Ahhoz képest, hogy az előzetes várakozások szerint a légitársaságok eléggé túlszerződték már magukat az előző években, Le Bourget nyitónapján azért már délelőtt elég komoly kötések születtek elég szép számban, és még nem vagyunk sem a nap, sem a szalon végén. Az igazán távlatos döntéseket azonban a programok jelentik: mint beszámoltunk róla, az Airbus már a nulladik, vagyis a show előtti napon nyilvánosságra hozta tervét a módosított óriásgépről (A380plus), bár ez még nem magának a programnak a bejelentése volt, az igazi nyitónapon a Boeing jött azzal, ami fontos, de túl sok meglepetést nem okozott.

Ez pedig a 737 MAX gépcsalád egy újabb, méghozzá leghosszabb, 10-es változatának programindítása. Nem volt meglepetés, mert az eredeti gépcsalád legnagyobbja, a 9-es, amely egyébként repül is a szalon légibemutatóján, nem nyűgözte le a légitársaságokat, tekintve, hogy utaskapacitása alulmúlta az európai versenytárs A321-esét. Az egy osztályos kivitelben 230 személyes MAX 10 azonban már most 240 példányos rendelésállománnyal rendelkezik, a Boeing ígérete szerint ezeknek az üzleteknek a részletei a bejelentés után külön-külön kerülnek nyilvánosságra. És aztán be is indultak sorra a bejelentések, (A technikai részletekről a kötések árnyékában most kevesebb szó esik, pedig nyilván lesz még érdekesség a még hosszabb törzs kapcsán, például hogy megpróbálnak-e alakítani a futómű-rendszeren.)

Az első órák főszereplője kétségkívül a Boeing leghosszabb egyfolyosósa lett

Nem sokkal a programnyitány után jelentették be a BOC Aviation, a jeles szingapúri lízingcég szándéknyilatkozatát tíz gépre, a cég egyébként a Boeing régi jó vevője, márciusban vette át a kétszázadik gépét az amerikai gyártótól, a mostani bejelentés lényege, hogy a legfontosabb, ázsiai piac jól fogadja a gépet.

Egy másik fontos repülőgépeket vásárló és bérbeadó vállalat, a General Electric cége, a GECAS húsz példányra kötött fix szerződést, ezzel egyébként az általa rendelt MAX-ok száma már 170, a legtöbb, amit eddig egy cég igényelt az új altípusból.

Némiképp csökkentheti a Boeing örömét, hogy ugyanez a cég a 320neo gépcsaládból nem kevesebb, mint száz gépre írt alá az Airbusnak, és ezzel ebből az altípusból a rendelt gépei száma hatszázra emelkedett. Ehhez jött még a másik nagy lízingcég, az Air Lease Corporation tizenkét gépe.

De aztán jött a gyógyír az amerikaiaknak, az ír CDB lízingvállalat ötvenkét MAX-ról tett le szándéknyilatkozatot (ilyenkor rendszerint az üzlet finanszírozása az, ami még nem teljes, ennek tisztázása után válik fix rendeléssé). De ami ennél is fontosabb, ezzel a céggel született meg a párizsi szalon első közlése szélestörzsű gépekre is, ugyanis a negyvenkét MAX 8 és a tíz MAX 10 mellett a cég nyolc 787 Dreamlinert is lekötött a Boeingtól.

A GECAS százas neo-rendelése győzelem a CFM hajtóműgyártónak is

Ugyancsak fontos a 787-es további sikere, a régi-új megrendelő ismét egy lízingcég. Az AerCap nem kevesebb mint harminc szélestörzsű, kompozit építésű 787-esre szóló megrendelést írt alá, listaáron az üzlet értéke 8,1 milliárd dollár.

És még mindig nincs vége a délelőtti eseménysorozatnak: a főleg üdülőhelyi charterekkel foglalkozó TUI csoport az első európai MAX 10 üzemeltetőként jelentette be tizennyolc 10-es választását, ez azonban gyakorlatilag nem új rendelés: egy korábbi szerződés értelmében a TUI hetven MAX-ot kap, ezekből konvertálták a kisebb változatok helyett tizennyolc 10-esre a csomagot.

A déli órákban egy újabb ázsiai kötésről számoltak be, aminek a jelentőségét az adja, hogy az ázsiain belül is a legnagyobb piac, a kínai szállt be a sorozatba húsz MAX megvásárlására szóló szándéknyilatkozattal, ezek részben 8-asok, részben 10-esek lesznek, a pontos megosztást a jelek szerint még nem tisztázták.

Majd megint egy értékes piaci nyitás: az indiai SpiceJet jelentette be szándékát negyven MAX 10 megvásárlására, ezekből húsz új rendelés lesz, húsz pedig korábbi kisebb MAX-ra vonatkozó rendelések konvertálása. És hogy a Közel-Kelet se maradjon ki: a kuvaiti ALAFCO a MAX-ok kisebb, 8-as változatából jelentette be húszgépes lekötését.

Szélestörzsű gépeket nehezebb eladni, a Boeingnak az első nap elsősorban a 787-esből sikerült

Az első órákban nem esett szó a Ryanairről: korábbi, meg nem erősített hírek szerint az ír low fare társaság is latolgatja a 10-es rendelését vagy korábbiak átváltását erre a legnagyobb típusra. A történet azért lenne érdekes, mert a Ryanair eddig nagyon keményen tartotta magát ahhoz a politikához, hogy nem csak hogy egy gyártótól veszi egyfolyosós gépeit, hanem a változatokon belül is egy verziót használ, jelenlegi töbhb mint háromszáz gépes flottája egyetlen 700-as kivételével 737-800-asokból áll, a MAX-ok közül pedig most még csak a MAX 8 nagyobb ülésszámú 200-as változata szerepel a rendelési listáján.

A szalon nyitánya tehát igazából jobban, gazdagabban alakult, mint ahogy azt a szaksajtó korábban feltételezte, és persze az üzlet forog tovább, a délutánok persze már elsősorban az égen dörgő gépeké. Dehát a kereskedelmi és sajtónapok is még tartanak tovább, és a színfalak mögött ilyenkor még bőven zajlanak az egyeztetések, az utolsó tárgyalási etapok, amelyek révén újabb szerződésekkel, szándéknyilatkozatokkal lehet a nyilvánosság elé lépni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!