Stadler: tíz éve Pusztaszabolcson

Vörös Attila   ·   2017.05.04. 17:18
stadler_400

Percre pontosan a tízéves évfordulón kezdődött a Stadler Magyarország Vasúti Karbantartó Kft. pusztaszabolcsi karbantartó bázisának születésnapi ünnepsége – akárcsak 2007-ben, ezúttal is délelőtt 11 órakor. Az eseményt nemcsak a Stadler tulajdonosai, vezetői, alkalmazottai tisztelték meg jelenlétükkel, de a hazai vevők, a MÁV, a MÁV-Start és a GYSEV vezérigazgatói, Dávid Ilona, Csépke András és Kövesdi Szilárd is elfoglalták helyüket az első sorban.

Az ünnepségen beszédet mondott Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója és Peter Spuhler, a Stadler Rail AG ügyvezető igazgatója, az igazgatótanács elnöke. De kettejük öröme sem volt mérhető a pusztaszabolcsi polgármester, Csányi Kálmán őszinte boldogságához, hiszen a település a Stadler betelepülésével új lendületet kapott a fejlődésben. Nem lehet nem kiemelni szavai közül azt a mondatot, amikor azt mondta: „csak nézzük meg a vasút két oldalát!” – utalván arra, hogy a 40-es vonal keleti felén a szupermodern bázis, a nyugati oldalán az egyre lepusztultabb vasútállomás és környéke áll.

Dunai Zoltán és Peter Spuhler, a két Stadler-vezér – nem utolsósorban nekik köszönhető az elővárosi villamos motorvonatok páratlan hazai és nemzetközi sikere. Jobbra Szabó Zoltán, a pusztaszabolcsi bázis vezetője (fotók: Vörös Attila)

A karbantartóbázis 2007. május 4-i indulása egyben a MÁV-hoz érkező első harminc Flirt motorvonat forgalomba passzolásának is fontos mérföldköve. Bár tíz éve már javában járt néhány 5341-es szerelvény, a pusztaszabolcsi karbantartás kiszámíthatóbb és jobb fordát tett lehetővé. A szervizközpont mára nemcsak Magyarország, hanem egész Európa egyik leghatékonyabb és leginnovatívabb karbantartó bázisává nőtte ki magát, a hazai Flirt-flotta meg közben már százharmincháromnál jár. És még jön a GYSEV-hez tíz Flirt3-as, a Starthoz pedig legalább tizenegy KISS, de a vásárhelyi tramtrain lehetséges bedőlésével akár még több is.

Van ok az ünneplésre!

A pusztaszabolcsi üzem jelenleg hatvan Flirt és tíz Talent motorvonat teljes körű karbantartását látja el, de a további negyvenkét startos Flirt karbantartásának felügyelete is hozzá tartozik. Ezeket a vonatokat egyébként az istvántelki MÁV-üzem tartja karban napi szinten. Az első MÁV-os Flirt-motorvonatok már a kétmilliomodik kilométerüket is lerótták, a hatvan vonat összesen már több mint százmillió kilométert tett meg. És egy döbbenetes szám jön most: mindezt kilencvenöt százalékos átlagos rendelkezésre állás mellett!

A pusztaszabolcsi bázis tíz évvel ezelőtti alapítása a MÁV harminc plusz harminc motorvonatról szóló beszerzésének volt köszönhető. A nemzeti vasúttársaságra addig nem jellemző módon a MÁV a vonatok teljes élettartamára, vagyis harminc éves időtartamra teljes körű karbantartási szolgáltatást is vásárolt. Az európai vasúti piacon is ritkaságszámba ment anno ez a megközelítés, mára ez a gyakorlat széles körben elterjedt, bevett gyakorlattá vált. Ahogy a Stadler közleménye fogalmaz: „a pusztaszabolcsi üzem létrehozása a Stadler Csoport egészének is egy izgalmas vállalkozás volt, amelyre építve ma már különálló divízióban, sikeres üzletágként végzi hatszáznyolcvan jármű karbantartását tizenhat országban.”

Az Indóház annak idején elsőként adott hírt és részleteket a Flirtök érkeztéről; tíz év múltával elárulható, hogy periodikánk 2005 májusi számát (Flirttel a címlapon) Peter Spuhler személyesen helyezte fémhengerbe a bázis alapkőletételekor...

A bázis büszkeségével, a távirányítható Flirt-vonszolóval húzták be a csarnokba a díszletként szolgáló motorvonatot

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek