Bulgária miniszterelnöke, Marin Rajkov, és a bolgár közlekedési miniszter a napokban avatta fel a bulgáriai Szvilengrad és a török határnál fekvő Kapitan Andrejevo település között 19 kilométer hosszan felújított vasúti pályát. A rövid vonalszakasz része az alapvetően Ausztriát Szlovénián, Horvátországon, Szerbián és Macedónián keresztül Görögországgal összekötő X. páneurópai közlekedési folyosó C, azaz Törökországot a fő útvonalba Bulgárián és Szerbián keresztül bekötő ágának.

A Railway Gazette arról ír, hogy a vasúti szakaszt a cseh OHL ZS újította fel, erre még 2009-ben a bolgár állami vasúti infrastruktúrakezelőtől kapott megbízást 84 millió euró értékben. A szerződés értelmében teljesen új, százhatvan kilométer per órás sebességgel is használható, 25 kilovolt 50 hertzes váltóárammal villamosított pályát hoztak létre, valamint egy 433 méter hosszú vasúti híd is megépült a Marica folyó felett Szvilengradnál. Az egyvágányú vonalra az Alcatel-Lucent és a Thales által alkotott konzorcium telepíthette fel az 1-es szintű egységes európai vonatbefolyásolási rendszert (ETCS), valamint az ahhoz tartozó telekommunikációs rendszereket.

Szvilengradnál a Marica folyó felett is új vasúti híd épült<br>(forrás: plovdivsvilengradrailway.com)

A közlekedési miniszter az átadáson arról beszélt, hogy a Szvilengradot Törökországgal összekötő vasútvonal felújítása Bulgária első olyan vasúti fejlesztése, ami az Európai Unió 2007 és 2013 közötti közlekedési operatív programjának segítségével valósult meg. Hozzátette, a következő operatív program során jó eséllyel pályázhat az ország nemzeti vasúttársasága, a BDZ új vonatok beszerzésére a korszerűsítésnek köszönhetően.

A török határhoz vezető pálya felújításával lezárult a Plovdivot a törökországi Kapikuléval Dimitrovgradon keresztül összekötő vasútvonal felújításának és villamosításának harmadik szakasza. A negyedik, egyben végső fázist a Dimitrovgradot és Szvilengradot összekötő, 67,2 kilométer hosszú vasúti pálya korszerűsítése jelenti. A 154 kilométer hosszú Plovdiv–Kapikule vonal a X. páneurópai közlekedési folyosó C ága.

A korridorvonal törökországi, Kapikulét Isztambullal összekötő részén várhatóan idén nyáron kezdik meg a felújítási munkálatokat, ezért a vasúti teherfuvarozó társaságok már keresik az alternatívákat a kerülő útvonalakra, valamint a lezárt szakasznál található átrakóterminálok helyettesítésére – számol be az International Railway Journal.