Ördögi vigyor a gép farkán: elbocsátott légi utaskísérők

iho   ·   2015.01.10. 11:15
cim

Állása visszaszerzéséért küzd tizenhárom United-alkalmazott, akiket azért bocsátott el a légitársaság, mert biztonsági aggodalmak miatt megtagadták a szolgálatot egy járaton.

Az eset még júliusban történt, a Boeing 747-400-asnak a United 869-es járataként San Franciscóból Hongkongba kellett volna repülnie, amikor a személyzet tagjai felfigyeltek egy furcsa graffitire a gép farokrészén. Két arc volt és két szó: Bye Bye, az arcok egyike pedig kétségkívül kifejezetten ördögien vigyorgott az alatta lévőkre.

A törzs legvégén lévő felirat mintegy tíz méter magasan volt, tehát nem kerülhetett másképp a gépre, mint valamilyen emelő berendezés segítségével. Az ügyről értesített légitársaságiak azt sem tudták megállapítani, hogy vajon San Francisco repülőterén mázolták-e oda a furcsa jelzéseket, vagy még az előző úton Dél-Koreában, a szöuli Incheon repülőtéren.

A légi utaskísérők mindenesetre addig nem voltak hajlandók a fedélzeten munkába állni, amíg a mintegy háromszáz, már beszállított utast le nem hozzák a gépről és alaposan át nem vizsgálják. Ami végülis meg is történt, és semmiféle robbanóanyagot nem találtak a Jumbón. De a járatot lefújták, az utaskísérőket pedig elbocsátották, mert nem engedelmeskedtek a járatfelügyelőnek, amikor az arra utasította őket, hogy szálljanak a gépre és teljesítsék a járatot.

Az ügy kárvallottjai a washingtoni szövetségi kormányzathoz fordultak panasszal. A United szóvivője azt nyilatkozta, hogy a járattal kapcsolatban a légitársaság valamennyi biztonsági rendszabálynak eleget tett, és a gép tökéletesen biztonságos volt a repüléshez. Az elbocsátottak viszont azt mondják, hogy nekik kötelességük minden gyanús jelzést figyelembe venni, és a tevékenységüknek ez a része kifejezetten védett, ők is olyan alkalmazottak, akik „whistle-blower”-ként kell viselkedniük a repülés biztonsága érdekében. Az egyik kirúgott légi utaskísérő kijelentette: az érintettek nem hajlandók meghajolni a United nyomása alatt, és ignorálni a biztonságot fenyegető esetleges veszélyeket. Az őket képviselő ügyvédek egyike szerint is a légi utaskísérőknek a fellépése törvényes volt, illetve törvényi védelem alatt helyesen cselekedtek.

A The Washington Post arra emlékeztet, hogy amikor az incidens történt, már hónapok teltek el azóta, hogy az MH370-es járatnak nyoma veszett, és a gépet a rajta lévőkkel azóta sem találják. A személyzet az ügyvédek szerint érthetően követelte a gép átvizsgálását, egyébként is a szövetségi közlekedési tárca épp azon a héten vezetett be szigorításokat. Amikor az ábrákat és a búcsúszöveget felfedezték, a légitársaság emberei csak a gép farokrészét vizsgálták át, ez volt az, amit a légi utaskísérők nem tartottak elégségesnek, és az egész gép átvizsgálását követelték. Ennek elmaradása miatt tagadták meg a járat teljesítését, miközben a United közleménye szerint a gép pilótái vállalták volna a repülést. Az elbocsátott légi utaskísérők azóta sem találtak maguknak munkát más légitársaságoknál, azt akarják elérni, hogy helyezzék vissza őket az állásukba, kapják meg elmaradt bérüket és azon felül még kompenzációt is követelnek.

A világ más tájain is történt egy érdekes eset, egy munkaügyi vita, amelynek komoly repülésbiztonsági kihatásai voltak: egy namíbiai lap jelentése szerint az ország légtere egy egész éjszakára felügyelet nélkül maradt, mert az erre hivatott légiforgalmi irányító megbetegedett, más viszont nem vállalta helyette a szolgálatot, mert nem kapott volna érte túlóradíjat.

A váratlan helyzet miatt a namíbiai légihatóság azonnal kiadta a figyelmeztetést, a NOTAM addig maradt érvényben, amíg a reggelre beosztott irányító el nem foglalta a helyét. Az Airport-Technology beszámolójából azt lehet kivenni, hogy tulajdonképp az egész nem volt más, mint egy 12 órás sztrájk, amiért a helyi polgári repülési igazgatóság nem volt hajlandó elfogadni a túlmunkáért benyújtott követelést. A felügyelet nélkül maradt légtérben mintegy ötven járat kellett, hogy átrepüljön, átmenetileg látás szerinti eljárás szabályai szerint (VFR), illetve a saját fedélzeti berendezéseikkel tartva a biztonságos távközöket. A namíbiai légiforgalmi szolgáltató ugyanakkor jelezte, hogy az átrepülés a radarfigyelés elmaradása ellenére a NOTAM-nak megfelelően biztonságos volt, a nemzetközi repülőtéren pedig volt szolgálat.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.