Gyorsan mutatjuk is, mi az alapvető baj:

Egyetlen kocsi árválkodik a szekszárdi rakodón. A Szergej, ami Dombóvárról hozta, gépmenetben ment haza... A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből!

Régen minden jobb volt! De ha nem is minden, az azért igaz, hogy tíz éve még a hetente minden nap járó bátaszéki tolatós közlekedését úgy módosították, hogy már csak hétfőn, szerdán és pénteken közlekedjen. Rakták a fát Szekszárdon, Bátaszéken, Pörbölyön, Tolna-Mözsön; az ócskavasat Szekszárdon és Bátaszéken; a téglát Bátaszéken; néha a gabonát Szekszárdon, Tolnán és Bátaszéken. Nagyon ritkán még tartálykocsik is érkeztek a szekszárdi fűtőműbe. Ne felejtsük el a bonyhádi ócskavas- és gabonarakodást sem, az előbbi rendszeres volt, az utóbbi már tíz éve is ritkaság. Érdekesség: Bonyhádra Hidas-Bonyhád állomásról ágazott le egy pár kilométeres szárnyvonal – sajnos évek óta ki van zárva a forgalomból.

A Hidas-Bonyhád és Bonyhád közötti nyúlfarknyi vonalon 1922-től van teherforgalom. 1950-ben a személyforgalmat is elindították, de alig tíz év után meg is szűntették. Ma már a tehervonat sem jár, az utolsó menet 2010 őszén döcögte végig a három kilométeres utat. A felvételen a 2164-es Csörgő tolat ócskavasas vagonokkal Bonyhádon

Na ennek a forgalomnak a nagy része már eltűnt. Egyedül a fát rakják még Szekszárdon és Pörbölyön, évről  évre kevesebbet. A helyzetet a Rail Cargo Hungaria is felismerte, és fokozatosan csökkentette a bátaszéki tolatós kapacitását. Az utóbbi évben már csak hetente kétszer járt a kiszolgálómenet, hétfőnként Szekszárdra, szerdánként Pörbölyre ment tovább a vonat. Így sokszor előfordult, hogy 1-2 üres kocsit hozott, visszafelé meg vonat híján gépmenetben közlekedett a Szergej. Ennek a gazdaságtalanságához nem fér kétség, így 2017-ben már csak heti egyszer, szerdánként jön a tolatós tehervonat Dombóvárról.

Pörbölyről kettő, Szekszárdról egy fás kocsit hozott a 235-ös. Impozáns szerelvényét érdemben megnövelte a bátaszéki gázolajkút tartálykocsija...

A Szergej kora délelőtt indul el Dombóvárról, majd némi bátaszéki tolatás után előbb Szekszárdon, majd Pörbölyön fordul meg, cserél kocsikat. Dél körül általában végez is a munkával, így kora délután, sokszor az első személyvonatok előtt (van egy jelentősebb lyuk az 50-es vonal menetrendjében...) vissza is ér Dombóvárra. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem mindig csak 1-2 kocsikat rakodnak, legutóbb kilenc vagonnal érkezett a gép Bátaszékre. Ezt még mindig elbírná egy remot Dácsia is, valamiért azonban szinte mindig Szergejt tesznek a vonat elé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!