Spanyol kocsi Magyarországon

iho   ·   2013.12.24. 15:45
kiskep_spanyol

A Magyarországon megtermelt gabona túlnyomó többsége külföldre kerül. Az export olyan mértékű, hogy a magyar kocsipark közel sem elég a fuvarok lebonyolításához. Komplett gabona-irányvonatok állnak magántulajdonú francia, belga, német vagy épp holland kocsikból, de időnként keveredik ide dán, olasz vagy akár spanyol kocsi is. Ez utóbbiak az ott megszokott széles nyomtáv miatt számítanak érdekesnek.

A magyar vasúti hálózat az Európában elterjedt normál, azaz 1435 milliméter nyomtávú, ami nagyon lesarkítva azt jelenti, hogy a két színszál között ennyi a távolság. Az erdei vasutak keskeny nyomtávúak (760 vagy 600 milliméter), míg a záhonyi átrakókörzet területén a normál mellett posztszovjet széles 1520 milliméter nyomtávú vágányok is futnak. A spanyol széles nyomtáv még ennél is nagyobb, 1668 milliméter széles.

Tengelyátszerelhető spanyol kocsi Budapesten, a Soroksári úti rendezőben<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: tudósítónktól)

Azaz az eltérő nyomtávra készült kocsik nem tudnak közlekedni a másik hálózaton. Ennek a problémának többféle megoldása is van, hazánkban szinte mindegyikre akad példa. Záhonyban a magyar–ukrán határátmenetben az árukat főleg átrakják, azaz a széles nyomtávú kocsikból normál nyomtávú kocsikba kerülnek. A másik megoldás főleg a személyvonatokat érinti: a tengelyátszerelőben a kocsikat megemelik, és forgóvázukat kicserélik olyanra, amellyel a másik hálózaton lehet közlekedni. Nálunk egyelőre nem használják, de Nyugat-Európában már üzemel olyan nyomtávváltó forgóváz, amely egy speciális vágányszakaszon, a vonat lassú sebességű haladása közben áll át egyik nyomtávról a másikra.

Az ősz folyamán néhány olyan spanyol kocsi vetődött Magyarországra, ahol nem az egész forgóvázat, hanem csak a tengelyt szerelik át, azaz a kocsi állítható nyomtávolságú. Az ilyen kocsik messziről felismerhetőek a rugós T biztosítójukról, illetve a bikaszarvakról.

A kocsi felismerhető a rugózott T biztosítóról

A T biztosító az ágytokot kapcsolja a forgóvázhoz. Szerepe a kocsi emelésénél van: a T biztosító felfekszik a forgóvázra, így emeléskor a kerékpár nem esik ki a kocsi alól, hanem azzal együtt emelkedik. A legtöbb kocsinál a T biztosító fix, egy csavar rögzíti. Az állítható nyomtávú kocsiknál azonban a T biztosító rugózott, lecsappantható. Lecsappantott állapotban nem ér hozzá a forgóvázhoz, így a kocsi emelésekor a kerékpár a vágányon marad. Az ilyen T biztosítók párja a bikaszarv, amit a T biztosító helyére kell beakasztani. Ez azonban nem az ágytokot, hanem a kocsiszekrényt köti össze a forgóvázzal. Ennek szerepe éppen az, hogy emeléskor csak a T biztosítóval leválasztott kerékpár maradjon a síneken, a forgóváz a kocsival együtt megemelkedik.

A T biztosító szabványos állásban, becsappantva

Emelés után kigurítják a kocsi alól a normál kerékpárt, és bekerül helyére a széles (vagy fordítva). Ekkor a bikaszarvat kiakasztják, a T biztosítót becsappantják. Ez után már csak a féktuskók befogósaruit kell odébb húzni a tengelyen, és beállítani az új nyomtávnak megfelelő helyzetet. Ezt követően a kocsi folytathatja is útját.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek