A cseh railjetek történetéről szóló teleregénybe illő epizódokat sorra megírtuk, érdemes őket egyenként fellapozni. A minap arról kaptunk hírt, hogy használt UIC-Z típusú vasúti kocsikat vásárol a ČD, most pedig itt a nagy bejelentés: ötven Viaggio Comfort termékcsaládba tartozó kocsit vesz a cseh vasúttársaság a Siemens-Škoda konzorciumtól.

Nem kell megijedni, nem olvad a Siemensbe a Škoda járműgyártó, csak a jelenlegi kontraktus tárgyában kooperálnak. A kocsik végösszeszerelése folyik majd a Škoda műhelyeiben. Tíz, mozdony nélküli, ötkocsis szerelvény gyártásáról van szó. A szerződés aláírását követő harminckét hónap múlva kell szállítani az első kész járműveket.

Az eslő osztályú kocsi utastere<br>(fotók: České dráhy)

A Viaggio Comfort típusú kocsikat a cseh vasúttársaság kizárólag a nemzetközi távolsági járatokra kívánja használni, megkeresésünkre Petr Šťáhlavský, a Cseh Vasutak szóvivője megerősítette, hogy igen, Budapestre is ezeket a szerelvényeket vetnék be (amennyiben a MÁV-Start is partner lesz a dologban). A szerelvények vontatására használt mozdonyokról még nem határoztak, de valószínű, hogy a bérelt Siemens Vectronokat fogják majd be. Összeáll tehát a kép, hogy az elmúlt hónapban miért is próbálta meg a ČD összekpacsolni a railjet szerelvényt a Vectronnal.

a többcélú kocsi

A vasúttársaság véleménye szerint a kocsik vásárlása mindenképpen jó döntés, hiszen nagy mozgásteret kínál a szerelvények különféle konfigurálása szempontjából. Az utasási igényeknek megfelelően bővíthetők első osztályú, kerékpárszállító, étkező-  vagy más kocsikkal is. Esetleg push-pull (inga-)szerelvényként is használhatók lesznek.

A csehek júniusban már ki is próbálták, hogy komázik-e egymással a Vectron és Viaggio Comfort-szerelvény<br>(fotó: railpage.net)

Az alapszerelvény, ami ugyanúgy, mint a railjet, átjárható lesz, a következőképpen néz majd ki: egy első osztályú kocsi plusz egy többcélú másodosztályú kocsi (mozgáskorlátozottaknak, babakocsiknak, gyermekeknek fenntatrott helyek) plusz három másodosztályú kocsi. A mozdony nélküli szerelvény első és utolsó kocsija standard UIC előírásoknak megfelelő átjárókkal lesz ellátva, ami lehetővé teszi az ötkocsis szerelvény igény szerinti további bővítését például étkezőkocsival, vagy plusz első- vagy éppen másodosztályú kocsikkal. Az 50 kocsit, azaz a tíz ötkocsis szerelvényt nem egész három milliárd koronáért veszik meg a csehek. A szerelvény hossza 132 méter lesz, 330 utas fér el benne, a legnagyobb pályasebesség pedig 200 kilométer per óra lesz.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!