Kicsit talányos a megfogalmazás, de az irány egyértelmű: Románia a francia köztársasági elnök látogatásának alkalmából gyakorlatilag elkötelezte magát a közepes/nehéz szállító helikopter ügyében az európai megoldás mellett, annál is inkább, mert ezt a gépet az Airbus Helicopters partnerségében maga a román állami repülőgépgyártó és javító cég, az IAR szállítja majd a légierőnek.

A történet mögött nem nehéz érzékelni a nagypolitikai megfontolásokat: egyfelől az európai gyártó a korábbi hónapokban érzékeny veszteségeket szenvedett, amint világossá vált, hogy mind a lengyel, mind a szlovák tenderen az amerikai Blackhawk vagy annak valamely változata lesz a befutó: hogy Románia (továbbra is) Pumákat állít majd a hadrendjébe, valamelyest ellensúlyozza ezt. Mint ahogy román részről a mostani döntés valamelyest ellensúlyozza az elmúlt időszak amerikai eredetű eszközbeszerzéseit (F-16, Patriot-rakétarendszer), illetve erősíti az ország kapcsolatait Unión belüli alakuló „fősodorral”, a britek kiválása révén ismét a legfontosabbak közé emelkedő Franciaországgal.

Az Airbus Helicopters és az IAR eddigi ötéves együttműködési szerződésének tizenöt évre szóló meghosszabbítása amúgy sem meglepetés, tekintettel a régi keletű, még bőven a rendszerváltást megelőző kooperációra, amelynek során a Brassó közelében, Vidombákon települt gyár nem kevesebb, mint 360 Gazelle és Puma forgószárnyast gyártott, jelentős részben exportra. 2002-től a még Eurocopter néven futó gyártóval történt megállapodás elsősorban a karbantartási tevékenységre vonatkozott, itt nagyjavították például a britek Pumáit.

A Pumákból egyes források szerint ma is majdnem hatvan, más adatbázisok szerint harminchárom példány létezik a légierő kötelékében, az utóbbi szám is meglehetősen komoly flottát jelent, más kérdés, hogy ezek közül valójában mennyi a bevethető. Az igény nyilvánvaló, hiszen a gépek eléggé öregek, viszont az is kérdés, hogy – noha Románia erősen ügyel a katonai kiadások kétszázalékos arányának betartására – mikor lesz pénz a harci gép és a védőrakéta-rendszer beszerzése mellett/után a helikopter-flotta frissítésére is.

A most aláírt megállapodás úgy fogalmaz, hogy a román védelmi tárca „bármely jövőbeli beszerzése” esetén az IAR lesz a fő beszállító a H215M típussal, vagyis a mai Pumával, amelynek a román légierő számára történő gyártására, háttérszolgáltatásaira és karbantartására is kiterjed az Airbus Helicopters és az IAR együttműködése, illetve az exportjára is, „amennyiben ilyen lehetőség felmerül”.

A kissé nyakatekert  megfogalmazás egyfajta típusmegosztási szisztémát is takar, nevezetesen a brassói-vidombáki üzem fogja gyártani a Pumának ezt a kevésbé keresett, de ugyancsak modernizált, méreteiben az eredeti Pumáknak megfelelő, de új hajtóművekkel, avionikával, modern „nagyképernyős” pilótafülkével, egyéb berendezésekkel ellátott 215-ös változatát – hírügynökségi jelentések szerint elsőnek ötven példányt – részben a román igények kielégítésére, részben exportra. A még inkább modernizált, megnövelt nagyságú, teljesítményű Super Puma/Cougar 225-öst az Airbus Helicopters a maga központi rendszerében készíti. A gyártó portálja szerint a 225-ös gépcsaládból tavaly huszonhárom példányt rendeltek, a 215-ös nincs feltüntetve a listán...

Portálunk 2015 vége felé adott hírt az új IAR/Airbus Helicopters üzem alapkőletételéről, ahol ezeknek a 215-ösöknek a gyártása és karbantartó-szolgáltató tevékenysége zajlik. 2016-ra a tízezer négyzetméteres csarnok el is készült. Arról még nincs információ, hogy új gép már ki is gördült volna belőle, noha az Airbus Helicopters anyagaiban is az áll, hogy az elsőnek 2017-ben el kell készülnie.

Néhány héttel ezelőtt a típussal Kínában repültek bemutató körutat, abban a reményben, hogy a robosztus, sokféle célra használható közepes helikopter, amelynek számois példánya már repül is ott, további piacot talál a hatalmas országban. Az érdekes ebben azonban, hogy az eddigi üzletek alakulása azt mutatja, ha a kínaiak egy helikopter-típusra nagyon „ráharapnak”, azt csak akkor veszik nagy tételben, ha Kínában gyárthatják illetve szerelhetik össze a gépeket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!