A cseh SOR Libchavy autóbuszgyártó vállalat a 2018-as évben több mint 3 milliárd koronára növelte bevételét, ami az egy évvel korábbi éves adatokhoz képest 754 millió koronával volt több. A tiszta nyereség azonban 16 millió koronával kevesebb, 176 millió korona volt a cég közleménye szerint. A SOR Libchavy 2018-ban összesen 587 járművet gyártott, 22 százalékkal többet, mint 2017-ben. A hazai (cseh) buszpiacon 421 autóbuszt értékesítettek, a többi exporttermékként végezte.

(fotók: SOR)

A SOR Libchavy 1991-ben jött létre, A tervezési-fejlesztői munkák 1992-ben kezdődtek, először egy 7,5 méter hosszú busszal, aminek a karosszériáját és alvázszerkezetét is saját kútfőből oldották meg. A prototípus 1993-ban látta meg a napvilágot. Azóta már nagyot fejlődött a vállalat, a SOR buszok nemcsak Csehországban, de Szlovákiában, Lengyelországban, Szerbiában, a Benelux államokban, a Balti országokban, Németországban, Dániában, de még a Feröer-szigeteken is  előfordulnak. A jelenlegi portfólió a hagyományos tizenkét és félméteres buszokból és a 18,7 méter hosszú csuklós buszokból állnak, idővel elkezdtek CNG hajtású buszokat, elektrobuszokat és trolibuszokat is gyártani. Újonnan hibridbuszok gyártásával is próbálkoznak.

A SOR típusú buszokat leginkább a városi tömegközlekedésben látni, a cseh főváros közlekedési vállalatának például csaknem hatszáz buszt szállít le a vállalat, (NB 12 és NB 18-as modelleket egyaránt). Pozsonyban is nyertek egy közbeszerzési pályázatot, ide száz NB 18-as modellt szállít a megrendelőnek a vállalat. Eddig a Libchavyban működő járműgyártó már durván nyolcezer különböző típusú buszt gyártott, ennek a fele került a cseh piacra. A gyártó az elektromobilitásban is jeleskedik, hiszen már több éve fejleszt és gyárt villanybuszokat is, legutóbb például húsz elektrobuszt rendelt Hradec Králové közlekedési vállalata, tizennyolc villanybusz került Pozsonyba és további huszonhármat pedig a kassai közlekedési vállalat rendelt. A vállalat jelenleg több mint 700 főt foglalkoztat. A vállalat kizárólagos tulajdonosa az EP Industries, amelynek többségi tulajdonosa az egyik legbefolyásosabb milliárdos üzletembere, Daniel Křetínský.

Idehaza ezzel szemben háromszáztól kevesebb új buszt gyártottak a magyar gyártók, ami kevés és a gyártók száma is inkább csökken, mint nő. Eközben a magyar buszpark háromnegyede cserére érett, és a mai beszerzési tempó mellett tovább öregszik. Hazánkban körülbelül 14 ezer busz üzemel, ezek átlagéletkora tizenhét év.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!