Megújulnak a Skócia és London között közlekedő Caledonian Sleeper-járatok. A 2015 februárjában aláírt, százmillió font (körülbelül harminchatmilliárd forint) értékű beruházás által több mint harmincöt év után érkeznek új hálókocsik az Egyesült Királyságba. A négy új szerelvény egyenként tizenhat Mk5-ös kocsiból fog állni, öt különböző kocsitípussal. A CAF tizenegy plusz járművet is legyárt. Az új szerelvények a British Rail által még az 1980-as években épített, Mk2 és Mk3 kategóriájú hálókocsikat váltják fel a hosszútávú éjszakai járatokon.

Az észak-spanyolországi Beasainben megépített első öt kocsit tavaly szeptember óta Csehországban, a velimi próbapályán nyúzták, majd a teszteket követően január közepén vontatták át a Csalagúton és Londonon keresztül Skócia központjába, Glasgow-ba. A járművek őszig ismét különböző statikus és dinamikus teszteken fognak átesni. Az új kocsikat kezdetben London és Glasgow, valamint Edinburgh között, az úgynevezett Lowlander-útvonalon lehet majd igénybe venni – jelenti az International Railway Journal.

Az első öt kész CAF-kocsit már át is vette a Serco (forrás: Rail Technology Magazine)

A Serco Caledonian Sleepers 2015-ben tizenöt évre nyerte el a Caledonian Sleeperek üzemeltetését a skót kormánytól. A választás meghozta a várt eredményt: a szolgáltatóváltás óta az utazások száma huszonegy százalékkal nőtt. Az új szerelvények pedig még több szolgáltatási szintet fognak kínálni, hogy mind a turisták, mind pedig az üzleti utasok igényeinek megfeleljenek. A Comfort ülőhelyek ára negyvenöt fonttól (tizenhatezer forint) indul majd, az egy- vagy kétszemélyes Classic Room fülkékért nyolcvanöt fontot (harmincezer forint) kell fizetni fejenként. A zuhanyzóval is felszerelt, egy- vagy kétszemélyes Club Room fülkék már százhuszonöt fontba (negyvenötezer forint) kerülnek, a zuhanyzós, kétágyas Suites Club Room lakosztályokért pedig személyenként kétszáz fontot (hetvenezer forint) kell majd kiadni. A jelenleg közlekedő szerelvények árképzése és foglalási rendszere a CAF-vonatok októberben esedékes forgalomba állításáig megmarad. A London és Edinburgh közötti Highlander-útvonalon közlekedő vonatokon viszont már átmeneti árképzés lép életbe.

A vonatokat felszerelték minden földi jóval: a szállodákhoz hasonlóan kulcskártyával lehet majd bejutni a fülkékbe, és természetesen a hálózati csatlakozók, valamint a fedélzeti wifi is alapszolgáltatás. Az utasterek kialakítása során gondoltak a mozgássérültekre is: a Classic, a Club és a Suite szintek teljes mértékben akadálymentesek. Egy fülke egy fő foglalása esetén is automatikusan teljesen foglalttá válik – számol be a Railway Gazette.

A Caledonian Sleeper új kocsijai szállodai szintű kényelmet fognak nyújtani turistának és üzleti utasnak egyaránt (látványterv: Serco)

A Skócia és az angol főváros közötti hálókocsis vonatok hatalmas, közel százötven éves történelemmel bírnak: a Caledonian Railway 1873 októberében indította el az első hálókocsit, mely hetente háromszor járta meg oda-vissza Nagy-Britanniát észak-déli irányban. A londoni Euston fejpályaudvarról induló járatok a nyugati parti fővonalon (West Coast Main Line), a King’s Cross pályaudvarról kifutó vonatok pedig a keleti parti fővonalon (East Coast Main Line) keresztül jutottak el Glasgow-ba – utóbbin 1988-ban szűnt meg a szolgáltatás. A következő évek során a British Rail több üzletága üzemeltette a járatokat. A Caledonian Sleeper márkanév 1996 júniusában éledt újra, a különböző végállomásokra tartó járatok különböző neveket kaptak: a glasgow-i lett a Night Caledonian, az edinburgh-i a Night Scotsman, az aberdeeni a Night Aberdonian, az invernessi a Royal Highlander, a Fort Williami a West Highlander. 1997-ben a BR ScotRail üzletágához tartozó National Express vette át a skóciai távolsági járatokat, 2004-ben pedig a ScotRaillel együtt a FirstGrouphoz tartozó FirstScotRailhez került át. A glasgow-i és edinburgh-i járatokat elsősorban négytengelyes, Class 90-es sorozatú, vagy hattengelyes, Class 92-es villamos mozdonyok továbbítják. Az Aberdeenbe, Invernessbe és Fort Williambe tartó szerelvényeket többnyire, négytengelyes, Class 73/9-es sorozatú dízel-villamos mozdonyok vontatják Edinburgh és az attól északra fekvő skóciai végállomások között.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!