A nagy gyártók hadakozásainak árnyékában kevés figyelem fordult Párizsban a regionális szaktor felé, pedig itt is vannak izgalmas tervek és újdonságok: az egyik ilyen kétségtelenül a kibocsátó ANA színeiben megjelent japán típus, a Mitsubishi MRJ, ami azonban elsősorban a fejlesztés és a berepülés során viszonylag sűrűn előkerülő komoly problémák miatt került az elmúlt években a híradásokba.

MRJ: sokak szerint az is nagy dolog, hogy eljött Párizsba (fotók: getpocket.com)

Nemkülönben elsősorban a bizonytalanságok okán cikkeznek leginkább a Szuhoj Superjetjéről is, amellyel kapcsolatban az elmúlt hetekben a legfontosabb hír az volt, hogy az egyik nyugati partner, a Leonardo nagyrészt kiszállt a közös vállalkozásból. De épp ezzel kapcsolatban hangzott el az a szakértői vélemény, miszerint a Szovjetunió bukása után született első orosz konstrukció sikeréhez egyebek mellett az kellene, hogy a jelenlegi konstrukció köré eltérő hosszúságú törzzsel épült típuscsaládot hozzanak létre. Nos Párizsban ez ügyben két fontos dolog derült ki: az egyik, hogy a 130 személyesre növelt SSJ100NG programjának indításáról még az idén döntenek. A másik, ehhez kapcsolódó hír a PowerJet orosz–francia vállalkozástól származik: a cég hajlandó, megfelelő döntés és megfelelő piaci igények jelentkezése esetén kifejleszteni az ehhez szükséges hajtómű-variánst.

A Szuhoj kevés nyugati vevőinek egyike a mexikói Interjet

Mint arról az ATW beszámol, a jelenlegi SaM146 hajtóműnek két változata van, az erősebb biztosítja a nagyobb felszálló tömeghez szükséges nagyobb teljesítményt a megnövelt hatótávolságú Superjetnek. A mostani hajtóművek is lehetővé tennék 120–125 utas szállítását, ha ehhez csökkentenék a gép súlyát és javítanák az aerodinamikai kialakítást. A terv azonban inkább egy megnövelt torzshosszúságú változat lenne, amihez ugyanakkor nem készülne teljesen új hajtómű, hanem az eddigit módosítanák: a francia–orosz PowerJet által bemutatott fotón például mintha nagyobb lenne a hajtómű keresztmetszete, vagyis javítanának a kétáramúság fokán

A Superjet reménybeli módosított hajtóműve (fotó: PowerJet)

Mindezzel együtt sem az MRJ, sem az S100 nem talált új vevőkre a szalonon. Úgy általában viszonylag visszafogott volt a szektor piaci részesedése, összesen százhuszonnyolc regionális utasszállító megvételére jelentettek be fix szerződést vagy szándéknyilatkozatot, de ezek kétharmada is a kisebb és olcsóbb üzemű légcsavaros-gázturbinás típusokra esett. A Bombardier hatvannégy gépes sikerének is teljes egészében a Q400-as hozta, nem lett új vevője a CSeries sorozatnak.

Mindezek fényében mérsékelt de azért a versenytársakhoz képest mégis jelentős eredményt hozott a regionális sugárhajtásúak kategóriájában változatlanul vezető Embraer számára a szalon: negyvennyolc gépre kapott a brazil cég megrendelést, többségében az új generációs E2-re, ami ezúttal is megerősítette a gyártó piacvezető státuszát.

Az Embraer E2-ese különleges festéssel repült Le Bouget-n

Érdekes, hogy befutottak rendelések a most gyártásban lévő „eredeti” E-sorozatú gépekre is, ezek a vásárlások olyan cégektől származtak (például a KLM Cityhopper), amelyek feltehetően az új sorozat beérkezéséig is bővíteni akarják a hálózatukat, leginkább a gépcsalád 175-ös és 195-ös példányaival.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!