A manapság egyre gyakoribb, hazánkat is több útvonalon megközelítő konténeres szállítmányoknál is felmerül a probléma, hogy a kínai (valamint más ázsiai) és oroszországi szakaszon SZMGSZ, az európai belépést követően viszont a CIM árufuvarozási egyezményt kell alkalmazni.

A jelenlegi gyakorlatot egy rugalmas elképzeléssel váltanák fel, amit az Új Selyemút koncepcióhoz keretében kívánják bemutatni az idén május 15-16-án szervezett gdanski, RailFreight 2019 csúcstalálkozón.

Indulás, Budapest - BILK-ről, Kínába. Ma még CIM, de a jövőben akár közös, CIM-SZMGSZ fuvarlevéllel indíthatják a vonatokat (Vörös Attila felvétele)

Jogi akadályokat építhet le, adminisztráció- és költségcsökkentést eredményezhet egy közös CIM-SZMGSZ fuvarlevél bevezetése, a hozzá kapcsolódó eljárásrend szabványosítása, vámeljárások egyszerűsítése, amelyet első lépésnek szánnak az európai és ázsiai árufuvarozást érintő egységes jogszabályok létrehozására – mondta el Erik Evtimov, a CIT főtitkárhelyettese. A kezdeményezés alapjául egy, 2013. februárban, harminchét résztvevő ország képviselője által aláírt, egységes eurázsiai vasúti törvény létrehozásáról szóló politikai nyilatkozat szolgál, célja a vasúti közlekedési jog harmonizálása az ENSZ keretében. A közös CIM-SZMGSZ fuvarlevél figyelemre méltó sikertörténet. Több mint ötven tengelyen négy TEN-folyosón alkalmazva biztosít megbízhatóbb és célszerűbb nemzetközi vasúti árufuvarozást, amely könnyen versenyezhet a tengeri szállítással – jelentette ki Evtimov. Az utóbbi években Kínában a Nyugat-Európába vezető hosszú távú transzkontinentális útvonalakon alkalmazták. Ezen túlmenően a CIT a tagokkal együtt további lehetőségeket keres a CIM-SZMGSZ fuvarlevél felhasználására a többmodális tengeri–vasúti szállításra, főként a Balti-tengeren és a Fekete-tengeren.

A fejlesztés koncepciójának részét képezi hogy az egységes fuvarlevél digitális változatban legyen elérhető, a CIT szakértők támogatásával elkészítette a papírmentes fuvarlevél jogi- és műszaki tartalmi előírásait, amelyek új verzióját várhatóan 2019. júliusában teszik közzé. A CIT egy 1902-ben létrehozott nemzetközi szervezet, amely a nemzetközi határokon átnyúló vasúti szállítás területén tevékenykedik. Bár a CIT munkájának fő területe a COTIF – a nemzetközi vasúti forgalomról szóló egyezmény – gyakorlati megvalósítása, az egységes nemzetközi vasúti közlekedési törvény létrehozása érdekében dolgozott.

Erik Evtimov CIT főtitkár (forrás: globalrailwayreview.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!