Az őszi kigördülés után december utolsó napjaiban teljesítette első felszállását az Il-78M-90A, az új orosz tanker, amely szinte minden tekintetben felülmúlja az eredeti Il-78-as típust, a hetvenes évek végén rendszeresített, és az ismert Il-76-osból fejlesztett légi üzemanyagtöltő gépet, amelyből végül összesen ötvenhárom készült, és jelenlegi adatok szerint húsz példánya repül az orosz légierő állományában.

Az új verzió (feltehetően egy korábbi 78-asból átépített) prototípusa már tavaly januárban repült, a mostani az első, amely a tesztprogram végeztével a felhasználóhoz, az orosz légierőhöz kerül.

(fotók: UAC)

A korábbi modellekhez képest az egyik legfontosabb változás a többfunkciós kiképzés, tehát hogy a moduláris megoldással a plusz tartályok gyors kiszerelésével a tanker átalakítható csapatszállító, ejtőernyős deszant, és teher-, illetve sebesültszállító feladatok végrehajtására.

A másik fontos különbség a modern, 16 tonna tolóerejű Perm PS-90A-76-os hajtóművek használata, amelyek az új Il-76-os változatok szárnya alatt már bizonyítottak, és a tankeren is alacsonyabb fogyasztást és kisebb zaj- és szennyezőanyag-kibocsátást biztosítanak, miközben a megerősített szárnyakban lévő plusz üzemanyag-tartályok és a hajtóművek kisebb kerozin-fogyasztásával megnőtt a hatótávolság is, vagyis inkább a levegőben eltölthető idő, ami egy tanker esetében a legfontosabb jellemzők egyike.

Modern, digitális kijelzőkkel dolgoznak a pilóták, és hasonló, a nyugati tankereken is alkalmazott „nagyképernyős” munkahelyet kapott a töltőrendszer operátora is, a gép farokrészén végképp elhagyták a függőleges vezérsík alatt kialakított, eredetileg a teherszállító faroklövészének készült kis kabint. A személyzetet digitális avionika, modernizált navigációs rendszer segíti, amellyel biztonságosan mozoghat a polgári gépek által használt nemzetközi légterekben is.

A gép burkolatlan pályákról is üzemelhet, maximális felszállósúlya 210 tonna, húsz(!) tonnával nagyobb, mint az első sorozatú 78-asoké, a kerozin-tartályok befogadó képessége összesen 152 ezer liter. A maximális hasznos teher 52 tonna. A hatótávolság nyilván az átadásra szánt üzemanyag mennyiségétől is függ, maximálisan ötezer kilométer.

Az első szériagép repülése Uljanovszkban volt, a tesztelés a moszkvai Zsukovszkij központban zajlik tovább, a tervek szerint az Il-78M-K90-esből összesen harmincegy áll szolgálatba az orosz légierőnél, de a gép kialakítása, a hajlékonytömlős töltőrendszer, a felfejlesztett avionika nyilván az exportpiacoknak is érdekessé teheti a gépet, pláne ha a szokásos orosz taktikának megfelelően a gyártó a versenytársakénál alacsonyabb áron tudja kínálni a típust.

Az első repülés azért is érdekes ebből a szempontból, mert a tankervilágban érdekes mozgások érzékelhetők. Miközben a Boeing KC-46-osa idén szolgálatba áll, az Airbus az A330 MRTT gyártójaként új eladási sikerek felé próbálkozik, ráadásul (ismét) az amerikai légierőnél, a Pegasusnál eggyel nagyobb kategóriában, az orosz versenytárs is erősen reméli az Il-78M-90A exportját. Az elsődleges cél India, ahol a korábbi Il-78-as variánsból hat, más adatok szerint hét repül, és 2016-ban a kontinensnyi ország védelmi minisztériuma az új orosz gép kedvéért fújta le a tervezett A330MRTT beszerzést.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!