Repülő pécsi egyetemisták

Ugrósdy Márton   ·   2015.03.15. 16:15
cim

Helyi újságok már beszámoltak az Aeroclub Pécs és a Pécsi Tudományegyetem közös programjáról, amelynek keretében az egyetem hallgatói hivatalos testnevelés-kurzusként ismerkedhetnek meg a vitorlázórepüléssel. A program eddigi tapasztalatairól a pécsi vitorlázórepülő szakosztály vezetőjét, Markovics Ákost kérdeztük.

(fotók: Aeroclub Pécs Facebook-oldala)

– Mikor jutott először eszetekbe, hogy kurzust szervezzetek az egyetemistáknak?

– Nagyjából tíz évvel ezelőtt merült fel az ötlet, hogy az egyetemen keresztül szervezhetnénk utánpótlást, ugyanis akkortájt hallottunk először egy hasonló ejtőernyős kezdeményezésről. Láttunk fantáziát a dologban, mert a kezdő tanfolyamra jelentkezők száma addigra nálunk is folyamatosan csökkent, miközben egyre nőtt a tagság átlagéletkora.

– Hogyan fogadta az egyetem vezetése a kezdeményezést?

– Mivel én akkoriban a Természettudományi Karon dolgoztam, voltak megfelelő helyeken ismeretségeim, akiknek a segítségét kértem. A dékáni hivatalvezető személyesen intézkedett az ügyben, a dékán is áldását adta a tervre, mégsem történt semmi. Valahol elakadt a hivatalos levél, valaki egyszerűen félresöpörte az ötletünket. Többször is próbálkoztam, egyszer még egy szemeszterre szóló tanmenetet is kértek tőlem, aztán megint elsikkadt az ügy. Végül egy a környéken jól ismert fitneszoktató hölgy, akinek a lányát nagyon érdekli a repülés, szervezett be minket az orvoskarra, ahol tárt karokkal fogadták a kezdeményezést.

– Most mennyi ideig tart a program?

– Egy-egy féléves, összesen tizenkét foglalkozásból álló kurzusra jelentkezhetnek a hallgatók.

– Az elméleti foglalkozásokat hogyan terveztétek meg? Hogyan férnek bele a „testnevelés" kategóriába az elméleti foglalkozások?

– A tantermi órák anyagát úgy terveztük meg, hogy nagy vonalakban lefedje a kezdő tanfolyam tematikáját, nem részletekbe menően, ugyanakkor annál bővebben, inkább ismeretterjesztő jelleggel. Van szó aerodinamikáról, meteorológiáról, szerkezettanról, repülőgép-vezetési ismeretekről, navigációról, versenyrepülésről, szabályzatról. Szinte minden foglalkozást más oktató tart, néha tapasztalt szakszósok is besegítenek.

Az elképzelésünket támogató Téczely Tamás, a kar Testnevelés és Mozgásközpontjának vezetője, minden kurzus elején hangsúlyozza, hogy a testnevelés és sporttudománynak, a test fizikai formálásán felül a sportolók lélektani felkészítése is az egyik célkitűzése. A vitorlázórepülésben a küzdés és a versenyszellem ugyanúgy jelen van, mint bármely erőnléti sportban, arról nem is beszélve, hogy azért élettani vonatkozásai is vannak a repülésnek, gondoljunk arra, hogy egy hosszabb távrepülés mennyire igénybe veszi a szervezetet.

– A gyakorlati repülésre hogyan kerül sor, milyen feladatot repültök?

– A tíz, egyenként másfél órás tantermi foglalkozást követően az utolsó két foglalkozás a reptéren zajlik. Délelőtt földi előkészítést tartunk a hallgatóknak; ejtőernyőt próbálnak, hangárt pakolnak, gépeket készítenek fel. Délután egy szoktató repüléssel zárjuk a kurzust, amely az időjárástól és a létszámtól függően egy iskolakör vagy termikes időben kicsit hosszabb repülés. Általában két időpontot is meghirdetünk a hallgatóknak, hogy több idő jusson a repülésre. Mivel a kurzus létszámkorlátos (tizenkét fő jelentkezhet rá), ezért egy napra hat-nyolc vontatás jelent.

– Mit gondolnak a hallgatók erről a lehetőségről? Mennyire idegenkednek, vagy mennyire tetszik nekik? Mik a legjellemzőbb visszajelzések, amiket kaptok tőlük? Milyen véleménnyel van a kurzusról az egyetemi sportközpont?

– A hallgatóktól és az egyetemi oktatóktól is csak pozitív visszajelzéseket kapunk. Persze minden évben akadnak lemorzsolódó emberek is, akik nem vesznek részt kellő számú elméleti foglalkozáson, ezért repülni már nem is jöhetnek, de a többségre azért nem ez jellemző. A diákok mindig fülig érő szájjal, boldogan szállnak ki a repülőgépből, mély nyomot hagy bennük az első repülés élménye. Azt hiszem önmagáért beszél az is, hogy az egyetemi sportközpont vezetője a legfőbb támogatónk, akiminden egyes órán ott van velünk.

– A hallgatók hozzájárulnak a repülés költségeihez, vagy az egyetem segít be?

– A hallgatók repülésének költségeit a Mozgásközpont állja, mert a tanrendben szereplő kurzusokat a hallgatók számára térítésmenetesen biztosítja a kar. Az is hozzátartozik az együttműködéshez, hogy a vontatásokat kedvezményes áron biztosítjuk. Az oktatóink az elméleti órákat ingyen, a repülőklubért végzett társadalmi munkaként tartják. Akit beosztunk, általában szívesen eljön, és élvezi is a kötetlen előadást, evvel hitelesebbé téve a mondandóját.

– Mennyire ragadnak meg nálatok azok, akik egy ilyen féléves kurzuson már belekóstoltak a repülésbe?

– A kurzusra nem mindig a legkomolyabb szándékú hallgatók jutnak be, aki gyorsabban klikkel a kurzusfelvételi napon, azé a hely. A tervünknek ez a része nem váltotta be igazán a hozzá fűzött reményeket, ha kedves lenne is a pácienseknek, az anyagi lehetőségeik korlátozottak a magyar diákoknak. Eddig két német hallgatóból lett lelkes klubtag, akik pont a fent említett módon maradtak le a kurzusról, de megkerestek minket. Ha a résztvevők nem is maradnak meg nálunk, egy más vonalon azért sokat profitálunk a kapcsolatból. A hallgatók mellett egyetemi dolgozók is szoktak szervezetten jönni, hogy megismerkedjenek a vitorlázórepüléssel, és ezzel hírünket viszik a régióban. Sok érdeklődő jött már, aki közvetve az egyetemi „röptetések” kapcsán jutott el hozzánk.

– Szerinted mennyire lehetséges ugyanezt a kurzust az ország egy másik részén megvalósítani?

– Erre a kérdésre nyilvánvaló a válasz. Természetesen lehetséges bárhol egy hasonló együttműködés egyetem és repülőklub között, ahol akadnak megfelelő emberek, akik hajlandóak egy kis energiát fektetni egy ilyen kurzus megszervezésébe. Azt gondolom jót is tenne a sportágnak, ha ilyen módon országszerte több fiatalt lehetne a botkormány mögé csábítani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek