Soha nem látott ütemben nőtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma 2017-ben. A 13,1 milliós utasforgalom mellett – az évi növekedés 14,5 százalék – a kiszolgált légi teheráru mennyisége is rekordot döntött: több, mint 127 ezer tonna érkezett vagy indult légi úton, ami 13,4 százalékkal volt magasabb az előző évinél, derül ki a Budapest Airport közleményéből. Áprilistól decemberig, kilenc hónapon át havi egymillió feletti volt az utasforgalom, a legtöbben augusztusban érkeztek és indultak, 1,3 millióan. November volt a cargo-csúcs, 12 ezer 149 tonnával.

Budapestről 44 légitársasággal 45 ország 125 repülőterére lehetett közvetlenül eljutni, ami minden korábbi évnél színesebb kínálatot jelentett. Nemcsak új járatok nyíltak, hanem a meglévő útvonalakon is bővült a kínálat. Új szolgáltatók léptek be a piacra, illetve a már jelenlévők is bővítettek nagyobb kapacitású repülőgépekkel, vagy járatszámnöveléssel.

Készül és idén kész is lesz a B-móló (fotók: Budapest Airport)

A Budapest Airport 2017-ben számos új beruházást indított, illetve adott át, év elején kezdődtek a BUD 2020 fejlesztési program egyik zászlóshajójának, az új B oldali utasmólónak a munkálatai, és a tervek szerint idén a nyári forgalmi időszakban már át is adják a forgalomnak a létesítményt. Az 1. Terminál mellett két új logisztikai központot adtak át a TNT és a DHL Expressnek. Ezer férőhellyel bővült a repülőtéri parkolóhelyek száma, amelyek már összesen 4700 autónak kínálnak helyet.

A 2A után már a 2B Terminálon is több check-in pult fogadja az utasokat: összesen 11 új pultot alakítottak ki egy új, 400 négyzetméteres várótérrel együtt. Az átalakítás érintette a terminál légi oldalát is, ahol az üzletek és az utas útvonalak nagy részét is újra kellett tervezni. Az utasbiztonsági ellenőrzés eszközei is megújultak, a meglévő berendezéseket vadonatúj testszkennerek egészítik ki, amelyek felgyorsítják az ellenőrzés folyamatát.

Az idei új járatok egyike: LOT, New York, 787-essel

A repülőgépek által használt területek is nagy változáson estek át: új gurulóút épült, és az 1-es futópályán nagyszabású burkolatcserét hajtottak végre mintegy 900 méter hosszan. Az utasok és a repülőgépek épségére pedig egy új Rosenbauer Panther, a világ egyik legmodernebb repülőtéri tűzoltóautója is vigyáz (ára mintegy 250 millió forint), amely szintén a tavalyi év során csatlakozott az egyébként is impozáns repülőtéri tűzoltóflottához.

Az utasok számára elérhető digitális szolgáltatások is sokat fejlődtek. Éppen karácsony előtt állította üzembe a Budapest Airport a jelentősen megnövelt kapacitású ingyenes WiFi szolgáltatást, ami az ünnepek alatt megtízszerezte (!) a felhasználói kapacitást. A repülőtér emellett megújult weboldallal is kedveskedett az utasoknak, amit a mai utazási szokásoknak és folyamatosan változó keresési igényeknek megfelelően formáltak át a megújult külső alatt.

Sétatávolságban a termináltól: már fogadja vendégeit a reptéri szálló

Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazatója szerint a budapesti repülőtér immár az európai légiközlekedés élvonalába került, különösen, ami a forgalom növekedés ütemét illeti, a 14,5 százalék majdnem két és félszerese az EU-s repülőterek átlagának. „2018-ban is folytatjuk erőfeszítéseinket, hogy minél több új útvonallal, köztük egyszerre négy észak-amerikai járattal, valamint magas színvonalú szolgáltatásokkal álljunk a magyar és a nemzetközi utazóközönség rendelkezésére.”

Ami pedig a szolgáltatásokat illeti, a napokban másfél évnyi építkezés után megnyílt a 2. Terminál tőszomszédságában található repülőtéri szálloda. Az ibis Styles Budapest Airport Hotel 145 szobával, étteremmel, bárral és konferencia létesítményekkel rendelkezik, és a terminálépületektől gyalogszerrel könnyedén elérhető. Az első két vendég egy luxemburgi pár volt, akik szilveszterezni érkeztek Budapestre.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!