A Budapest Airport belső lapjában jelent meg látványterv a repülőtér tervezett 225 milliárd forintos, ötéves bővítési terveiről. A grafikákon kivehető a repülőtéri vasútállomás, ami a megjelölés szerint engedélyeztetés alatt van az új körforgalommal együtt. A rajzokon az látszik, hogy a hatvágányos állomás a hosszútávú parkoló alatt lenne. Az Airportal cikke szerint jelenleg már a kiviteli tervek engedélyeztetése zajlik.

Most tekintsünk el attól, hogy Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató szerint a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér üzemeltetője megakadályozhatja a hetvenöt évre bérbe adott területen a fejlesztéseket és attól is, hogy a Budapest Airport ennek pont ellenkezőjét állítja. Abban nagyjából mindenki egyet ért, hogy a repülőtér közvetlen vasúti kapcsolata az utasok és így a repülőtér érdekét szolgálná. Feltéve, ha nem kell kilométereket gyalogolni a vasútállomás és a meglévő 2B, különösen pedig a vasútállomás és a leendő új, 3-as terminál között.

Még akkor is, ha mozgó járda segíti majd az utasok forgatagát a terminálok és a vasútállomás között, ez nagyon nagy távolság. Különösen, ha a mozgó járdák jó magyar módi szerint nem lesznek folyamatosan üzemképesek. Sétáltak már bőrönddel a repülőtéri rövidtávú autóparkoló távolabbi szegleteibe? Nem egy örvendetes mutatvány, különösen bőröndökkel. A látványtervek szerint a vasútállomás a 2B termináltól kétszer, a 3-s termináltól háromszor ilyen messze lesz!

A Budapest Airport látványterve a repülőtéri fejlesztésekről

Persze mondhatjuk, hogy ezek a – saccra – háromszáz–ötszáz méteres távolságok nem olyan nagyok a világ nagy nemzetközi repülőterein található sétálóutak hosszához képest. És azt is belátjuk, hogy a jelenleg tervezett megoldással kell a legkevesebb alagutat építeni és így a legolcsóbb kivitelezni a beruházást. Ugyanakkor kijelenthetjük, hogy történelmi lehetőséget szalaszt el a magyar kormány akkor, amikor a Nemzeti Infrastruktúrakezelő Zrt. (NIF) megbízásából az utasok számára kedvezőtlen változatot terveztet.

Az világos, hogy meglévő gurulók és épületek alá alagutat építeni műszakilag bonyolultabb és költségesebb feladat, de nem lehetetlen! Számos nagy repülőtéren az utascsarnokból közvetlenül visz le a mozgólépcső az alatta megépített vasútállomásra. Ha már a NIF a látványtervek szerinti hatvágányos földalatti vasútállomás építésére készül és egy rahedli pénzt költ majd ennek a talán felesleges kapacitásnak a kialakítására – minden bizonnyal a jövő esetleges forgalmi igényeit szem előtt tartva – akkor már igazán gondolhatott volna az utasok kényelmére és rászánhatta volna magát a terminálokhoz közelebbi vasútállomás megépítésére, még ha drágábban is.

A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér esetében az lenne a logikus, ha a vasútállomás a 2B és a 3-as terminál között helyezkedne el, így az utasok a peron egyik végéről az egyik, a másik végéről a másik terminált tudnák könnyen, gyorsan, nagyobb távolságok gyaloglása nélkül megközelíteni. Sőt, egy ilyen vasútállomás 3-as terminál felőli végétől az Air Cargo terminál is gyalog megközelíthető lenne, így nem kellene annak dolgozóit mindennapi autózásra kényszeríteni munkába járásukhoz. A jelenlegi tervek alapján viszont érthető, hogy nem veri nagydobra a leendő fejlesztést a NIF. A repülőtéri vasúttal kapcsolatban gyakorlatilag semmilyen konkrétum nem látott még napvilágot a hivatalos szervek részéről.

A tervezett fejlesztések felülnézetből, rajta pirossal jelölve a repülőtéri vasút egy olyan alternatív nyomvonala, ami az utasoknak kedvezőbb lenne

A leendő vasúti utasoknak többet kell majd gyalogolniuk, mint a rövidtávú parkolóba érkező autósoknak. Aki kényelmes, az a repülőtéri vasút megépülése után sem vonattal fog kiutazni Ferihegyre. A tervekben egyetlen pozitívum van: legalább épül repülőtéri vasút és legalább nem fejállomás, hanem átmenő. Így a Debrecen, Szeged felől érkező utasok is könnyebben meg tudják majd közelíteni a repülőteret, mint jelenleg. A Békéscsaba irányából utazók egyelőre a Keletibe érkeznek, ők ennek előnyét így nem fogják élvezni. Hiába, kell az a központi pályaudvar, na!

Nincs kétségünk afelől, hogy a budapesti repülőtéri vasútállomás nagy utasforgalmat fog vonzani, hiszen a rendszeres, nagy kapacitású szerelvényekkel kényelmesebb és gyorsabb lesz a belvárosba utazni, mint most a buszokon és utána a metrón, illetve olcsóbban, mint taxival. Jelenleg nap közben óránként és irányonként három személyvonat közlekedik Ferihegy és a Nyugati pályaudvar között, csúcsidőben még ennél is sűrűbben.

Szerencsére a járatok egy részét már Flirt-motorvonatokból állítja ki a MÁV-Start, de bőröndös utazáshoz a Fecske Bhv-s szerelvények a maguk lépcsős feljáróajtajaival nem a legkényelmesebbek. Bízunk benne, hogy a KISS-motorvonatok beszerzésével a repülőteret érintő összes elővárosi járatot korszerű motorvonatokkal lehet majd a jövőben kiadni, ehhez azonban szükség lehet a további huszonegy KISS-re szóló opció lehívására is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!