Palettákat az utasszállítókba – az Airbus cargo megoldása

iho   ·   2020.05.03. 12:00
paletta_cim
Szélestörzsű gépeinek üzemeltetőinek kínál az Airbus egy új technológiát, amelynek lényege biztonságosan szállítani teherárut az utasszállítókkal is, amint ezt manapság egyre több légitársaság teszi, egyrészt, mert erre van igény, másrészt mert így tarthat mozgásban gépeket és gyakorlatban személyzeteket.

Az európai gyártó megoldásának lényege, hogy a gépek economy üléseinek helyén, az ülésekhez padlóba ágyazott sínekre szerelne palettákat, amelyek megkönnyítik a ki- és berakodást, biztonságos rögzítési rendszert kínálnak és jobban óvják a kabin berendezését más, „ad hoc” elhelyezett teherárukkal szemben – ilyen cargo megoldásról adtunk hírt az Air Canada három 777-ese esetében.

(fotók: Airbus)

A palettákra pakolt terhet 9g szakítószilárdságú hálókkal rögzítik. A paletták teherbírása 260 kiló és a teheráru térfogata 2,7 köbméter lehet. Ez viszonylag visszafogott kapacitás, de azoknak az egészségügyi felszereléseknek, maszkoknak és egyebeknek a szállítására épp megfelelő, amelyeket manapság az utasszállítók utasok helyett sokszor visznek, különösen nagy hatótávolságú vonalakon, például Kína és Európa között.

Az A350-esekbe harminc paletta helyezhető el, a 330-asokba huszonnyolc, hasonló mennyiséget szállíthatnak a viszonylag kevés példányban repülő négyhajtóműves A340-esek is, sőt, a cég egyik vezetőjének közlése szerint vizsgálják, lehet-e az A380-as kétszintes óriásokat is így felszerelni.

A paletták csak az economy ülések helyére kerülhetnek, a konyhák és a toalettek maradnak a gépen, viszont deaktiválni kell a az utasszórakoztató rendszereket és a kiegészítő oxigénrendszert, mindez azért fontos, hogy ne keletkezzen plusz hő a kabinban.

A gyártó a palettás kialakítást igénylő cégeknek felajánlja, hogy lebonyolítja a hatósági engedélyeztetést is. Az EASA egyébként az utasszállítókkal történő teherszállítás esetére már felállította a szabályait, például azt, hogy a fedélzeten a pilótákon kívül ott kell, hogy legyen egy általában háromfős kabinszemélyzet is, ők kell, hogy rendszeresen ellenőrizzék a rakomány állapotát, főképp azt, nincs-e füst vagy tűz a kabinban.

Természetesen veszélyes árut (például a már sok bajt okozott lítium-ionos akkumulátorokat) így sem szabad szállítani, az efféle termékek repültetését utasszállítókon már korábban is megtiltották. Az Airbus néhány nap alatt elvégzi a gépek felszerelését palettákkal, és vállalja, hogy ha már nem lesz szükség rá, a kabinokat ugyancsak rövid idő alatt szereli vissza utasszállító kialakításúvá.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.