Tarlós István főpolgármester kezdeményezésére a Fővárosi Önkormányzat, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Budapest Airport Zrt., a HungaroControl Zrt. és az érintett civil csoportok képviselőinek bevonásával január óta zajlanak egyeztetések a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér működésével összefüggő zajterhelés kapcsán, olvasható a tárca közleményében. A megbeszélések célja minden reális intézkedési lehetőség vizsgálata, amelyek révén a működési keretfeltételek között a lehető legnagyobb mértékben vehetőek figyelembe a Budapesten és a környező településeken élők igényei.

A fővárosi repülőtéren uniós rendeletben rögzített követelmények miatt tavaly léptek életbe szigorúbb szabályok, a változások elmaradása kötelezettségszegési eljárást eredményezhetett volna Magyarországgal szemben. Az új előírások nyomán a repülőtér zaja a korábbiaknál kevesebb kerületet és lakost érint. A terhelés azonban eltérően oszlik meg az egyes területek között, ezért indokolt a megvalósítható javaslatokról fővárosi szinten egyeztetni, eddig a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közlemény.

A főváros vezetése, közelebbről a főpolgármester láthatóan ráerősített a budapestieket erősen megosztó zajproblémák kezelésére, ezt jelzi, hogy néhány napja kitiltotta az eredeti budapesti helyszínről az eddig ott tartott és júliusban ismét esedékes Red Bull repülőversenyt.

A HungaroControl tavaly augusztusban vezette be azokat az új műszeres szabvány indulási eljárásokat (SID , amelyek révén „a repülésbiztonság erősítésén túl várhatóan pozitívan befolyásolják Budapest és a környékbeli települések zajhelyzetét... A SID eljárások kidolgozása a léginavigációs szolgáltatáshoz kapcsolódó szakmai szervezetekkel, a felügyeleti jogkört gyakorló hatósággal, továbbá a Budapest Airport Zrt. repülőteret üzemeltetővel való szoros együttműködésben történt” - írta akkor a HungaroControl.

A jelek szerint azonban a repülőtérhez, a repülőgépek mozgásához kapcsolódó vitákat ez nem csillapította, csak úgymond áthelyezte más körzetekbe, vagyis most más kerületek, kerületrészek lakói kezdtek tiltakozni a fölöttük zajló légiforgalom miatt.

(forrás: HungaroControl)

Valamelyest tovább erősítette a tiltakozó hangokat, hogy a Budapest Airport a nyári csúcs előtt és után is felújításokat végzett a repülőtereken, június végére elkészült a régebbi 1-es pálya (31bal/13jobb) rekonstrukciója, amely miatt viszont hetekig kellett a le- és felszálló gépeket a másik (31jobb/13bal) pályán indítani és fogadni. Ez a reptéri zaj kapcsán immár hagyományosan ingerült rákosmentieket késztette újabb tiltakozásokra. Ősszel viszont az új pályán végeztek munkálatokat, a betont is javították és a fénytechnikát is.

Megfigyelők szerint a ferihegyi zaj problémája két okból vált most különösen aktuálissá és került előtérbe. Az egyik, hogy a repülőtér forgalma valóban radikálisan megnőtt az elmúlt években, a tavalyi utasszám már közel járt a 15 millióhoz, miközben a cargo-forgalom is erősödik, például a hamarosan kiépülő Cargo City is aggodalmak forrása, vagyis hogy a teherszállítók száma is növekedni fog a légtérben.

Másfelől sokan úgy vélik, a kérdés jelentős részben a közeledő önkormányzati választások kapcsán válik egyre fontosabbá, a repülőgépek okozta zaj olyan ügye Budapestnek, ami pártállástól függetlenül rengeteg embert mozgat meg és késztet állásfoglalásra, tehát nagyonis alkalmas arra, hogy a pártok, jelöltek programjába és propagandájába is bekerüljön.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!