Révbe ért a különleges kis gép, szárnyalhat a HondaJet

iho   ·   2015.12.10. 08:45
cim4

Tizenkét évnyi, sok buktatóval járó fejlesztési program végeztével elnyerte az FAA típusalkalmassági bizonyítványát az elmúlt idők egyik legkülönösebb kisgépe, a HondaJet HA-420-as. Mint arról korábban írtunk, a nagyrészt már Amerikában fejlesztett és itt gyártásra kerülő kis gép rengeteg technológiai újítást hozott a business-jetek világába. Kívülről is láthatóan a legérdekesebb a szárnyak feletti, függőleges pilonokra szerelt két hajtómű, amelynek eredményeként az apró gép belső tere alaposan kibővült, szemben a szokásos farokhajtóműves elrendezéssel.

Különleges elrendezés, sok előny, sok nehézség a fejlesztésben

Ráadásul a földön észlelhető zaj sokkal kisebb, mert a hajtóművek hangját a szárny árnyékolja, le, vagyis a legszigorúbb normákat előíró reptereken is üzemeltethető a gép, és a hajtóművek védettek az idegen tárgyak által okozott szokásos sérülésektől.

Ugyanakkor épp ez az elrendezés okozott sok-sok leküzdendő problémát, mert nagyon nehéz volt megtalálni, hogyan kerülhető el a flatter-jelenség, a nem kívánatos rezonancia a pilonok körül. Különlegesen tiszta áramlási viszonyok keletkeznek ugyanakkor amiatt, hogy a törzs körüli nincsenek a hajtóművek okozta szokásos turbulenciák. A szárnyborítás egyetlen lemezből készült, nem kellenek szegecsek hozzá, ez is javítja a gép aerodinamikai tulajdonságait, miközben maga a kompozit törzs is igen gondosan kialakított.

Kicsi gép, meglepően tágas kabin: a szárnyfölötti hajtóművek egyik előnye

Vagyis rengeteg a technikai újdonság, de ennek ára volt a fejlesztés elhúzódása, nem beszélve magáról a hajtóműről, amit szintén a Honda alkotott: ez a lehető legritkább manapság a repülőgép-iparban, hogy a hajtóművek és maga a gép fejlesztője ugyanaz a cég, igaz, végülis a menet közben módosított hajtóművek fejlesztéséhez és a gyártáshoz közös vállalatot alapítottak a General Electric-kel.

Tavaly júniusban a tesztgépek után a sorozatgyártás első példánya is végrehajtotta a szűzfelszállását, miután a GE Honda Aero Engines leszállította a gép számára az első pár hajtóművet. De még hátra volt a hosszas hatósági tesztsorozat, amit a cég most novemberben zárhatott le, és ettől kezdve lehetséges az első példányok átadása az első vevőknek.

A gép vonzó paraméterei mellett (utazósebesség 420 csomó, maximális utazómagasság 43 ezer láb, hatótávolság 1180 mérföld) ebben a kis kategóriában külön előny a megnövelt belső tér révén kialakított elkülönített toalett a gép hátsó traktusában, és még ezen kívül is igen méretes a csomagtere. 1200 méteres pálya elég a felszálláshoz, tipikus konfigurációban egy pilóta és öt utas szállítására alkalmas, de lehet hat utasra is kialakítani a gépecske belső terét.

Kategóriájának egyik legdrágább típusa, de sokminden plusz szól mellette

Az ára négy és fél millió dollár körüli, vagyis a Very Light Jet kategória legdrágább gépei közé tartozik, de az első reakciók szerint a nagyobb utazósebesség, a kisebb fogyasztás és a fedélzeti vécé miatt sokaknak lesz vonzó választás. Más kérdés, hogy a business jetek piaca momentán nem a legdinamikusabban bővülő a légi ágazatok közül.

Mindenesetre a gyártó közlése szerint több mint száz példányra van megrendelése, és ezen túl is bőven van érdeklődő a gép iránt, amit a Honda nemes egyszerűséggel a legmodernebb businessjetként emleget a hirdetéseiben. Valamit az is elárul a különleges gép különleges vonzerejéről, hogy még az egyik legfontosabb piaci versenytársa, az Embraer honában, Brazíliában is érdemes volt eladási és üzemeltetési központot létrehozni a típushoz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek