A festőien szép környezetben található felsőtárkányi Berva-völgyi iparterületetet kilencszázmillió forintból fejlesztik, és a beruházás mintegy félmilliárd forintos támogatáshoz jut a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) forrásából. Felújítják a 27 hektáros terület infrastruktúráját – a területből 12 hektárnyit hasznosítanak; azt a részt, ahol az 1950-es évektől hadiipari gyár működött. Jelenleg mintegy hatszáz dolgozót foglalkoztat az egykori üzem épületeit és infrastruktúráját hasznosító, hozzávetőlegesen negyven ipari termelővállalkozás, ezért összességében mintegy 75 millió forint saját forrással is támogatja a helyhatóság a programot, amelynek elektromoshálózat-fejlesztési eleméhez az érintett cégek hasonló nagyságrendű összeggel járulnak hozzá.

Az 1949–1950 között épült iparterület huszonhét hektáron terül el, ebből jelenleg tizenkét hektárt hasznosítanak

A terület valamikor Heves megye legjelentősebb ipari központja volt, ahol 1949–50-ben épült telepen 1951-ben kezdődött a termelés: forgácsolt és hidegalakítással készített alkatrészekből szerelt gyártmányokat készítettek. Később, 1954-től az akkor 1824 főt foglalkoztató „élüzem” felvette terméklistájára a kerékpáralkatrészeket és orvosi műszereket, addigra az eredeti megrendelések ugyanis csökkenni kezdtek, majd 1957-re majdnem teljesen megszűntek, a szabad kapacitást pedig újabb gyártmányokkal kellett lekötni. Itt készült 1957–58-ban a Berva-moped gyártmány- és gyártástervezése; 1958-ban kezdődött a gyártás, majd a Panni robogó licencének átvétele (a Panni eredetileg a Csepeli Kerékpárgyár termékének tekinthető) és készítése indult meg. A VT50 jelű, 49 köbcentis, 1,8 lóerős, kétütemű motort Székesfehérváron, a Vadásztölténygyárban, míg a komplett mopedet az Egri Finomszerelvénygyárban állították elő. A Berva kismotorról itt olvashat bővebben.

Bervás szállóigék:

„Berva moped drága kincs, jó ha van, de jobb, ha nincs!” és „Megszívta, mint paraszt a Berváját.” Utóbbi szakszerű magyarázatot tisztelt kommentelőinkre bízzuk. A Panni sem lett átütő műszaki siker, bár a robogó esztétikája sokak szerint némileg a faros Ikarusokéhoz hasonlítható.

A kisjárművek után 1959-ben az utóbbiban kezdődött meg a 125 és 250 köbcentis motorkerékpár-porlasztók, majd ugyancsak 1959-ben az autóvillamossági cikkek gyártása. A kerékpáragy és a kisjármű előállítás 1962-ben szűnt meg, a kapacitás lekötésére kiegészítő gyártmányként saját fejlesztésű kerékpár-világítás garnitúra és Mofém (ami eredetileg mosonmagyaróvári – Mosonmagyaróvári Fémszerelvénygyár – volt) kávéfőző került ki a gyárakból.

De készült itt háztartási hűtőgépkompresszor és olajszabályozó, majd dízelgép-alkatrész is, amely nagyszabású beruházást követelt: ekkor épült fel a 63-as épület, alakították át a 24-es épületet, készült el az edzőüzem és berendezése. Az ipartelep 1970-ben évi 552 millió forint értékben termelt, ez 1975-re több mint 800 millió forintra emelkedett. A Finomszerelvénygyár még az 1980-as években is gazdaságilag nyereséges állami vállalkozás volt, majd privatizálták. Aztán jött a hanyatlás a kilencvenes években, megszűnt a pneumatika és a hűtőgépkompresszorok gyártása. A tizennégy évig tartó felszámolás kezdetekor, 2002-ben a Berva Rt. adóssága 2,4 milliárd forintra rúgott.

Az elmúlt évtizedekben a Berva-völgyben működő vállalkozások sok nehézséggel küzdöttek. Az 1960-as években kiépített vonalas közműhálózat elöregedett, ennek következtében például a vízveszteség ötven százalékos. Mivel nem kommunális közműszolgáltatók biztosítják a vizet, a szennyvízelvezetést és az áramot, a piacinál másfélszer magasabb áron jutnak a szolgáltatáshoz.

Eger-felnémeti vonatkozású az Omya iparvágány kiszolgálása is: túl azon, hogy a területen egykoron keskenynyomtávú vasút is közlekedett, a napjainkban is működő hatalmas, legalább hétszintes kőfejtőben szürkésfehér, helyenként sárgás, triász korú mészkövet fejtenek, amit olykor combos tehervonatokkal juttatnak el a felhasználóhoz

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!