A két évvel ezelőtti februári látogatáshoz képest szemlátomást szigorúbb biztonsági intézkedések közepette érkezik az orosz elnök csütörtökön Budapestre.

Az egyik gép két éve a Fligthradaron

2015. február 17-én a Flightradar24 rendszerén szépen lehetett követni nem egy, hanem három Il-96-300-as gép indulását Moszkvából majd útját Magyarország felé. Várható, hogy most is hasonló útvonalat repül majd az elnöki trió, vagyis nagy vonalakban (Ukrajna elkerülésével) Fehéroroszországon, Lengyelországon és Szlovákián át északról közelítenek a gépek az elnökkel és kíséretével. Ugyanakkor az csak feltételezhető, hogy maga Putyin melyik gépen van: két éve a fél órás időközönként landoló gépek közül állítólag az utolsóval, mások szerint a másodikkal érkezett.

Akkor mindhárom hatalmas Iljusin a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 13-as bal pályáján landolt, vagyis a város felől, de nem a szokásos 13 jobbpályás megközelítésben. Ez annyit jelent, hogy akik az egyik kedvenc pozícióban, mondjuk a Sugár és az Árkád közötti hídon várnák a gépeket, azok lehet, hogy csalódnak, mert ha a két évvel ezelőtti eljárás lesz most is érvényben, akkor a különgépek a másik pályát (13 bal) közelítik, tehát az Örs vezér terétől bőven kijjebb keresztezik a Kerepesi utat. Ugyanakkor az időjárás, legalábbis az előzetes becslések szerint, eléggé kétséges fotózás szempontjából: bár szakadozóban a felhőzet, nem biztos, hogy lesz esély az olyan príma képek készítésére, mint 2015-ben például a Rákos-patak mentén.

De magán a reptéren, illetve körülötte is korlátozott lesz a fotózási lehetőség. A Budapest Airport szóvivője közösségi portálokon kérte a spottereket, hogy ezalkalommal ne is kísérletezzenek kedves helyeikkel, mert a kerítésen kívül is lesznek lezárások, sem a spotterdombról, sem a cargodombról nem készíthetők felvételek. „A szabályokat nem mi találjuk ki, csak közvetítjük. A professzionális sajtó mozgása is erősen korlátozott lesz, a kilátóteraszt is lezáratják erre az időre a T2A tetején.”

A mai menetrend természetesen ismeretlen, annyit lehet tudni, hogy a gépek a déli órákban érkeznek, és az orosz állami kötelék „a koraesti órákban” indul vissza. Ez a menetrend szerinti légiközlekedésben kétféleképp okozhat problémát, egyfelől a kérdés az, hogy az útlezárások miatt nem késnek-e a beszállásra jelentkezéssel az utasok, másrészt viszont az elnöki gépek érkezése légtérzárlattal jár együtt. A Budapest Airport igyekszik mindkét problémára felkészíteni az utasokat, arra kérve őket, a kijutásra legalább egy órával többet szánjanak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!