Az év első hírei között is természetesen a metróvonalat érintők szerepeltek a legtöbbet. Tarlós István főpolgármester igen optimistán tavaszra ígérte a felújítás kezdetét, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba integrált közlekedési hatóság talán első döntése volt az Oroszországban felújított szerelvények hatósági engedélyezése. Folytatódott viszont a pótlóbusz-őrület: januárban még az Ikarus Egyedi tűnt befutónak száznyolcvan csuklóssal, ám év végéig ezekkel a járművekkel nem találkozhattunk.

A Nemzetközi Nőnapon (na de nem ebből az alkalomból) jelent meg a hír: újra kiírták a metrófelújítási tendereket, a két hónappal azelőtti optimizmus a tavaszi munkakezdéssel kapcsolatban a ködbe veszett. A kiírás után folytatódott azonban a kormány és a főváros közti huzavona a költségek fedezéséről. Augusztusban azonban döntés született a felújításról, és november elején neki is láttak a Lehel tér–Újpest szakasz rekonstrukciójának.

Az első felújított szerelvény március végén azonban elkezdte próbafutásait, de első folyamatos üzeme mindössze négy napig tartott. A problémák nyár végéig csak fokozódtak: egy rosszul bekötött kábelköteg, majd az ajtók működését akadályozó beszorult fakocka növelte a zavart, augusztustól azonban – egyre növekvő létszámban – zavartalanul közlekednek a 3-as vonalon. A felújításnak természetesen áldozatai is vannak: elbúcsúztunk az utolsó „cicilámpás” EV3-as szerelvényektől, és a Vízipókok is Mityiscsibe utaztak átalakításra. Egyetlen valóban új jármű érkezett azonban: a Swietelsky pályakocsija a fotósok legnagyobb örömére a nagyvasúton tartotta próbaüzemét.

2017 a metró éve volt Budapesten (fotó: Vörös Attila)

A 2-es metró azonban – öt hónap után – újra megállt a Kossuth Lajos téren, mivel befejezték a volt MTESZ-székház bontását.

Elindult a budapesti online jegyrendszer is, de szinte az első pillatban hackertámadás áldozata lett. A beléptetőkapuk próbaüzeme azonban megkezdődött: a Deák téri metróállomás Sütő utcai kijáratánál és Közvágóhíd HÉV-végállomáson találkozhatunk velük.

Az előző évekhez hasonló grandiózus beruházásokról nem tudunk beszámolni sem a fővárosból, sem pedig villamosos megyeszékhelyeinkről: elkezdték azonban az 1-es villamos Fehérvári út–Etele tér közti szakaszának hosszabbítását, és lehívják a CAF-villamosok opciójának egy részét is. A Budai Fonódó hálózat a budai peronfelújítási program befejezésével tekinthető véglegesnek, hacsak Budafok kocsiszín elhúzódó felújítását nem tesszük még hozzá. Év végén pedig új megállót kapott a 14-es (és a metrópótlás miatt meghosszabbított 12-es) villamos, amelyről – ha a peron elkészül – könnyebb lesz az átszállás az esztergomi vonal vonataira.

Itt épül az 1-es villamos hosszabbítása (fotó: Kemsei Zoltán)

A Combinókat is elérte a Futár-láz: a budapesti járműtípusok közül utolsóként szerelik fel azt a típust, a kieső kocsik pótlására újra csatolt iparik – azaz KCSV7-esek – közlekedtek a Nagykörúton. És ha már ipari csuklós: majdnem teljesen elkészült az 1476-os Ganzból átépített mérővillamos is. Évzáróként pedig – vagy 2018-as évnyitóként? – a kereken ötvenéves BKV-t ünnepelhettük.

Tervekből sem szenvedtünk hiányt a mögöttünk hagyott esztendőben: mégis elkezdődhet (papíron!) a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, a pesterzsébeti villamoshálózat átalakítása, a Vásárközpont kötöttpályás közlekedésének rehabilitációja, valamint a Kopaszi-gátnál épülő új lakónegyedhez is villamosvonalat terveztek. Továbbra is képlékeny viszont, hogy az olimpiai pályázat visszavonásával Dél-Pest és környéke miként is változik majd. Törölték azonban az újpalotai villamosvonal terveit, azaz a Keletin túlra egyelőre csak gumikeréken utazhatunk, és az 1-es villamos is csak délen hosszabbodik, az aranyvölgyi folytatás pénzét elnyelte a metrófelújítás.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!