Körülbelül háromszázmillió euróra, tehát nagyjából százmilliárd forintra taksálják a Solaris Bus & Coach piaci értékét, a pontos összeget a most elindított procedúra során fogják meghatározni. A megállapodás alapján a részvények száz százalékának megvásárlását készítik elő. Az akvizíciót mind a lengyel, mind a német versenyjogi hatóságnak jóvá kell hagynia. Ezek a szervek azt fogják megvizsgálni, nem kerül-e a CAF monopolhelyzetbe a Solaris felvásárlásával. Erre amúgy kicsi az esély, mivel a CAF nem gyárt közúti járműveket. A spanyol cég hitelből kívánja az üzletet finanszírozni. Az érintett cégek reményei szerint szeptemberre véglegesíteni is tudják az átruházást.

CAF Urbos villamos Debrecenben. A spanyol gyártó szerint a lengyel buszok és trolik neve ezután is Solaris marad (fotó: Joó Ferenc)

Solange Olszewska, az 1996-ban alapított Solaris igazgatója elmondta, a lengyel piacról és más országokból egyaránt keresték a befektetőket. Meggyőződése szerint a CAF hasonló jövőképpel rendelkezik, mint cége, így képes lesz növelni a Solaris piaci lehetőségeit. A villamosokat, metrókat, vonatokat és biztosítóberendezéseket is gyártó CAF szerint a buszokat és trolibuszokat is készítő Solaris megvásárlásával választ tudnak majd adni a jövőbeli piaci igényekre, különösen az elektromos közlekedés és a multimodális háztól házig megoldások terén. Ezeken felül, a Solarisnál meglévő műszaki megoldások segíthetik a CAF kelet-európai régióban is tevékeny városi vasúti részlegét. A spanyol gyártó úgy gondolja, a lengyel gyártóval közösen jobb ajánlatokat tud majd tenni a jövőben kiírt közbeszerzéseken is. Fő profilja mellett a Solaris is gyártott már villamosokat. A Tramino márkanevű járművekből három lengyel és két német város is vásárolt: Olsztyn, Lipsk, Poznań, Braunschweig és Jena.

A CAF az e-mobilitás terén piacvezető szerepre tör a Solarisszal megerősítve. Mindemellett a cég meg kívánja tartani és tovább erősítené a Solaris márkanevet, megőrizve annak lengyel jellegét. Felmerül azonban a kérdés, mi lesz a Solaris és a Stadler által tavaly alapított Solaris Tram közös vállalattal. A CAF majd csak az üzlet végleges lezárását követően kívánja ezt kommentálni. Úgy is tűnhet, a spanyol gyártó összeköti a kellemest a hasznossal: új üzletággal erősítik szervezetüket, miközben bekebeleznek egy konkurenst is a villamosgyártók piacán. Ne menjünk azonban találgatásokba, szeptemberre talán többet tudunk!

Mint ismeretes, Magyarországon két városban is közlekednek CAF-villamosok: Budapesten és Debrecenben. A hosszabb budapesti „Cafkák” ötvenhat méteres hosszukkal jelenleg a világ leghosszabb villamosai, nemsokára azonban a Škoda nyolcvan villamost gyárt a német Rhein-Neckar-Verkehrnek, amelyek hossza hatvan méter lesz. Solaris autóbuszok és trolibuszok is közlekednek Budapesten és Debrecenben, továbbá autóbuszok Nyíregyházán. Az IKOP-forrásból vásárolt, még beszerzés alatt álló huszonhat CAF-villamos és hatvan Škoda-Solaris trolibusz így már ugyanazon cégcsoporttól érkezik majd. A Solaris amúgy 2017-ben 444 millió eurós (145 milliárd forintos) árbevételt ért el. A lengyelek által gyártott járműveket harminckét ország hétszáz városában használják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!