Ismét eltelt egy év, és ismét előállt a MÁV-Start a következő, jelen esetben a 2019-es évre szóló vasúti menetrenddel. Az idén december 9-én életbe lépő, 2019. december 14-ig érvényes kottát – „jó” szokásához híven – az utolsó előtti pillanatban, vagyis a hatályba lépés előtt legkésőbb harminc nappal tette közkinccsé a vasúttársaság. Az új menetrend sok változást nem tartogat a 2017-2018-ashoz képest, több vonalon az év nagy részében csak tájékoztató jellegű lesz az átépítések miatti vágányzárak okán. A Déli pályaudvar idén októberi kipofozása után jövő tavasszal a Keleti következik: karbantartási munkák miatt két hétig, május 13-ától 26-áig nélkülözhetik az utasok az ország legfontosabb pályaudvarát. De nézzük meg közelebbről, mit is kotyvasztottak össze a menetrendszerkesztők boszorkánykonyháján! A menetrendet egy nagy pdf-ben ide kattintva, vonalankénti felosztással pedig ide kattintva lehet letölteni.

Nemzetközi vonatok

Több új nemzetközi járattal bővül a kínálat. Az egyik ilyen a Transilvania Eurocity, mely az osztrák főváros és Erdély történelmi központja, Kolozsvár között teremt közvetlen vasúti kapcsolatot Budapesten, Szolnokon és Püspökladányon keresztül, biharkeresztesi határátlépéssel. A 143-144-es számú járatpárral napközben lehet átvágni a Kárpát-medencén. Előbbivel délelőtt tizenegy körüli bécsi indulással késő estére lehet megérkezni Románia második legnépesebb városába, utóbbival pedig kora reggeli kolozsvári indulással délután öt óra után lehet megérkezni a császárvárosba. Az új vonat lényegében az eddig csak Budapest és Kolozsvár között közlekedő Ady Endre Intercity meghosszabbítása. A Transilvania név ismerősen csenghet: eleddig a Budapest és Brassó közötti IC-járatpár (IC73-74) futott Transylvaniaként, amit ezentúl Fogaras néven kell keresni.

Nevet cserélnek a Budapestről a horvát fővárosba induló Gradec és Agram nemzetközi gyorsok: a reggeli járatot (200) Gradecként, a délutánit Agramként (204) kereshetjük – előbbit ráadásul már csak a nyári menetrendi időszakban, ahogy a délután visszatérő Gradecet (205) is. Az este Budapest felé tartó Agram (201) neve is megmarad.

Hatévnyi szünetet követően ismét feléled a magyarbólyi határátmenet: négy pár Pécs–Villány személyvonat Magyarbólyon át a horvátországi Pélmonostorig (Beli Manastig) közlekedik.

Hat perccel rövidül a prágai eurocityk belföldi menetideje. A Prágába tartó Metropol Euronight (EN476) a jelenleginél egy órával korábban, 19 óra 25-kor hagyja el a Keleti pályaudvart.

A Budapestről Brassóba tartó Hargita Intercity (IC367) 6 óra 45 helyett 7:40-kor indul majd a Keletiből, a Belgrádba induló Beograd nemzetközi gyors (341) pedig tíz perccel hamarabb közlekedik.

Hat perccel csökken a prágai EC-k magyarországi menetideje (fotó: Kalmár Gergő)

Budapesti elővárosi vonalak

1-es vonal: A hetek utolsó munkanapján Budapestről Győrbe két, ellenirányban egy új mentesítő járat is fog közlekedni. Páros irányban a 1914-es számú G10-es gyorsított személy 12 óra 53 perckor, a 9316-os pedig 14 óra 53-kor fut ki a Keletiből, páratlan irányban pedig 15 óra 09-kor indul majd Győrből a 1915-ös – ezzel egyidejűleg a munkanapi 15 óra 09-es Győr–Komárom személy (S10, 9365-ös) csak hétfő és csütörtök között jár. A már meglévő G10-esek begyorsulnak: a Kelenföld–Tatabánya szakasz menetrendjéből négy percet húztak ki. Ennek köszönhetően már nem kell Komáromban maguk elé engedni a páros intercityt, így még az előtt négy perccel, összességében pedig tizenkét perccel hamarabb érkezhetnek meg Győrbe. A vasárnap esti Győr–Budapest gyorsított (1943-as) már csak tanítási időszakban fog közlekedni, a Déli helyett pedig a Keletibe érkezik. Indulási időpontja hét perccel korábbra, a jelenlegi 18 óra 33-ról 18 óra 26-ra változik.

2-es vonal: Esztergom felé továbbra is marad a jelenleg is érvényes menetrendi struktúra. A menetrendváltásra valószínűleg már a dorogi alállomást is üzembe állítják, így stabilabb vonalfeszültséget vehetnek magukhoz a Flirt-motorvonatok.

12-es vonal: A munkanapi Budapest–Oroszlány S12-es járatoknak hosszabb tatabányai tartózkodási időt terveztek be, a menetidő ezáltal hat perccel nő. Páratlan irányban négy perccel később, óra 48-kor fognak indulni Oroszlányból, Tatabányán pedig csak egy percig várnak majd. A hétvégi közlekedésben mindössze az változik, hogy a páratlan járatok két perccel hamarabb, páratlan óra 16-kor startolnak Oroszlányból.

30a: A fehérvári vonal kottájában lényegi változást nem látni.

40a: A Kelenföld–Érd szakasz 2018 eleje óta zajló átépítése miatt továbbra is vágányzári menetrend lesz érvényben: a pusztaszabolcsi és dunaújvárosi személyvonatok március 31-éig még biztosan cikkcakkoznak a fehérvári oldalban.

70-es vonal: A prágai eurocityk beföldi menetidejéből kihúznak hat percet: a belföldi menetidő negyvennyolc percre csökken. A páratlan vonatok hét perccel később, páratlan óra 32-kor indulnak Szobról, a Nyugatiba pedig mindössze egy perccel később érkeznek meg. Prága felé egy perccel előbb, páratlan óra 40-kor fognak indulni, Szobra pedig hét perccel korábban érnek. A Prágába tartó Metropol Euronight (EN476) egy órával korábban, 19 óra 25-kor indul majd a Keletiből.

A Nyugati felé tartó szobi Z70-es zónázóvonatok Szob és Szob alsó között egy perc plusz menetidőt kapnak: óra 56 helyett 55-kor indulnak a határállomásról. A tavasztól őszig hétvégente délutánonként közlekedő S70-esek Szob és Vác között fél órával hamarabb, 15 óra 30 és 18 óra 30 között indulnak, egy új járattal (2321) bővülve, így a Z70-es zónázókkal együtt Vácig harmincperces indulási követést nyújtanak.

71-es vonal: A veresegyházi oldalra a CTRL+C–CRTL+V varázsszót alkalmazta a MÁV-Start.

80a: A miskolci vonal elővárosi szakaszára a 2017-2018-as alapmenetrendet adták ki, ami viszont vélhetően egy percig sem lesz érvényben a Rákos és Hatvan közötti pályafelújítások okán (az első vágányzári menetrend itt). A móka a tél második felével indul csak be igazán: február 4-től december 7-ig teljes kizárásra és vonatpótlásra kell számítani Pécel és Hatvan között. Arról egyelőre nincsenek pontos információink, hogy a buszok mely vonatokat mely szakaszokon fogják helyettesíteni, az azonban valószínű, hogy az intercityket, az egri gyorsokat és a sátoraljaújhelyi sebeseket teljes szakaszon, Hatvan és a főváros között nélkülözni kell. Még az is kérdés, hogy a pótlóbuszok a Keletiig mennek-e be, vagy a 40a technológiájához hasonlóan – nevezetesen hogy a Déli helyett csak Kelenföldig járnak fel a buszok – például csak az Örs vezér teréig.

100a: A Nyugatiból 21 óra 43-kor Ceglédre induló S50-es személy (2858) a menetrendváltástól már Kecskemétig is el fog jutni, 7028-as számmal. A Nyugatiban egyébiránt a helyzet változatlan: a Budapest–Monor–Cegléd–Szolnok szakaszon a már jól ismert kotta szerint járnak továbbra is a vonatok.

120a: A Brassóba tartó Hargita IC (IC367) ötvenöt perccel, a Bécsbe tartó Transilvania pedig az előd Ady Endre IC-hez képest egy órával később halad. Egyébiránt a menetrend változatlan.

142-es vonal: A vonal alsó felén, az alibimenetrendes Lajosmizse–Kecskemét szakaszon módosítanak egy kicsit. A Lajosmizséről reggel 6 óra 57-kor induló 32712-es vonat csak munkanapokon közlekedik, hétvégén később, 9 óra 22-kor megy Kecskemétre (32762/32752). Ellenirányban a hétvégi 32757-es 6 óra 6 helyett 8 óra 4 perckor indul majd Kecskemétről (32767/32757).

A miskolci vonal utasainak kötélidegzetre lesz szüksége a következő egy év során: az elővárosi szakasz átépítése februártól turbóra kapcsol, tíz hónapon keresztül Pécel és Hatvan között minden vonatot buszok fognak pótolni (fotó: Vörös Attila)

Nyugat-Magyarország

1-es vonal: A Bécs és Kolozsvár között közvetlen összeköttetést létrehozó Transilvania Eurocityvel új nemzetközi vonatpár áll forgalomba. Az osztrák fővárosba tartó vonat (EC144) 14 óra 40-kor indul majd a Keletiből – az egyetlen, hírmondónak megmaradt, Győrön át közlekedő szombathelyi gyorsvonatpár páros irányú fele, a 9204-es helyén, ami így december 9-től már csak történelem. Reggeli párja, a 9209-es is feketelistára kerül, ezentúl Győr lesz a végállomása.

A Szombathelyre utazók kapnak egy „utolsó utáni” vonatot Budapest felől: a Keletiből 19 óra 10-kor Sopronba tartó Sopron Bank Intercity (938) szombathelyi stokkot is fog cipelni, ami Csornától külön, Iseum IC-ként két perccel este tíz után ér majd a vasi megyeszékhelyre.

A Szombathelyről és Sopronból a fővárosba tartó reggeli első IC-k, a Csornától egyesítve közlekedő Savaria (IC919) és Scarbantia (IC939) külön utakon folytatják. A Szentgotthárdról induló Savaria Szombathelyet hat perccel hamarabb, kerek hat óra helyett 5 óra 54-kor fogja elhagyni, és új menetvonalon, ráadásul Győr és Kelenföld között megállás nélkül (!) halad, a Keletibe 8 óra 28-kor fut majd be. A soproni rész tizenhét perccel később, 6 óra 25-kor rajtol el, Csornától a fővárosig pedig az eddiginél öt perccel később, nagyjából a nyugdíjazandó 9209-es menetvonalán halad, 8:54-es keletis érkezéssel.

10-es vonal: A Győr–Celldömölk vonalon néhány reggeli és napközbeni vonatnál kivesznek néhány – főleg kisebb forgalmú – megállót Győr és Pápa között, ezáltal öt-hat perccel csökken a menetidő. A Győrből két perccel később, 5 óra 8-kor induló 9220-as már 9210-esként Ménfőcsanak felsőt, Ménfőcsanakot és Gyömörét hagyja ki, az egy perccel később, 7:42-kor rajtoló 9222-esnek Ménfőcsanak esik ki. Szintén két perccel később, 9:35-kor lehet meneszteni Győrből a 9232-est is, ami Gyömörén halad majd át. A kora délutáni 9214-es Győrszabadhegy és Gyömöre-Tét között már sehol nem fog megállni, a munkanapi 9224-es pedig csak Győrszemerén. A kora esti 9226-os egy perccel hamarabb, 17 óra 49-kor indul, és nem fog megállni Ménfőcsanak felsőn, Ménfőcsanakon, Halipusztán és Gyömörén sem. Az esti 9218-asnak Ménfőcsanak, az utolsó, pápai 9228-asnak pedig Halipuszta marad ki. Celldömölk felől a reggeli vonatokat több megálló kihúzásával gyorsítják be. A kora reggeli pápai 9219-es menetrendjéből Halipuszta marad ki, ahogy a 9229-esnél is, ami Gyömöre-Tét után már csak Győrszabadhegyen áll majd meg. És így tesz majd a 9217-es is. A délelőtti 9227-es Gyömörétől köszön el, a 9215-ös pedig Ménfőcsanaktól. A munkanap kora délutáni 9225-ös, a kora esti 9223-as, valamint az esti 9211-es pedig Ménfőcsanakot és Ménfőcsanak felsőt nem szolgálja majd ki.

A Budapest és Szombathely között Győrön át közlekedő gyorsvonatok utolsó hírmondója is leköszön: a 9204-es helyén 9296-os számon Győrtől megy majd kvázi gyorsított személyvonat, ellenkező irányban a 9209-es személy pedig csak Győrig jut el.

11-es vonal: A Győr–Veszprém vonalon mindössze néhány járat menetideje módosul pár perccel. A munkanap reggel Veszprémből Győrbe tartó 39559-es 39519-ként már Porva-Cseszneken is meg fog állni.

20-as vonal: A Székesfehérvár–Szombathely vonalon az egyik legjelentősebb változás, hogy az iskolai időszakban vasárnaponként Zalaegerszegről Budapestre tartó Hetés Intercity (IC1951) Veszprém és Székesfehérvár között mindenhol meg fog állni  ezáltal menetideje is tíz perccel hosszabb lesz. A 8807-es Szombathely–Kaposvár távolsági személyvonatot rendesen megnyírják: csak Fonyódig közlekedik, az év nagy részében (április 26-ig és szeptember 2-től) pedig csak Celldömölkről indul, fél nyolc helyett 8 óra 5 perckor. Szezonban a vasi megyeszékhelyet az eddigi 6 óra 43 helyett 7:17-kor hagyja majd el.

30-as vonal: A Balaton déli partja mentén végigfutó sínpárra kiadott menetrendet figyelve félig-meddig nevet cserélnek a Budapestről Zágrábba induló Gradec és Agram nemzetközi gyorsok: a reggel a horvát fővárosba tartó és onnan délután visszatérő Gradec már csak a nyári menetrendi időszak alatt fog közlekedni. A tavaszi hétvégéken Keszthelyről Budapestre közlekedő késő esti gyorsvonat (1861) Keszthelyről egy órával hamarabb indul 20 óra 48-kor, 18691-es számmal. Körülbelül fél órával később vehető majd igénybe a déli parton az év nagy részében Celldömölkről, szezonban Szombathelyről Fonyódra tartó 8807-es személyvonat.

36-os vonal: A szezonon kívül Kaposvár és Tapolca közötti 8872-es személy, valamint a tavasztól őszig azt helyettesítő, Pécsről induló 8802-es sebesvonat a páratlan irányú párjukhoz hasonlóan Somogyjádon, Osztopánban, Somogyváron és Öreglakon is meg fog állni. A menetidő így három perccel nő.

40-es vonal: Az elővárosi rész felújítása miatt Kelenföld és Százhalombatta között március 31-ig buszok pótolják a pécsi intercityket. A további munkálatok miatt azonban később is vágányzári menetrendek lesznek érvényben.

41-es vonal: A Somogy Intercity-pár (IC828-829) Kaposvár és Gyékényes között kvázi sebesvonattá degradálódik: hattal több helyen (Kiskorpádon, Jákó-Nagybajomban, Kutason, Belegen, Ötvöskónyiban és Bolháson) fog megállni. A páros irányú Dombóvárról nyolc perccel hamarabb indul, a páratlan pedig Gyékényesről néggyel korábban.

65-ös vonal: Több évnyi szünet után ismét feléled a magyarbólyi határátmenet: négy pár Pécs–Villány személyvonat – kettő délelőtt (8110-8127, 8122-2125), kettő délután (8124-8123, 8136-8121) – tovább halad Magyarbólyon át a horvátországi Pélmonostorig (Beli Manastir).

Hat év tetszhalotti státusz után újra nemzetközi személyvonatok fogják használni a magyarbólyi határátmenetet: a Bz-szerelvény napi négyet fordul majd Pécs és a horvátországi Pélmonostor (Beli Manastir) között (fotó: Tevan Imre)

GYSEV

A Győr–Sopron (8-as) vonalon a Budapestre tartó Scarbantia IC (IC939) tizenhét perccel később, 6 óra 25-kor fog indulni Sopronból. A reggeli 9939-es személy tizenkét perccel később, kereken hat órakor startol a leghűségesebb városból, a munkanap reggeli 9917-es személy pedig 6:17 helyett 6 óra 45-kor indul. További néhány személyvonatnál pár perces módosítás történik. A délelőtti 9937-es, valamint a délutáni 9916-os személy április 20-tól október 27-ig hétvégenként és ünnepnapokon Fertőbozon is meg fog állni.

A 15-ös, Sopron–Szombathely vonalon a Sopronból Pécsre tartó 8902-es távolsági személyvonat Salköveskút-Vassurányban is meg fog állni. Ezen felül csak néhány perces menetidő-korrekciók lesznek.

A 16-os, Hegyeshalom–Szombathely vonalon szinte minden személyvonatnál szanálnak néhány kisebb forgalmú, feltételes megállót, Hanság-Nagyerdőnél pedig már egyetlen vonat sem fog megállni. A 39820-as, a 39830-as, a 39814-es és a 39816-os Páli-Vadosfától és Dénesfától búcsúzik. A 39814-es Hegyfalu helyett már Répcelakon maga elé engedi a Savaria IC-t, így négy percet hoz a menetidőn. Törlik az esti Répcelak–Szombathely személyt (jelenlegi 39818), a felső és az alsó szakasz utolsó személyvonatait pedig egyesítik (39828). Így Csornáról Szombathelyre az utolsó személy egy órával korábban, 20 óra 8-kor fog indulni, ráadásul kihagyja Páli-Vadosfát, Vicát, Dénesfát, Csánigot és Vépet is. Aki arról lemarad, annak utolsó mentsvárnak marad az új Iseum Intercity (IC918), ami a Sopron Bank IC-vel egyesítve érkezik Budapestről, és Csornáról 21:12-kor indul tovább a vasi megyeszékhelyre. Ellenkező irányban a munkanap hajnali 39819-es megállói közül Páli-Vadosfát vágják ki, a reggeli 39829-es, a kora délutáni 39815-ös, a délutáni 39823-as és a késő esti 39821-es pedig ezen felül Dénesfánál sem áll meg. A Savaria IC (IC919) hat, a 39817-es személy pedig kilenc perccel hamarabb indul Csorna felé.

A Szombathely–Zalaszentiván (17-es) vonalon a Szombathelyről Pécsre tartó 8904-es és 8906-os személyvonatokat Sorkifaludon is megállítják, előbbi továbbá Pácsonyban is kiszolgálja majd. A vonalon közlekedő néhány személyvonatnál pár perces módosítások történtek.

A Szombathely és Kőszeg közötti közlekedés – egy-két apróbb, pár perces módosítást leszámítva – változatlan marad a 18-as vonalon.

A 21-es, Szombathely–Szentgotthárd vonalon változatlan menetrend alapján járnak majd a vonatok.

Kelet-Magyarország

A 75-ös, Vác–Balassagyarmat vonalon a néhány páratlan vonat esetében egy-egy perccel módosul a menetrend. Az ipolytarnóci, 78-as vonalon is csak egy-két percekkel babrálták meg a kottát.

80-as vonal: Az elővárosi szakasz átépítése okán a kiadott menetrend egy pillanatig nem lesz érvényben, maradnak a vágányzári verziók (az első máris itt). A menetrendváltástól ismét külön közlekednek a miskolci és a teljes útvonalukra visszatérő kör-intercityk, valamint az egri gyorsok és a sátoraljaújhelyi sebesvonatok, viszont az alapmenetrendhez képest öt perccel hamarabb fognak indulni a Keletiből. Az öröm azonban nem fog sokáig tartani: Pécel és Aszód között február 4-étől december 7-ig teljesen leáll a forgalom, tízhónapos vonatpótlásra kell készülni az összes távolsági vonat esetén Hatvan és Budapest között.

A csatlakozó vonalak legnagyobb részén nem változik a menetrend, azonban a rekonstrukciós munkálatok miatt vágányzári módosításokra lehet számítani.

81-es vonal: Megszűnik a Salgótarján és Budapest közötti egyetlen közvetlen járatpár, a csak vasárnaponként közlekedő 15803-as és 15838-as sebes – azt azért hozzá kell tenni, hogy február elejétől a 80a felújítása miatt tíz hónapon keresztül amúgy sem tudnának eljutni a vonatok a Keletibe. Kérdés, hogy a pályarekonstrukciót követően visszatér-e valaha ez a szolgáltatás: a nógrádi megyeszékhely és a főváros között utazók jelentős részét már rég átcsábította a közúti megoldás, a Volánbusz például az elmúlt hetekben állított forgalomba a viszonylaton új, csúcskategóriás távolsági autóbuszokat...

A 82-es, Hatvan–Szolnok vonalra se éppen a fejlődés lesz a jellemző kifejezés: egy perccel nő a menetidő Hatvan és Jászfényszaru között. Ennek értelmében Hatvanból (páros) óra 13 helyett 12-kor indulnak a szerelvények, valamint (páratlan) óra 46 helyett 47-kor érkeznek meg.

100-as vonal: A (Budapest–Cegléd–)Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon is szüntelenül dolgoznak a munkagépek: a Püspökladány és Debrecen közötti szakasz újul meg. Habár a nyíltvonali szakaszok átépítése várhatóan még az idén elkészül, az állomások szétbombázása még most fog kezdődni, így a kiadott alapmenetrend valószínűleg csak tájékoztató jelleget fog ölteni: a vonatok továbbra is vágányzári menetrendek alapján közlekednek majd.

A 100-as vonal Püspökladány–Debrecen szakaszán hamarosan elkészül a nyílt vonalak rekonstrukciója, a vágányzári menetrendek már kevésbé fognak eltérni az alapmenetrendtől (fotó: Szabó István)

Az új Transilvania Eurocity (EC144) Budapest felé az előd Ady Endre Intercityhez képest egy órával későbbi időfekvésben halad majd. Kolozsvárba tartó párja (EC143) az Ady menetvonalát fogja használni, amiről Püspökladányban Záhony felé személyvonati csatlakozás (6216) is lehetne – a személy azonban egy perccel az EC érkezése előtt kifut. Ellenkező irányban is hasonló a helyzet: a záhonyi 6227-esről két perc híján nem érhető el a Bécsbe tartó Transilvania. Majdnem egy órával később közlekedik a fővárosból Brassóba induló Hargita Intercity (IC367) is.

101-es vonal: Az Ady Endre IC szerepét átveszi a Bécsig hosszabbított Transilvania EC. Mivel a Brassóba tartó Hargita IC közel egy órával később halad, reggel közel négy órán keresztül (6 óra 33 és 10 óra 14 között) nem indul vonat Püspökladányból Biharkeresztesre – de legalább dél környékén órás ütemben járnak. Ellenkező irányban a bécsi EC miatt egy háromórás lyuk alakul ki Biharkeresztesen, 7 óra 37 és 10 óra 34 között.

A Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es) vonalon számos járat menetideje nő meg egy-egy perccel: páros irányban a délelőtti 36562/36532-esé, páratlanban pedig az összesé. Habár páratlan irányban a Tarnaszentmiklós és Hevesvezekény közötti három kilométeres utat öt helyett négy perc alatt teszik majd meg a vonatok, a Heves és Erdőtelek közötti tíz perces menet tizenkettőre nő.

Hasonlóan minimális a beavatkozás a két járatpáros alibimenetrenddel gyötrődő 103-as, Karcag–Tiszafüred vonalon is: mindkét végállomásra egy-egy perccel hamarabb érkeznek meg a vonatok.

A Debrecen–Füzesabony (108-as) vonalon a munkanapi kora reggeli 6610-es vonat Tiszafüred helyett már Egyekről indul Füzesabonyba. Ellenkező irányban az utolsó, Egyekre tartó személy (6631) majd ötvenöt perccel később, 22 óra 53-kor indul Füzesabonyból.

A 109-es, Debrecen–Tiszalök vonalon a hajdúsági megyeszékhelyre tartó reggeli legelső vonat (36629) négy perccel később halad, a többi pedig egy perccel elcsúsztatva. Ellenirányban a késő esti hajdúnánási járat (36638) hat perccel később, 22 óra 44-kor indul Debrecenből.

110-es vonal: Kapirgáltak kicsit az egyre rosszabb pályaállapotokat „élvező” mátészalkai vonal menetrendjén is. Debrecenből két perccel hamarabb, páratlan óra 12 helyett 10-kor indulnak Fehérgyarmat felé a személyvonatok, Mátészalkáig egy perccel nő a menetidő. Ellenirányban egy perccel hamarabb startolnak a járatok a Piros pöttyös hazájából, Debrecenig pedig még egy percet kapnak. A Kraszna Intercity Mátészalka felé (IC638) három, Debrecen felé (IC639) négy perc pluszt kap, ezzel páros irányban kilencvennégy, páratlanban kilencvenhárom perc alatt gyűri le a hetvennyolc kilométeres távot.

113-as vonal: A délutáni 36113-as Mátészalka–Nyíregyháza személyvonat vasárnaponként közvetlen járatként Csengerről fog érkezni (36153). A Fehérgyarmat–Zajta szakaszon több vonatot csúsztattak arrébb pár perccel, a vasárnap délutáni Hétmérföldes sebes (16303) három perccel hamarabb, 14 óra 34-kor indul Zajtáról.

114-es vonal: Szinte csodaszámba megy, de új, használhatóbb menetrendet kap a Mátészalka–Csenger vonal. Az eddigi legkorábbi kanyar dél körül fordult, decembertől munkanaponként viszont kora reggel fog fordulni egyet a Bz. Mátészalkáról 4 óra 40-kor indul majd a 36220, 5 óra 31-re ér Csengerbe, ahonnan nyolc perccel később fordul vissza (36229), és fél hétre fut be Mátészalkára. Munkába vagy iskolába járáshoz kicsit korai, de legalább van. Az eddigi dél körüli kanyar szombaton és ünnepnapokon közlekedik, vasárnap pedig 9-10 és 10-11 óra között fordul először a motorkocsi. A naponta közlekedő kora délutáni kanyart is kettébontják. A megszokott, délután két-három óra körüli időfekvés (36216) csak vasárnapi napokra fog korlátozódni, viszont visszafelé (36153) már egészen Nyíregyházáig eljut. Vasárnap kivételével délután 15 óra 3 perckor indul majd Csengerre (36226), ahonnan négy után hat perccel (36223) fordul majd vissza a szóló motorkocsi.

A 116-os, Nyíregyháza–Vásárosnamény vonalon is mérsékelik az amúgy sem túl nagy száguldást: a nyírségi megyeszékhelyről egy perccel hamarabb indulnak majd a vonatok, és egy perccel is később érkeznek oda.

120-as vonal: Mivel az új Bécs–Kolozsvár EC Transilvania néven fog futni, a jelenlegi Transsylvania IC is átkeresztelődik: a Budapestet Brassóval összekötő vonatpár (IC74-75) decembertől Fogaras néven fut. Ezt leszámítva a „bevált csapaton ne változtass” taktikát alkalmazza a vasúttársaság.

121-es vonal: Az eddig este hat órakor Békéscsabáról Mezőhegyesre induló 37018-as személyvonat fél órával később rajtol. Néhány járat esetében pár perces módosítások történtek.

140-es vonal: Szeged felé mindössze egy apró változás van: késő esti közvetlen elérést kap a főváros felől Kecskemét, a már meglévő ellenkező irányú kora reggeli (7029) mellé. Az eddig csak Cegléd és Kecskemét között közlekedő 7028-as személyt összevonják a ceglédi 2858-as személyvonattal, így ezentúl már a Nyugatiból fog indulni, 21 óra 43-kor. Ennek köszönhetően a – pénteki és vasárnapi napokat leszámítva – 19:53-as utolsó közvetlen eljutás majd’ két órával kitolódik.

A 147-es vonal Kiskunfélegyháza–Szentes szakasza is „begyorsult”, még ha csak minimálisan is: egy-egy perccel később fognak indulni a vonatok a másik állomás felé.

150-es vonal: A Belgrád felé tartó, késő esti Beograd gyorsvonat (341) a jelenlegihez képest tíz perccel korábban, 22 óra 5 perckor indul a Keletiből.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!