Miután február vége óta számos teljes napot eltöltöttünk a nagy mezőföldi terelésen, arra a megállapításra jutottunk, hogy messze nem közlekedik annyi tehervonat, mint amennyiről korábban beszéltek, mint ahány menetvonalat foglaltak. Néha órákig nincs semmi, de komolyabb pörgést is csak pár napon tapasztaltunk az elmúlt három hónapban. Azt is csak a 44-es vonalon Székesfehérvár és Pusztaszabolcs között – a Dunaújváros–Rétszilas és a Fehérvár–Sárbogárd vonalakon (az éjszakát is bele számolva) általában csak napi 2-3 tehervonat jár. De ahogy a forgalmas 44-esről, innen is elkergették a Bézéket, és pótlóbuszokat állítottak be.

Nem úgy az 5-ös vonalon, ahol érdekes módon megmaradt a szánalmas alibimenetrend. Napi két pár Bézé imbolyog Komárom és Székesfehérvár között, miközben ez a négy ablakos vonat sokkal jobban útban van a tehervonatoknak, mint mondjuk a sárbogárdi oldalban. Az 5-ösön ugyanis sokkal nagyobb a forgalom: néha akár napi 5-6 vonat is elrobog rajta.

Börgöndről indul Fehérvárra egy dupla Bézé (képek: Vörös Attila)

Időszerűnek láttuk megkérdezni a MÁV-ot, hogy az illetékesek igény szerint akár a tűpontos statisztikákat látva felülvizsgálták-e a buszos pótlást, néhány vonat leközlekedtetésének a lehetőségét. Kedves olvasóink, sajnos ki kell, hogy ábrándítsuk önöket. A MÁV kerek-perec kijelentette, hogy nincs lehetőség személyvonatok közlekedtetésére, hiszen az érintett vonalak és állomások a jelenleg érvényes technológiákkal dolgozva teljes kapacitásukat kihasználva működnek. A vasúttársaság válasza így folytatódik: „A menetrend összhangban van az érintett vasútvonalak irányába vonatot indító Székesfehérvár, Pusztaszabolcs és Sárbogárd állomási technológiájával, így biztosítható a Budapest–Székesfehérvár és a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs vonal zavartalan személy- és tehervonati forgalma. A Gemenc Expressz vonat közlekedése a 45-ös vonalon a fent említett okok, illetve a Budapest–Székesfehérvár vonal kapacitása miatt nem lehetséges.”

Tehervonat érkezik Pusztaszabolcsra. Úgy negyed órát legelt az állomás bejárati jelzője előtt, ez is technológia része lehet

Hogy a régen kőbe vésett technológiák és normaidők átgondolásával, a szervezés modernizálásával lenne-e lehetőség legalább a forgalmasabb járatokat vonattal közlekedtetni, nem tudjuk. Azt azért nehéz belátni, hogy Rétszilas és Dunaújváros közé nem férnek be a Bézék; és nem egy kényelmi intézkedés, hogy akkor itt is inkább buszozás legyen. Azt már könnyebb, hogy Börgönd és Fehérvár közé nem akar a vasút több vonatot. Ahogy a 30a-ra sem, főleg a nyári menetrendben. Szintén kérdés, hogy mozdonyvezetővel bírná-e a Start a személyforgalom fenntartását, és ez mennyire számított a döntésben, hogy pótlóbuszok legyenek.

Érdekes lehetett régen, amikor eleve nagy volt a teherforgalom mindenhol, és befértek az ablakosok is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!