RCH: egyoldalú áremelés okozhat válságot a régióban

iho/vasút   ·   2019.01.30. 08:45
uz-emeles-400

Stratégiai fontosságú üzemek nyersanyagellátása, munkahelyek ezrei kerülnek veszélybe a kelet-közép-európai régióban az Ukrán Vasutak (UZ) példátlan mértékű, nehezen indokolható áremelésének következményeként – jelentette ki Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnök-vezérigazgatója, aki február közepétől elfoglalja helyét a Rail Cargo Austria igazgatóságában is.

Az UZ olyan egyoldalúan előkészített díjemelést jelentett be közép-európai partnereinek, amely mintegy ötven százalékkal növeli a határforgalom lebonyolításával kapcsolatos költségeket 2019. január 1-jétől kezdődően. Kovács Imre elmondta, az RCH a lengyel, szlovák és román árufuvarozó vasútvállalatokhoz hasonlóan elutasította a diktátumot, amire az ukrán fél azzal válaszolt, hogy érvényes szerződés hiányában 2019. február 1-jétől leállítja az exportfuvarozások tervezését, amelyek volumene éves szinten az összes határátmenetben mintegy 32 millió tonnát, magyarországi viszonylatban pedig négymillió tonnát tesz ki.

A Rail Cargo Hungariának a díjemelés önmagában közel egymillió euró többletkiadást jelentene, a szolgáltatás egyoldalú beszüntetése pedig súlyosan akadályozná egyebek között a Dunaferr, az osztrák Voestalpine, a szerbiai Smederevo acélművének működését, de komoly gondot okozna a tél közepén az ipari só szállításának akadályoztatása is. Kovács Imre hozzátette, hogy a lépés ultimátum jellege elfogadhatatlan, és ellentétben áll az ukrán vasutakkal a korábbi években kialakult jó partneri együttműködés gyakorlatával.

A most hatályát vesztett kétoldalú megállapodásban rögzítették többek közt a határforgalmi technológia, a vonatok határátmeneteken át történő közlekedtetése kapcsán egymásnak nyújtandó egyéb szolgáltatások listáját és azok díjait is. Ezek újratárgyalására, az új megállapodás előkészítésére a Rail Cargo Hungaria szakértői értekezlet összehívását javasolta, erre azonban az ukránoktól egyelőre nem érkezett érdemi válasz. A nemzetközi fuvarozások egyeztetéséhez, a fuvarozási szerződések megkötéséhez, a kocsik átadás-átvételéhez, az elvégzett teljesítmények leszámolásához egyébként rendelkezésre állnak az OSZZSD nemzetközi vasúti együttműködési szervezet keretein belüli nemzetközi megállapodások, amelyeknek az UZ és az RCH is tagjai és alkalmazói.

Tartályvonat érkezett Eperjeske-rendezőre Ukrajnából (fotó: Vic Sams)

Kovács Imre végezetül elmondta, Európa második legnagyobb árufuvarozó vasútvállalatának, a Rail Cargo Austriának egyik vezetőjeként a vita békés rendezését támogatja. Ez az ukrán félnek is érdeke, mivel az európai irányú nemzetközi áruforgalom vérkeringésébe a most ultimátum elé állított vasutak kapcsolják be az országot.

Az Ukrán Vasutak egyoldalú áremelése nem csupán az érintett üzemek működését érinti. A Nyugat-Európába tartó kínai szállítmányokért való versengésben Ukrajna is igyekszik új útvonalakat bevonni és a meglévőket korszerűsíteni, ám az áruk többsége láthatóan a háborúban lévő ország kikerülésével, Oroszországon át jut el Németországba és azon túlra. Ha Magyarország is szeretne ebből a piacból egy kis szeletet kihasítani magának, akkor létfontosságú, hogy gondok nélkül működjön a vasúti határátmenet.

Érdekes kérdéseket vet fel az ukrán fél hozzáállása a Szlovákián át potenciálisan Bécs külvárosáig tervezett szélesnyomtávú vonal építésével kapcsolatban is. Amennyiben nem sikerül az UZ-vel megállapodni, az egy-egy szeget jelenthet mind a záhonyi átrakókörzet, mind a szélesnyomtávú vonal koporsójába. Érdekes módon, Magyarországnak kedvezőbb lenne, ha a szélesnyomtávú vonal nem épülne meg a Dunáig, de az oda szánt fuvarokból csak akkor lesz a MÁV hálózatán közlekedő vonat, ha sikerül nyélbe ütni valamilyen kompromisszumos megállapodást az Ukrán Vasutakkal.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek