A bioüzemanyag előnyeit igazolta az első, hosszú időn át tartó kísérleti repüléssorozat, amelyet a Lufthansa hajtott végre egy A321-esével fél éven át.

A gép a Frankfurt–Hamburg útvonalon több mint ezer normális forgalmi repülést hajtott végre úgy, hogy míg az egyik hajtóműve a szokásos kerozinnal ment, a másik viszont hidrokezelt növényi olaj és kerozin 50-50 százalékos keverékével.

A decemberben lezárult repülési periódusnak most készült el az értékelése, eszerint a bioüzemanyag használata határozottan csökkentette a repülőgép által keltett környezeti  terhelést, jóval alacsonyabb volt a szokásoshoz képest a szén-dioxid és a káros anyagok kibocsátása.

(fotók: Lufthansa)

Ugyanakkor a repülések során semmiféle hátrányos következményt nem tapasztaltak. A pilóták nem érzékelték, hogy változott volna a gép teljesítménye, noha a gép rengeteget repült, naponta négyszer fordult a „zöld várospárrá” előlépett Hamburg és Frankfurt között.

Szintén sikeresnek minősítette a kísérletet a program másik partnere, az Airbus. A hajtómű paraméterei végig az előírt határokon belül maradtak, a bioüzemanyag használata nem ártott a gépnek.

Az IATA egy korábbi ajánlása szerint 2017-re a világ légi közlekedésének tíz százalékát már alternatív üzemanyagok felhasználásával kellene bonyolítani.  A világ más tájain is fokozott erőfeszítéseket tesznek ipari partnerek és hatóságok is, hogy növeljék a repülés „tisztaságát”, a legnagyobb kínai finomítók egyike például megkapta a hatósági engedélyt bioüzemanyag gyártására kereskedelmi forgalmazásra, 2020-ra a termelés elérheti a 40 millió tonnát, ami a hatalmas ország gyorsan növekvő légi forgalmának addigra az egyharmadát fedezi. Az Európai Unió által bevezetett, és egyébként hatalmas ellenállást kiváltó szén-dioxid-adó is erre készteti a kínaiakat – ismerte el a kínai polgári légügyi hatóság vezérigazgató-helyettese.

Szintetikus, illetve háztartási és növényi, például tengeri moszatokból kinyert bioüzemanyaggal egyaránt folynak kísérletek, amelyeknek azonban egy közös problémájuk van: az ilyen kerozin egyelőre jóval drágább és kisebb mennyiségben áll rendelkezésre, mint ahogy a nagyívű környezetvédelmi elképzelések szorgalmazzák, de egész iparágak fordulnak e felé a végső soron jó üzletnek is ígérkező megoldás felé.