Óriásüzlet óriásországban: Kína háromszáz gépet vesz a Boeingtól

iho   ·   2017.11.09. 13:45
firstMAX_China2_cim

Az amerikai elnök kifejezetten azzal a céllal utazott Kínába, hogy az Egyesült Államok számára nem túl dicsőséges kereskedelmi mérlegen javítson: nos ez, legalábbis az aviatika területén, mindenképp sikerült. Nem is csak az utasszállító gépek világában, a Bell Helicopter is komoly üzletet véglegesített, de hát a fő szenzáció nyilván a Boeing 37 milliárd dollárt érő kötése, amelyről először csak a darabszámot és az összeget lehetett tudni, később derültek ki a részletek.

Néhány éve állították forgalomba Kína ezredik Boeing utasszállítóját (fotók: Boeing)

Eszerint az amerikai gyártó 260 keskenytörzsű és negyven szélestörzsű gépet szállít le a kínai partnereknek, előbbiek természetesen 737-esek, utóbbiak pedig 787-esek és 777-esek lesznek. Persze további részletek is érdekesek lennének, amelyekről még nincs hír. Például: a gépekre a China Aviation Supplies Holding Co. kötötte a megállapodást, kérdés, hogy amely légitársaságok kapják őket milyen megoszlásban. Az sem világos, hogy teljesen új rendelésről van szó, vagy ennek a mennyiségnek egy része már szerepel-e a Boeing listáján mint meg nem nevezett vásárló igénye ez az „unannounced costumer” kategória jelenleg 1074 gépet tartalmaz, és a Flightglobal szerint ez is nagyrészt kínai eladásokat takar.

Az sem mindegy, hogy a nagyvonalúan megjelölt típusokon belül milyen változatokról van szó. Például a 737-esek esetében az új MAX-változatokat szállítja-e majd a gyártó, merthogy jelenleg ennek és az eddigi NG-knek párhuzamosan zajlik az összeszerelése Rentonban. De talán még érdekesebb lenne a 777-esekkel kapcsolatos részletek ismerete, vagyis: mennyiben erősíti a nagy kéthajtóműves új X-változatának rendelési listáját ez a megrendelés, merthogy a Boeing számára ez az egyik kulcskérdés a szélestörzsű fronton.

A napokban adták át az első kínai 737 MAX változatot

A Blooomberg arra emlékeztet, hogy júliusban hasonlóan nagyszabású üzleti megállapodást írtak alá a kínai elnök berlini látogatásakor az európai konkurenssel is, bár kevesebb gépre és kisebb értékben: az Airbus 22 milliárdért 40 A350-es kétfolyosóst és száz keskenytörzsű utasszállítót adott el az A320-as családból ugyanennek a kínai állami beszerző cégnek. A kínai elnök 2015-ös amerikai útján volt egy akkori megállapodás is 190 737-esre és ötven szélestörzsűre, megint kérdés, hogy a mostani és az akkori szerződés között van-e átfedés. Az biztos, hogy a három legnagyobb állami légitársaság, az Air China, a China Eastern és a China Southern csak 2020-ig összesen több mint 600 új géppel frissíti a flottáját.

Izgalmatlan nagy számok, de tulajdonképp még mindig bőven beleillenek a Boeing által felállított prognózisba, amely szerint a következő két évtizedben Kína 7240 új repülőgépet fog beszerezni, miből 5420 lesz keskenytörzsű. Az pedig már az IATA előrejelzése, hogy Kína 2022 körül átveszi majd az Egyesült Államoktól a világ legnagyobb légiközlekedési piacának címét, jóval korábban, mint amire eddig számítottak a szakértők, csak ebben az óriásországban 2036-ra az éves utasszám eléri az 1,1 milliárdot.

Fontosak a kínai vevők a Dramliner-eladások listáján is

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek