Majdnem pontosan egy évvel ezelőtt mutatkozott be Debrecenben a REFORM 500LE, az egykori Ikarus EAG mérnökei által tervezett új magyar busz, amit természetesen mi is bemutattunk tüstént. A csupa nagybetűt a parádés névválasztás indokolja, hiszen az angol R=Revolution (forradalom), E=Evolution (fejlődés), F=Force (erő), O=Optimum, R=Reaction, M=Mobility szavakból tevődik össze, nem mellesleg tavaly volt a reformáció kezdetének 500. évfordulója, illetve hogy-hogynem a Mercedes-Benz járóképes alváza – amire a busz épült – is OC 500 LE megjelölés alatt fut már évek óta.

A bemutató elején több mint egy óráig mondták a beszédeket,videókat mutattak be, még egy kisebb koncert is volt, de hosszú várakozás után megérkezett végre a főszereplő is

Már a tavalyi bemutatón is elhangzott, a cég nemcsak az elsőként bemutatott városi buszban, hanem egy egész típuscsaládban gondolkodik, aminek a második tagja a két ajtós elővárosi/helyközi változat lesz.

Így egy év elteltével megszületett tehát a kistestvér, ami valójában valamivel nagyobb, mint a bátyja, hiszen kereken fél méterrel hosszabb a városi változatnál, erősebb motor kapott (220 helyett 260 kW), illetve a gumijai is ballonosabbak lettek, így talán nagyobb sebességnél is jobban viseli majd a rossz minőségű magyar utakat.

Kívülről nem sok változás történt; a harmadik ajtó hiánya a legszembeötlőbb, de magukra vonzzák a figyelmet a csillogó alumínium keréktárcsák is. Ezek sajnos itthon még nem igazán elterjedtek, pedig könnyebbek, erősebbek, valamelyest csökkentik az üzemanyag felhasználást, a gumi- és a fékkopást is, és nem igényelnek rendszeres újrafestést, „alapból” nagyon jól néznek ki.

A busz dekorációját illetően egy picivel többre számítottunk: csak egy sima fehér alapszínt kapott, erre lett felragasztva mindkét oldalon az első tengely mögé egy hatalmas Lánchíd fotó.

A névadást nem gondolták túl; a városi 500 LE volt, a helyközi 501 LE lett

Az összes külső fényforrás ledes, beleértve a fényszórókat is, aminek a járművezetők várhatóan nagyon fognak majd örülni, hiszen jóval nagyobb a fényerejük a hagyományos halogén lámpáknál, ennek pedig főként helyközi forgalomban, a kivilágítatlan vidéki utakon igen fontos szerepe van.

Fellépve az utastérbe rögtön látszott, hogy szerencsére ennél a helyközi változatnál sem a legolcsóbb alkatrészekkel operáltak a tervezők: az utasülések magasított fejtámlás Kiel gyártmányok, kissé kemények, de ennek ellenére kényelmesek és biztonsági övvel is el vannak látva. A padló ezúttal nem famintás, hanem egy egyszerűbb, szürkés kivitel, szépen harmonizál az ülések kárpitjának a színvilágával.

Szinte mindenki ott volt, aki számít, ez arra enged következtetni, hogy a busz előtt ígéretes jövő áll

Miután helyközi felhasználásra szánták a buszt, csomagtartókat is beépítettek az ülések fölé, bár erre inkább az alacsonypadlós részen volt csak elég hely, hátrébb nem árt vigyázni, mert fennáll a fej beverésének a veszélye. A magaspadlós szekció egyébként álló utasok részére nem igazán ajánlott, noha csak leghátul csökken le a belmagasság bántóan alacsonyra. Ez viszont (majdnem) minden Low Entry kivitelű busz sajátossága, nem a REFORM hibája.

Összegezve: a REFORM 501LE helyközi busznál nem ért minket meglepetés, hozza azt az elég igényesnek tűnő színvonalat, amit tavaly a városi busznál megismertünk. Közhely alert: a puding próbája az evés, nyilván a rendszeres napi használatban derül majd ki, mennyire lett jó a produktum, addig kár lenne messzemenő következtetéseket levonni akár pró vagy kontra. A városi változat a napokban forgalomba áll Debrecenben, így élesben is megkezdődik a nyúzópróba, a helyközinek viszont erre valószínűleg még egy-két hónapot várni kell, viszont a típusbizonyítvány megszerzése ennél remélhetőleg már gyorsabban fog menni.

A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból

És hogy kinek kell majd a REFORM? Első körben valószínűleg saját maguknak, hiszen a nemrég MOL-tulajdonba került Intertanker jelenleg több mint 200 buszt üzemeltet Debrecenben és Budapesten, amik lassan csereérettek lesznek, így logikus, hogy „házon belül” oldanák meg ezt a kérdést. De nem titkolt szándékuk, hogy a hazai közösségi közlekedés liberalizációja után újabb piacok felé nyitnának, magyarán a jelenleg még Közlekedési Központok (korábbi nevükön: Volánok) által üzemeltetett helyi, helyközi, távolsági vonalakon is megjelenhetnek a REFORM buszok.

A nem is olyan távoli jövőre gondolva tehát hamarosan meg is kezdődik az új gyár építése Debrecen déli ipari parkjában, ahol a tervek szerint a most ismertetett helyi és helyközi buszokon kívül egyéb típusokat is fejlesztenek és gyártanak majd.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!