1367-ben Magyarország első egyetemeként jött létre a Pécsi Tudományegyetem jogelődje. Az Országgyűlés ennek tiszteletére arról döntött, hogy szeptember 1-je legyen a magyar felsőoktatás napja, a kormány pedig úgy határozott, hatszázötvenmillió forintot biztosít a jubileumi programsorozat támogatására. A MÁV-Start pedig fölmatricázta a négyes Taurust. A mozdony a következő csaknem másfél évben az első magyarországi egyetem alapítására és az alapítókra – V. Orbán pápára, Nagy Lajos királyra és Vilmos püspökre – emlékeztet magyarországi és ausztriai útjain.

A Nyugatiban leplezték le a MÁV-Start legújabb werbe-mozdonyát, a 650 éves Pécsi Tudományegyetemet ünneplő 470 004-es Taurust. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: MTI/Illyés Tibor)

Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta, az egyetemmel évek óta jó az együttműködés. Példaként említette, hogy az egyik népszerű InterCity-vonat is az intézmény nevét viseli, szerinte ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a korábbi, csökkenő trend 2016-ban megfordult, és jelentősen növelni tudták utasaik számát ezen a vonalon. Kiemelte: feladat és kötelesség is, hogy az egyetemeken és a gazdasági élet szereplőinél, köztük a MÁV-nál meglévő tudásbázist egyesítsék, és úgy fejlesszék a képzési rendszert, hogy az alapja lehessen a gazdasági fejlődésnek. Bódis József az egyetem rektora azt hangoztatta, ma hatalma igazán annak van, akinek tudása van. Felidézte, 1367. szeptember 1-jén született meg a magyar felsőoktatás, Pécsen, ezzel a magyar nép belépett azon nemzetek sorába, amelyek tudásalapon kívánják építeni a társadalmat. Elmondta, az intézmény a kormánytól a Modern városok program keretében huszonnégymilliárd forintnyi fejlesztési lehetőséghez jutott, ennek eredményeként egy olyan megújult egyetem jön létre, amely megfelel a XXI. század kihívásainak.

A 004-es Taurus 2018. szeptember 1-jéig közlekedik az egyetemi matricával, addig Magyarország és Ausztria vasútvonalán mintegy 340 ezer kilométert tesz meg.

A 20792-es gyári számú, ES64U2-V4 típusú EuroSprinter villamos mozdonyt 2002-ben építette meg a Siemens. A MÁV 1047 004-5 pályaszámon vette állagba 2002. augusztus 27-én. 2011-ben kapta meg az új számozási rendszer szerinti 470 004-es azonosítóját. A gép 2015 májusától egy éven keresztül reklámozta magán mozdonymatrica formájában a budapesti 2015–2016-os operaszezont.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!