Lezajlott a nagy hadművelet, a „big bang”, ahogy a napokban emlegették: az új légikikötő életre keltése nyomán szombaton délután kettőkor szállt fel az első menetrend szerinti járat Ankara felé, természetesen a nemzeti légitársaság színeiben.

A Turkish Airlines elnöke szerint nagyobb zökkenők nélkül, csak kisebb, megoldható problémák közepette sikerült az egyébként tavaly ősz óta többször halasztott beüzemelés, amelynek során a Turkish gyakorlatilag teljes flottája átrepült ide,  47 ezer tonna különféle berendezést, például repülőgépmozgató járműveket kellett, többnyire lezárt közutakon, átcipelni az Atatürkről az új állomáshelyre.

Természetesen fél napon át sem a régi, sem az új repülőtér nem fogadott és indított járatokat, az utolsó az Atatürkről Szingapúrba repült, illetve a Turkish szervezett az alkalmazottak egy kiválasztott csapatának is egy búcsúrepülést a régi légikikötőből.

A Turkish átköltözése után néhány nap alatt fokozatosan átirányítják a külföldi légitársaságokat is az új megareptérre, az Atatürk azonban, korábbi információkkal szemben, tovább funkcionál repülőtérként, de csak cargo- és GA-forgalomra, illetve továbbra is ezt használják a hatóságok, kormányszervek VIP-repülésekre is.

Mint erről korábban is írtunk, a 9 milliárd dolláros gigaberuházás már most a legnagyobb légikikötők sorába emeli a New Istanbult, a maga évi kilencven millió utasra tervezett kapacitásával, mint ismert, az európai listavezető Heathrow százmillióval. New Istanbul egyelőre két pályával dolgozik, az egyik 3700, a másik 4100 méteres, 371 az állóhelyek száma.

A török légiforgalmi központ ugyanakkor teljes kiépítettségében, a következő évtized végére már hat pályával üzemel, napi kétezer járatot és évi 200 millió utast fogadhat és indíthat évente, annak a koncepciónak megfelelően, hogy versenytársa legyen az Európa és Ázsia közti légiközlekedésben az Öböl-államok társaságainak és repülőtereinek.

A Financial Times emlékeztet arra, a gigaberuházás fontos része a jelenlegi török rezsim politikájának is, maga Erdogan elnök is kijelentette, New Istanbul „nem egyszerűen egy repülőtér, hanem egy győzelem emlékműve”. Az első utasok szerint a terminál nagyon szép és tágas, tiszta és jól szervezett, összehasonlítva a 86 éve szolgáló Atatürk szűkösségével. Volt azonban, aki jobban szerette a régi repülőtér nevét, és örült volna, ha az új is az országalapító Atatürk hagyományát viszi tovább.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!