A kötelék, amely ebben a műfajban a legnehezebb és legnagyobb harci gépekkel repül, amelyet formációk valaha használtak, mindig nagy feltűnést kelt, ha megjelenik a repülőnapokon. Az Orosz Vitézek malajziai fellépése most azért vált különösen fontossá, mert több évtized elteltével a csoport új gépekkel kezdett repülni: az eddig használt Szu-27P-ket és Szu-27UB-ket  lecserélve 2017-ben már Szu-30SzM vadászbombázókkal lép fel.

A Vitézek megalakulása előtt is repültek már Szu-27 vadászrepülőgépekkel bemutató köteléket 1989 májusától. Ekkor még a Központi Tesztközpont 1. százada volt kijelölve erre a feladatra. A hajózóknak azonban nem ez volt a fő profilja. Az orosz vezetés ezért – nem kis mértékben a nyugati, elsősorban az amerikai légierő és haditengerészeti bemutató kötelékei mintájára – megalakította az Orosz Vitézek műrepülő csapatot. Hivatalos elnevezésük 237. TsPAT (vagyis 237. repülő technológiai demonstrációs egység) volt. A democsapat először 1991. április 5-én mutatkozott be a nagyközönségnek öt  Szu-27 repülőgéppel a Kubinka repülőbázison. Ekkor kezdték gyakorolni a máig is legtöbbet használt gyémánt formációt.

A Szuhoj modernebb változata, mindegyik gép kétüléses (fotó: The Aviationist)

1991. augusztus 24.-én a Poznani Repülőnapon volt első külföldi szereplésük, amit után még abban az évben az Egyesült Királyságban folytattak. Ekkor már hat SzU-27-es repülőgéppel repültek. Finnország majd Svédország következett, azután Csehországban már a kötelék mellett szóló bemutatót is repült Vlagyimir Grizlov és Igor Tkacsenkó Szu-27UB-vel. Még abban az év végén részt vettek Malajziában a LIM’A91 repülőnapon. A következő évben a gyakorláson túl emlékezetes túrán vettek részt az Egyesült Államokban. Portlandban, majd Alaszkában is repültek. A Vitézek együtt léptek fel az amerikai haditengerészet Blue Angels (Kék Angyalok) kötelékével 1992. szeptemberében. Utána a Normandie-Nyeman ezrednél vendégeskedtek Franciaországban, együtt ünnepelve a francia alakulat fennállásának 50. évfordulóját, és közösen repültek a Patrouille de France Alpha Jetjeivel. 1993-ban a hollandiai Leuwardeenben rendezett Open Dagen következett. Ugyanebben az évben, Kanadában is repültek, majd a Moszkvai MAKS kiállítás volt a helyszín, aztán megint a LIMA’93 repülőnap.

A következő években bejárták Európát, minden évben egy-két helyen repültek külföldön. 1995-ben azonban olyan baleset történt, amely megtörte a kötelék eddigi sikertörténetét, szinte elölről kellett kezdeni mindent. Malajziában turnéztak, majd indultak haza Kubinkába. December 12-én a vietnami Cam Rahn repülőbázison való tankolást követően repültek tovább észak felé, amikor a nagy ködben a kötelék három repülőgépe hegyoldalnak ütközött. A többiek gyors emelkedéssel el tudták kerülni a balesetet. Borisz Grigorjev ezredes, Alexander Sirovoj, Nyikolaj Grecsanov és Nyikolaj Korgyukov alezredesek életüket vesztették.

Begurulás fékernyővel (fotó: The Aviationist)

Az újjáalakított Orosz Vitézek 1996. szeptemberben mutatkoztak be a Gelendzsiki vizi repülőgépnapon. Négy Szu-27P repülőgépük új festés is kapott. 1997-ben a csapat ismét hatgépesre bővült és először az ausztriai Zeltwegben rendezett Air Power repülőnapon, majd visszafelé Szlovákiában a SIAD-on repültek. Utóbbi fellépés végeztével, leszálláskor az egyik hajózó elfelejtett futóművet nyitni, és a rakétatartó pilonokon landolt. Dühében és elkeseredésében a Szuhojból kiszállva a földhöz vágta sisakját. A repülőnap majd két órás késést szenvedett, de a hasraszállt vadászgép sérülései végül is nem bizonyultak komolynak, és haza lehetett vele repülni. Ebben az évben még részt vettek a Normandia-Nyeman 55. évfordulóján, majd Jacques Chirac francia elnök külön repülőgépét kísérték. 1998-ban repültek először Kínában a Zhuhai (Csuhaj) 98’ repülő kiállításon.

2001-ben az alakulat Szu-27P és UB repülőgépek helyett a vadonatúj, Szu-27M-nek is nevezett, de külföldön repülőkiállításokon Szu-35-ként bemutatott új vadászgépeket kapott. A gyakorlatilag előszériás repülőgépekből egy tucat állt a csapat rendelékezésére, ami általában tényleges állást jelentett, mivel a kiforratlan prototípusok hadrafoghatósága nagyon alacsony volt, és ez nagyban nehezítette a gyakorlást. A Szu-35 repülőgépekkel utoljára a június 12-én repültek el a Vörös Tér felett, majd 2003. júliusában hivatalosan is visszaálltak a régebbi Szu-27P és UB változatokra, abban az évben a MAKS-on már a régebbi hatgépes formációval tartottak bemutatót. 2004-től létezik az Orosz Vitézek és a MiG-29 frontvadászrepülőkkel repülő Sztrizsi (Fecskék) közös gyémánt formációja, amit tehát öt Szu-27 és négy MiG-29 alkot. 2005-ben repültek először az Al Ain repülőnapon az Egyesült Arab Emirátusokban.

Ebben a fordulóban szépen kirajzolódik a gépek sziluettje, az előszárnyakkal

2006-ban új programot gyakoroltak be, többek között a V formációt, valamint palástorsókat. A programjukkal kiérdemelték a FAI (Nemzetközi Repülőszövetség) aranymedálját. 2008-ban részt vettek Kauhavában a Finnországi Midnight Repülőnapon, amely gyakorlatilag este kezdődik, és az alacsonyan lévő nap miatt csodálatos látványként alulról világítja meg a repülőgépeket. Két nappal utána megkezdődtek a gyakorlások a szokásos moszkvai MAKS repülőkiállításra, ekkor történet az újabb baleset: két repülőgépük a levegőben összecsúszott, és a kötelék parancsnoka, Igor Tkacsenkó ezredes életét vesztette. A bemutatócsapat a MAKS-on végül csak az utolsó napon egy áthúzással vett részt négy Szu-27-essel, emlékezve a parancsnokára, és jelezve, hogy a Vitézek nem adják fel. Tkacsenkó ezredes poszthumusz kapta az Oroszország Hőse kitüntetést.

2010-ben a május 9-i győzelmi felvonuláson voltak láthatók legközelebb az Orosz Vitézek, új parancsnokkal, Igor Spak személyében. Azóta minden évben feltűnnek egy-két külföldi repülőbemutatón, valamint Moszkvába a győzelmi felvonuláson és a kétévente lévő MAKS kiállításokon. Magyarországon is repültek a 2013-as Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon. A forró, 40 fokos melegben érkezésükkor is bemutatták programjukat, majd a szombati napon a legutolsó nehéz harci repülőgépekként a lenyugvó nap árnyékában repültek, vasárnap a kora délutáni programban.

Vitézek tükörben

2016-ban jelentették be, hogy öregecske Szu-27P és Szu-27UB repülőgépeik helyett újabb változatú Szuhojjal repülnek a következő évben. A váltást feltehetően az az újabb szomorú esemény is gyorsította, ami tavaly júniusban történt: a kötelék áthúzással tisztelgett egy emlékmű avatásán, de a külső jobb kísérő gépe meghibásodott, a Szuhoj lezuhant, hírek szerint pilótája, Szergej Jeremenko azért nem tudott katapultálni, mert kikerült a feltehetően már épp hogy repülőképes Szuhojjal egy lakott települést.

Az új típus a gyártó legsikeresebb exportterméke, a Szu-30. A Szu-30SzM ennek a típusnak hazai modernizált változata, külföldre nem szállítják, oda a Szu-30MK(M)(K)(I) változatok kerülnek. Jellegzetességük, hogy kétüléses repülőgépek, mint a Szu-27UB-k, vagy az F-15E Strike Eagle-k. A Szu-33 mellett a másik sorozatban gyártott változat, amelynek nemcsak szokásos vezérsíkjai vannak, hanem a kabin mögött kacsa (canard) szárnyi is. A repülőgépek nehezebbek a P változatnál, valamint vektorált hajtóműveik ellenére kisebb tolóerővel rendelkeznek elődjeiknél. Ezt kompenzálja fly-by-ware vezérlésük. Ugyanebből a típusból adtak el egyébként a maláj légierőnek is, amelynek egyik ezredese szintén repült a LIMA17-es bemutatón. A következő videó egy koreai csapat felszállásával indul, de aztán 0.30-tól jönnek a Vitézek, kötelékben és szólóban:

Ami eléggé egyértelműen kiderül, nemcsak a gépek újak, hanem a program is: a nagyon szépen és fegyelmezetten végrehajtott formáció-repülések és váltások, orsók, keresztezések és szétválások, valamit a látványos tükörrepülés mellett a gépek egyikével igazi csemegének számító szólórepülést is láthatott a közönség, azokkal az elképesztő kobra hátraszaltó kombinációkkal, a „helikopter-figurával” és a többivel, amelyek a vektorált hajtóművek révén hajthatók végre, egyébként a nagy állásszögű lassú repülés során a közönség jól látja a vektor-fúvókák mozgását is.

A Ruszkij Vityazi pedig folytatja bemutatóit a világon, és reméljük, hogy 2018-ban, amennyiben lesz Kecskeméten Repülőnap – ezt alátámasztja a magyar Gripen-demo feltámasztása, amely idén fél tucat országban tart bemutatót – akkor ismét láthatjuk az Orosz Vitézeket. Ennek a pénz mellett egyetlen gátja van: az Oroszország ellen elrendelt embargó miatt már két éve egyetlen nyugati repülőnapra és kiállításra sem repülhetnek orosz harci repülőgépek. Reméljük, hogy az embargót feloldják és ismét élvezhetjük az orosz vadászbombázók békés célú felhasználását.

Párás levegő, látványos kicsapódások

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés