Őszre meglesz a katonai helikoptertender

MTI   ·   2013.05.22. 17:20
cim2

Összpárti konszenzus alakult ki a Magyar Honvédség (HM) helikopter- és repülőgép-beszerzéséről – mondta Hende Csaba honvédelmi miniszter a négypárti egyeztetést követő sajtótájékoztatóján.

A miniszter kifejtette: a négy parlamenti párt egyetértése alapján a helikopterbeszerzések menetrendjét úgy határozták meg, hogy a HM szakértői munkacsoportja a honvédség és az ország szükségletei, igényei alapján őszig kialakítja a követelményrendszert, és elkészíti a tenderkiírást, amelyet szintén négypárti egyeztetésen vitatnak meg. Ezután úgy írják ki az európai uniós közbeszerzési eljárást, hogy a potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választások előtt kell benyújtani ajánlatukat. Így az új kormány haladéktalanul dönthet majd a beszerzés kérdésében.

Hende Csaba elmondta, hogy a repülőgép-beszerzésre 5 milliárd, a helikopterbeszerzésre pedig 100 milliárd forintos költséggel kalkulálnak.

A katonai szállító helikopterekből...<br>(fotók: Kelecsényi István)

A parlamenti pártok teljes mértékben egyetértettek abban, hogy a honvédség „forgószárnyas és merev szárnyas repülési képességét” meg kell őrizni, újjá kell teremteni, mert ez az ország érdeke – hangsúlyozta a miniszter. Hozzátette: a szerdai egyeztetés azt mutatja, hogy a honvédelmet valóban pártok felett álló össznemzeti ügynek tekintik a parlamentben.

A szakminiszter elmondta, hogy a Magyar Honvédség forgó- és merev szárnyas repülési eszközei elavultak, még a Varsói Szerződés idejéből származnak. A tanácskozáson a megoldás alapelveként rögzítették, hogy komplex megközelítéssel, a nemzeti képességeket szem előtt tartva, szakmai alapon, a lehető leggazdaságosabban, átlátható módon, hosszú távú megoldásra törekedve kell optimális fejlesztést végrehajtani.

Hende Csaba kitért arra, hogy a Malév megszűnésével Magyarország állami légi szállítási képesség nélkül maradt. Az An–26-os repülők olyan mértékben elavultak, hogy a világ számos repülőterére környezetvédelmi okokból, a zajterhelés miatt nem kapnak leszállási engedélyt. Hozzátette: szükség van egy állami légi szállító flottára, amely biztosítani tudja a Magyar Honvédség személy- és teherszállítási feladatainak, illetve egyéb állami feladatok önálló és költséghatékony megvalósítását.

...és harci helikopterekből is alig van működőképes példány

Kifejtette: a külföldi missziós feladatok teljesítése mellett az állami légi flottának biztosítania kell a polgári légi közlekedésben nem szállítható veszélyes anyagok, felszerelések légi szállítását, a külföldön rendkívüli körülmények között rekedt magyar állampolgárok kimentését, és szükség szerint repülés közbeni ellátását, a nagy gyorsaságot igénylő szervszállításokat, továbbá egyéb állami és rendvédelmi szervek külföldi feladatainak végrehajtását, például nagykövetségek esetleges evakuációs feladatainak megoldását.

A szerdai egyeztetésen egyetértettek abban is, hogy szükség van a 21. századi kihívásoknak megfelelő, modern helikopterekből álló flottára, amely hosszú távon gazdaságosan üzemeltethető, egyaránt alkalmas országvédelmi és szövetségi feladatok, valamint katasztrófavédelmi, terrorelhárítási, légi rendészeti és más nemzetgazdasági feladatok kiszolgálására.

Az An-26-osokat is nehéz hatékonyan üzemeltetni

A beszerzésekig a meglévő gépekkel kell ellátni a feladatokat. Hende Csaba ezzel kapcsolatban kiemelte: ehhez olyan mennyiségben és mértékben újítják fel a gépeket, hogy az új, modern helikopterek üzembe helyezéséig Magyarország biztonsága ne sérüljön, a szükséges katonai, katasztrófavédelmi és egyéb civil feladatok ellátására rendelkezésre álljanak a szükséges eszközök.

A Honvédelmi Minisztériumban tartott megbeszélésen a pártok részéről az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának három alelnöke, Csampa Zsolt (Fidesz), Básthy Tamás (KDNP) és Iváncsik Imre (MSZP), valamint Jámbor Nándor és Németh Zsolt jobbikos képviselő, a tárca részéről pedig mások mellett Vargha Tamás parlamenti államtitkár és Benkő Tibor vezérkari főnök vett részt.

Kapcsolódó hírek