Párizsi újdonság: katapultáló fekete doboz az A350-esen

iho   ·   2017.06.22. 13:45
cim2

A repülőgépgyártók eladásainak, sikereinek vagy kudarcainak összesítése hamarosan véglegessé válik, ahogy a kereskedelmi és sajtónapok lefutnak a le Bourget repülőtérre, addig érdemes beszámolni egy igazán érdekes technikai-technológiai újdonságról.

Kétségtelen, hogy az aviatika egészére is befolyással lehet az, amivel az Airbus és partnerei: az L3 Technologies, és a DRS Leonardo álltak elő, ez pedig az új, automata, kilökődés-képes „fekete doboz”, Automatic Deployable Flight Recorder (AFDR). Az újdonság egyik érdekessége tehát, hogy tengerre való leszállás vagy belecsapódás esetén a doboz automatikusan kikerül a repülőgép testéből, és a felszínen úszva „perceken belül” képes riasztani a mentőegységeket, van esély túlélők után kutatni illetve biztos információkat nyerni a baleset okairól.

Az ADFR-sajtóértekezlet

Ennek pedig az a magyarázata, hogy ez az egy szerkezet tulajdonképp három, eddig használt berendezés funkcióit egyesíti: egyrészt az eddig külön dolgozó repülési adatrögzítőét és a pilótafülke hangrögzítőjét, viszont a korábbiakhoz képest sokkal hosszabb időt, 25 órányit képes eltárolni a gép állapotáról, a repülési paraméterekről, és arról, mi hangzott el a pilótafülkében. A harmadik funkció, hogy a doboz egyben betölti az ELT, az Emergency Locator Transmitter, a vészhelyzeti jeladó szerepét is, amely nem kevesebb, mint 90 napon át(!) lesz életképes, és jelezni a helyzetét.

A komplex berendezést a gép farokrészénél, a függőleges vezérsík tövében  helyezik el, és akkor lökődik ki automatikusan a gép testéből, ha két méterrel a felszín alá kerül, vagy ha a szenzorok „súlyos strukturális deformációt” érzékelnek. És ez tényleg súlyos kell, hogy legyen, a tervezéskor ügyeltek arra, amint az Airbus műszaki alelnöke, Charles Champion hangsúlyozta, hogy egy madárütközés vagy egy kemény leszállás ne váltsa ki a kilökődést. Ugyanakkor ha ezek a paraméterek adódnak, nem kell a pilótáknak semmilyen beavatkozás, „egy gombot sem kell benyomni” ahhoz, hogy a berendezés elhagyja a gép testét és a vészjeladó működésbe lépjen.

A berendezés egy korábbi változata: más az alakja, mint a hagyományos dobozoknak

A tervek szerint ugyanakkor a biztonság kedvéért továbbra is megmarad a gépen elől egy fixen beépített, ugyancsak kombinált repülési adat- és pilótafülke hangrögzítő.

Az új rendszert először a nagy hatótávolságú A350-esek újonnan épített példányainál alkalmazzák, de Champion szerint beszerelhető a kisebb A320-asokba és az A380-as óriásgépbe is, az nem világos még, hogy a már üzemelő példányokba vagy csak az új gépekbe. A Leonardo hozzáteszi, hogy hasonló szerkezeteket be lehet építeni helikopterekbe és más sugárhajtású gépekbe is.

Az új berendezés ihletői nyilván azok a balesetek, amelyek az elmúlt években történtek, és amelyek során nehéz volt, évekbe vagy napokba telt a tenger fenekén megtalálni majd onnan felhozni a roncsot (Az Air France gépe az Atlanti-óceánon, az AirAsia katasztrófája a Jáva-tengeren, az Egypt Air lezuhanása a Földközi-tengerbe, illetve a Malaysia járatának eltűnése, amelynek nyomán még mindig nem találták meg az Indiai-óceánba zuhant utasszállítót.

Balra az új, jobbra a hagyományos berendezés

Mint az Aviation Week egy korábbi cikkéből kiderül, kivethető, kilökődő dobozok vagy dobozrészek koncepciója nem új dolog, sőt, több ezer példányban alkalmazzák már olyan katonai és kutató-mentő gépeken is, mint amelyek például az MH370 járatot keresték, de polgári légiközlekedésben eddig nem használták. Az F-18-asokon lévő, standard berendezés, A DRS gyártmánya például a katapultülés működésbe lépésekor veti ki magát automatikusan a gép farokrészéből, egy másik típus a P-3-as illetve már a P-8-as tengerészeti felderítő és járőrgépeken áll készenlétben, hogy baleset esetén ELT-ként és rögzítőként egyaránt segítse a kutató-mentő egységek és aztán a vizsgálók munkáját.

A Flight Safety Foundation repülésbiztonsági szervezet az EgyptAir balesete kapcsán javasolta ezeknek a kivethető rögzítőknek a használatát, az ICAO pedig azt fontolgatja, hogy az AFDR legyen az utasszállítók kötelezően lőírt berendezése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!MentésMentés

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.