Négy évvel később készül el, cserébe 1 milliárd 700 millió euróval lesz drágább: a Stuttgart 21 névre hallgató nagyprojekt már minden kimeríthető negatív szenzációt kimerített.

Jelenleg abból indulnak ki a projektfelelősök, hogy 2025-nél korábban nem állhat üzembe az új pályaudvar. Mindez a Deutsche Bahn berlini felügyelőbizottsági ülésén hangzott el először. A létesítmény árát most 7 milliárd 700 millió euróra taksálják, de a tervezők kérik, hogy a költségvetésbe további félmilliárd euró épüljön be, az előre nem látható kockázatok miatt. Az adódó 8 milliárd 200 milliós összköltséggel szemben múlt év vége felé még 7 milliárd 500 millió volt a tervezett költség, de a kockázati félmilliárd már akkor is megjelent a kommunikációban, a befejezést pedig 2024-re tűzték ki. Emlékeztetőül: 2013-ban még csak 6,5-nél jártak a tervezett költségek.

A minden pénzt elnyelő gödrök egyike Stuttgartban (fotó: DPA)

A projekt környezetében máshol is növekednek a költségek: így például a Wendlingen és Ulm közötti nagysebességű pálya bekötése félmilliárddal lesz drágább, így már összesen 3 milliárd 700 millió euróba kerül. A pálya ugyan 2022-re elkészül, de az új pályaudvar nélkül nem tudja betölteni szerepét a Stuttgart körül újjáalakuló vasúthálózaton.

Az egyik legnagyobb kockázatot azok az anhidrit-kőzetrétegek jelentig, amelyeken keresztül az alagutak nagy részét át kell fúrni. Az anhidrit egy gipszfajta, vízzel való érintkezése során meglehetősen instabillá válik, csúszik és tágul, ezért a felügyelőbizottság meghallgatott egy szakértőt, aki Európa-szerte e kőzettípushoz a legjobban ért. A meghallgatás során szóba kerültek a teljes leállás és visszabontás esetleges költsége is, amely a jelenlegi adatok alapján hatmilliárd eurót tenne ki.

A helyzet olyan komoly, hogy a felügyelőbizottsági ülésen jogászok is értekeztek arról, büntethetők-e a felügyelőbizottsági tagok személyesen, abban az esetben, ha a költségek tovább növekednek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!