Repülés, tenger, francia mód

Gazsó Krisztián   ·   2015.07.05. 08:45
cim

A Francia Haditengerészeti Légierő, az Aéronautique navale, Lanvéoc-Poulmicben található bázisán jártam. A Bresti-öböl déli partján lévő bázison megrendezésre került nyílt nappal azt ünnepelték, hogy miután a II.Világháborúban a bázis 90 százalékban megsemmisült, 70 évvel ezelőtt újra működni kezdett.

Super Étandard mint szuper szobor

Ezen a verőfényes júniusi napon a bázis főbejárata 10 órakor nyílt ki a gépkocsik előtt, hogy egy fákkal, frissen nyírt fűvel szegélyezett szerpentinen leautózzunk a Haditengerészeti Iskola területén kialakított parkolóba. A látvány pedig: balra öregecske hadihajók, szemben a Bresti-öböl, távolban Brest. Jobbra pedig egy Dassault Étendard IVM egy Super Étendard Modernisé (SEM) társaságában, az iskola masszív épülettömbje előtt. Ez utóbbi repülőgép 32 év szolgálati idő, 4985 óra repülés és 998 leszállás után került ide. Feketére és aranyszínűre festve, a típus 40 éves jubileuma alkalmából.

A franciák legnagyobb forgószárnyasa volt a Super Frelon

Néhány sóhajtás és a látvány szemmel, majd fényképezőgéppel történő „feldolgozása” után, közben fél szemmel a levegőben köröző sirályokat figyelve, rövid biztonsági ellenőrzést követően buszokkal szállítottak el a dombtetőn lévő repülőtérre, majd a leszállás után, fő az alaposság jeligével, újabb táskaátvizsgálás következett.

Heli-kötelék: NH90 és Lynx

Gyors pillantás a javítóhangárba, ahol egy Alouette III-as volt látható apró darabokra szedve, mellette egy Lynx, körbeállványozva.

A repülőtéren helikopteres alakulatok, Flotille 32F (EC-225 Super Puma), Flotille 33F (NH 90 Caïman Marine ), Flotille 34F (Lynx) és kiképző alakulatok, Escadrille 22S (Alouette III) és az Escadrille 50S (CAP 10B) települnek. A gépek a hangárok előtt kialakított területen megtekinthetők voltak, a múltat pedig egy Super Frelon, Alouette II és egy HSS-1 segítségével idézték fel. Külföldi résztvevők csupán Belgiumból érkeztek. Egy A109-es és egy NH90 NFH. Ez utóbbi személyzete szolgáltatta a zenét. Csak kisebb hangszórókból mint a Herculesük esetében.

Breguet Alizé, lehajtott szárnyakkal sem a világ legszebb gépe, de ritka és érdekes

A futópálya és a nézők között voltak elhelyezve a bemutatón repülő gépek, így volt mód közelről megtekinteni a Lynxek, Alouettek vagy akár a Br. 1050 Alizé repülés előtti felkészítését, indítását. A sugárhajtóműves gépek nem innen szálltak fel, mivel a repülőtér betonja csupán 1100 méter hosszú.

Az itt települő alakulatok gépei különböző formációkban húztak át az égen, amikor egyszer csak megszólaltak a repülőtér szirénái. A szerelők rohantak az állóhelyen veszteglő NH 90-eshez, majd rövidesen a repülőszemélyzet is megérkezett. Indítottak, felszálltak. Kíváncsian vártam, mi történik, de a helikopter elrepült. Csak jó háromnegyedóra múlva tért vissza. Úgy tűnik nem bemutató volt, remélem, sikerült segíteni egy bajba jutotton.

Rafale–Étendard vegyes kötelék

Délután mégiscsak volt bemutató. Egy NH 90-esről katonák ereszkedtek le, hogy elkapják a bűnözőt. Az akciót két Lynx fedezte a levegőből. Meg lehetett nézni a vízi mentést is. A bázison található a CESSAN nevű szervezet létesítménye, ahol a vízből való mentést, vízben történő túlélést lehet gyakorolni az épületben található hat méter mély, 1500 köbméteres medencében. A medence felett egy darun egy helikopter törzse himbálódzik. A teremben lekapcsolják a villanyt. Sötét van.

A helikopter „beesik” a vízbe, a személyzet sikeresen kimenekül a vízbe merült, felfordult törzsből. Mentőmellény felfújódik, a sisakjukon villog a jelzőfény. Bemásznak a mentőcsónakba. Helikopter hangja hallatszik. Fentről kereső fényszóró világít, engedik le a mentőkosarat. A személyzet megmenekült. Látványos volt.

Mentőgyakorlat, mentőkosár

És kérem, repült a Super Étendard Modernisé is. Élőben még nem volt hozzá szerencsém. Két Rafale M kíséretében repültek be a repülőtér fölé, majd a Rafale-ok kiváltak a kötelékből átadva a légteret a SEM-eknek, hogy egy csapásmérő demót mutassanak be, majd pár áthúzást csináltak egyesével, szemben egymással, az egyik gyorsan, a másik nyitott futókkal, kiengedett fékhoroggal, majd géppárban repültek el.

Rafale recsegtet: forduló forszázzsal

Sajnos a légierő szeme, a Hawkeye nem repült. Lann-Bihouéból egy Falcon 50-es és egy Breguet Atlantic 2-es jelent meg a nézők felett egyetlen áthúzás erejéig.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek