A Magyar Vasút Baráti Kör Egyesület 2010-ben vette kezelésbe az egyetlen megmaradt M63-ast, kezdetben az elektromos és a levegős rendszereket élesztették fel – sikerrel! Több hosszas tárgyalás után zöld utat kapott a gép többlépcsős felújítása, az első munkafázis a kültéri részek lakatolása, a régi festékrétegek eltávolítása és a kilencvenes évek (utolsó forgalmi állapot) színterve szerinti újrafestés lesz.

Illusztris környezetben a 3-as Gyík, mellette a V63 001 látható (Markovits Tamás felvételei)

Szerencsére a mozdony szélvédőjéről leszerelt „börtönrács” is megvan, és bár az utolsó forgalmi állapotban ez már nem volt jellemző a gépre, pályafutásának kilencven százalékában jelen volt, így ezt is visszaépítik – parádék, fotózások kedvéért pillanatok alatt leszerelhető állapotban.

A felújítás második és harmadik lépcsője a motorikus alkatrészek, elektromos, levegős berendezések javítása, cseréje, felújítása lesz. Az elektromos alkatrészek többsége üzemképes, apróbb törődés, karbantartás kell csupán, a levegős rendszer azonban pár helyen ereszt, sziszeg. A motor hiányos, ezen darabok pótlása után akár üzemképessé is tehető a gép, az akadályt csupán az anyagi források hiánya jelenti.

Az egyesület gyűjtést rendez a felújításhoz szükséges anyagiak előteremtésére, ehhez kérik minden érdeklődő vasútbarát segítségét. Az adományokat a 10102237-09021400-01003004 (Budapest Bank) számlaszámra, a Magyar Vasúti Baráti Kör Egyesület számlájára kérik, a közlemény rovatba az „M63 adomány” szavakat kell beírni. Az egyesületről, az M63-as mozdonyról további információkat a Facebookon szerezhetünk.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!