Óriási gépvásárlások nagy veszélyben

iho   ·   2018.12.11. 11:15
cim
A jelentős szalonok szokásos szenzációi a hatalmas megrendelések, amikor egy légitársaság, de még gyakrabban egy lízingcég, akár több száz repülőgépet vásárol vagy köt le egyszerre, persze a dolog olykor kicsit becsapós: emlékezetes volt például – az ötvenmilliárdos szerződést azóta is világrekordként kezelik – az a 430 gépre szóló üzlet, amit az Indigo Partners kötött az Airbusszal, közelebbről nézve azonban nem egy, hanem négy légitársaság volt a kedvezményezett, a Frontier, a Volaris, a JetSmart és a Wizz.

És persze köttetnek szalonokon kívül is nagy értékű és példányszámú megállapodások, amelyekről érthető mód öles betűkkel számol be úgy általában a világsajtó, sokkal kisebb a felhajtás általában, ha az érintett, részben vagy egészben, visszamondja az üzletet. Igaz, ez viszonylag ritka, inkább megtörténik, hogy a légitársaság későbbre halasztja a gépek átvételét.

Az egyik mostani történet egy 2015-ben kötött megállapodást érint, amelynek keretében a latin-amerikai Avianca csoport kötött az Airbusszal száz gépre, a társaság azonban tárgyalásokba kezd a gyártóval arról, hogy a szerződést módosítsák 50 gépre, illetve újabb hírek szerint 50 és 80 közötti példányszámra.

Az Avianca elnöke, Hernan Rincon magyarázatként először arról beszélt, hogy a változás oka a technológiai előrehaladás: „Nem akarjuk elkötelezni magunkat olyan mai technológiához, amit 10–15 év múlva kapnánk meg”. A cég egyébként eredetileg a 320-as gépcsalád neo-változataiból rendelt, és ebben a gépkategóriában egyelőre tíz-tizenöt éves távlatban még nem látszik a neo-hoz képest jelentős technológiai előrelépést jelentő váltótípus. Rincon azonban ezután röviden azt is jelezte, hogy a 10 milliárdos megrendelés-csökkentés „pénzügyileg lélegzethez juttatja” az Aviancát.

A társaság-csoport nemrég  szerződött a Uniteddel, a lényeg egy 456 millió dolláros hitel a legfőbb részvényes számára, miközben az egyelőre veszteségesen működő Avianca hitelállománya most már négy milliárdra rúg, ennek negyven százalékát a következő két évben kell törleszteni.

A másik óriásrendelés, amely veszélybe került, első megközelítésben megint csak nem pénzügyi okokból, a Boeing üzlete azzal a Lion Airrel, amelynek egyik 737-ese október végén szerencsétlenül járt. Mint portálunk is beszámolt róla, az eddigi megállapítások egyfelől érintették a MAX-sorozaton, az üzemeltetőknek kiadott információk nélkül bevezetett, az átesés elkerülésére kialakított új automata trimm-rendszert, másrészt az előzetes baleseti jelentés alapján a Boeing külön közleményben hívta fel a figyelmet a légitársaság karbantartóinak és pilótáinak esetleges hibáira is, az is biztos, hogy mindezt a végleges jelentésben kell tisztáznia a kivizsgálóknak.

A Lion Air egyik alapítója mindennek kapcsán helyezte kilátásba, hogy a cég felmondja a megállapodását az amerikai gyártó még át nem adott gépeire. Rusdi Kirana szerint a Boeing megpróbálja elterelni a figyelmet a tervezési változásokról és a Lion Air-re akarja hárítani a felelősséget.

A Lion Air egyike a Boeing legnagyobb vásárlóinak, a flottájában jelenleg 190 gépet üzemeltet az amerikai gyártótól, a rendelésállománya pedig nem kevesebb, mint 197, más adatok szerint 188 MAX és két 900ER, 22-23 milliárd dollár értékben listaáron. A társaság hivatalosan nem kommentálta a lemondás szándékát, a hír kapcsán a Reuters megjegyzi, hogy a szerződések módosítása vagy törlése rendszerint nem történhet egyoldalúan, másrészt egy légibaleset bekövetkezte többnyire nem egyetlen okra vezethető vissza.

Egy szakértői elemzés arra hívja fel a figyelmet, hogy a légitársaság döntését erősen befolyásolhatja, milyen kockázatokkal járna a drasztikus típusváltás. Ugyanakkor az anyag azt is megállapítja, hogy a Lion Air túlrendelte magát a következő évekre. Tegyük hozzá: nem feltétlenül a forgalom igényei szempontjából, sokkal inkább kérdéses lehet, hogy van-e elég repülőszemélyzet és elégséges-e a földi kiszolgáló háttér egy ilyen mértékű flottabővítéshez. Vagyis ez azt jelentené, hogy a Lion Air a balesetet ürügyként használhatja egy amúgy is szükséges lépés, a rendelések visszamondása, vagy legalábbis a rendelt gépszám csökkentése érdekében.

A Boeing számára természetesen fájdalmas egy olyan nagy vevő átállása, mint a Lion Air, ugyanakkor nem biztos, hogy nagyon rosszul járna hosszú távon, mert a Lion Air által lefoglalt gyártási slotokat talán még némi felárért is átadhatja olyan társaságoknak, amelyeknek valóban sürgős a MAX-ok beszerzése, de jóval hátrább állnak a várólistán.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.