkált, -34,1 százalékkal 35,5 millió tonnára csökkent a tehervonatok által elszállított áru mennyisége. Alig érték el a német DB Schenker teljesítményének a tizedét! Leginkább az acélszállítást sújtotta a válság, felére csökkent az ágazat forgalma, ám konténerekből is húsz százalékkal kevesebbet láthattunk a belga vasúthálózaton.

 

100402_03

 

A belföldi személyszállításért felelős SNCB Mobility 0,7 százalékos növekedést ért el az utasszámok terén, 207,6 millióan választották szolgáltatásukat. Az európai trendeknek megfelelően a nemzetközi forgalmat irányító SNCB Europe eredménye már negatív irányba változott 2008-hoz képest, 10,1 millió utas szállt fel vonataikra. A két személyszállító szervezeti egység így együttesen 0,4 százalékos növekedést ért el, rekordot döntve a belga vasút történetében.

Hollaniában is hasonló kettősséget tapasztalhatunk: ha kis mértékben is, de gyarapodik a vasutat használók tábora, mindeközben az államvasút financiális helyzete egyértelmű visszaesést mutat. A bevételek nyolc százalékkal növekedtek (bő négy és fél milliárd euróra), de a kiadások is emelkedtek, méghozzá 13 százalékkal. A folyamatok eredményeként 165 millió euróval csökkent az NS profitja 2008-hoz képest, ám 116 millió euróval még így is pozitívban maradt.

 

100402_02
(a külön nem jelölt felvételeket Hörcher Dániel készítette)

 

Esetükben nincs szükség a teherszállítás visszaeséséről beszélni, hiszen a holland áruszállító néhány éve már a Deutche Bahn tulajdonát képezi. A bevételek és kiadások közti rés szűkülése az NS esetében az energia és a munkaerő árának emelkedéséből, illetve a déli nagysebességű vasútvonal, a HSL-Zuid átadása körüli problémákból ered. Sajtóhírek szerint ez utóbbi éppen 116 millió eurónyi veszteséget termelt az elmúlt esztendőben, megfelezve a társaság profitját. Gyorsan és határozottan reagáltak a 2009-as eredményekre, 315 vasúti alkalmazott elbocsátását tervezik az adminisztrációból, 15 százalékkal csökkentve a dolgozói létszámot.

 

csik

Kapcsolódó oldalak:

Nyereséges vasút? – 2. rész

Nyereséges vasút? – 1. rész