Sok türelemre lesz szükségük azoknak, akik ezen a nyáron Németország egyik legkedveltebb tengeri fürdőhelyére, Sylt szigetére (ténylegesen inkább félszigetére) utaznának. Mivel a vasúti pálya jelentős károkat szenvedett, nem csak késnek a vonatok, de jónáhányat le is mond a Deutsche Bahn a Hamburg és Westerland között közlekedő járatokból. Mindez szombaton derült ki.

A szigetet a szárazfölddel összekötő Hindenburgdammon húzódó kétvágányú pályán naponta és irányonként harminc vonat halad át, ezek java autószállító vonat. Az autószállító járatokat üzemeltető RCD-vasúttársaság szerint naponta kilenc-tíz vonatpár kimaradására kell számítani: ez szinte megoldhatatlan kapacitáscsökkenést jelent.

Autozug a Hindenburgdammon átvezető vasútvonalon (forrás: Wikipedia)

Szombaton Westerlandból legkevesebb négyórás késéssel tudták indítani a vonatokat, a Niebüll irányából utazók még szerencsésebbek voltak, ott egyelőre nem kellett várakozni. A kapacitáscsökkenés oka, hogy a szigeten fekvő Bredstedt és a szárazföldi Morsum között több helyen 20 kilométer per órás sebességkorlátozást kellett bevezetni a mérőszerelvény által talált pályahibáknak köszönhetően. Senki nem nevezte meg azonban a pályahibák valódi természetét, annyit viszont lehet tudni, hogy a hétvégén már bevetették a síncsiszoló szerelvényt is, az egyvágányúra szűkült szakaszon pedig óránként csak négy szerelvény haladhat át.

A kényszerhelyzetben a kapacitás növelése végett a Deutsche Bahn az RCD-társaság rendelkezésére bocsátotta az összes Sylt-Shuttle autószállító szerelvényét, ezek ugyanis – ellentétben az RCD által használtakkal – kétszintesek. Aki nagyon türelmetlen, a szárazföld és a sziget között a dániai Rømøből közlekedő kompokat is igénybeveheti. Szombaton már ezeken sem alkadt egy talpalatnyi hely sem. A szokásostól eltérően éjjel is közlekedő kompok kilencven autót képesek elszállítani, ami körülbelül fele egy Sylt-Shuttle-szerelvény kapacitásának.

Schleswig-Holstein tartomány közlekedési minisztere, Bernd Buchholz már pénteken megfenyegette a német vasúttársaságot a közszolgáltatási szerződésben rögzített szállítási teljesítmény sorozatos elmaradásáért. Amennyiben a hónapok óta fennálló helyzet nem változik, a vasútnak havi 350 ezer eurós büntetést kell fizetnie, szerződésszegés következtésben. Ez mindenesetre nem a nyaralókat érinti: a vasútvonalat használó ingázók idén már 2300 kérvényt nyújtottak be a minisztériumnak, melyben összesen 102 ezer euró értékben kérnek egyedi kártalanítást.

a Hindenburgdamm légifotón (forrás: Wikipedia)

A Hindenburgdamm egy egyedülálló logisztikai és történelmi hátterű műtárgy, kialakulásának története hasonló a Déda és Szeretfalva közötti vasútvonaléhoz: egy másik ország területét lehet vele megkerülni. Az első világháborút lezáró békeszerződések következtében Dániához került az a partszakasz, ahonnan a már akkor is közkedvelt Sylt szigetét kompokkal a legkedvezőbben lehetett megközelíteni. Miután a dán hatóságok csak ímmel-ámmal tettek eleget annak a német kérésnek, hogy a Sylt szigetére igyekvő tranzitutasokat könnyített határrendészeti eljárásban részesítsék, Németország radikális lépésre szánta el magát: a német fennhatóság alatt maradt partszakasz és a sziget között négy év alatt megépítették a Hindenburgról elnevezett töltést. A mű és a rajta húzódó, közel tíz kilométer hosszú, kezdetben egyvágányú vasútvonal 1927-ben nyílt meg. A vonal az ötvenes években egy köztes forgalmi kitérőt kapott, 1972-ben pedig fővonallá  minősítették és kétvágányúvá építették át.

Szinte csoda, hogy az évtizedek alatt újból és újból előkerülő terv, hogy a töltésen közút is épüljön, az autóalapú Németországban még mindig nem történt meg, bár ellenkező értelemben az is ugyanilyen csoda, hogy egy természeti adottságai következtében autómentességre predesztinált szigetet mégsem sikerült ilyen állapotában megtartani. Érdekes adalék, hogy a szigetre igyekvő kerékpárosoknak is vonatra kell szállniuk, mert a Hindenburgdammon kerékpárút sincsen.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!