A 207E sorozatba sorolt mozdony néhány napja, a Gdańskban megrendezett Trako nemzetközi vasúti kiállításon és vásáron mutatkozott be hivatalosan a közönségnek. A jármű dinamikus és statikus tesztjei megkezdődtek, hogy megszerezze a hatósági engedélyeket.

Elsőre meg sem mondaná az ember, hogy a gép korábban egy ST44-es sorozatú Szergej volt. A Rail Polska igencsak átalakította... (forrás: Railway Gazette)

A Rail Polska 2015-ben úgy döntött, hogy legalább húsz olyan villamos mozdonyt hoz létre saját célra – és érdeklődés esetén más lengyel üzemeltetőknek is – , amelyek alkalmasak a Lengyelországban általános három kilovoltos egyenáramról való üzemelésre. Az új típus alapját egy a lengyeleknél ST44-es sorozatként futó, M62M gyári sorozatú dízelgép jelenti. A mozdony a Rail Polska włosienicai műhelyében esett át a metamorfózison. A folyamat végére mindössze a forgóvázak és a főkeret maradt eredeti. Előbbi EMD D77/78 típusú vontatómotorokat kapott, utóbbira pedig egy új, moduláris felépítésű mozdonyszekrényt építettek. A villany-Szergejhez olyan gyártók szállítottak alkatrészeket és rendszereket, mint a VIS Systems, a Mecom, az IPS Tabor, az Inteko és a Wabtec. A 2400 kilowatt teljesítményre és 300 kilonewton folyamatos vonóerő leadására képes gép legnagyobb üzemi sebessége maradt száz kilométer per óra. A húsztonnás tengelynyomásnak köszönhetően Lengyelország összes villamosított vasútvonalán bevethető az igencsak egyedi kinézetű mozdony.

A cég számításai szerint egy átépített mozdony egy új gép árának mindössze a felébe kerül, az üzemeltetési és karbantartási költségei pedig alacsonyabbak egy hagyományos, dízel Szergejénél. Az átépítés miatt pedig a legújabb műszaki szabványoknak sem szükséges megfelelniük – számol be a Railway Gazette.

Észak-Koreában húsznál is több Szergej alakult át felsővezetékes üzeművé az 1990-es évek végén (fotó: Werner Brutzer)

A lengyelek próbálkozása nem az első az M62-esek dízelről villamos üzeművé történő átalakítására. Észak-Koreában több mint húsz Szergejt építettek át három kilovoltos egyenáramot használóvá. Az 1.5 sorozatú, Kanghaenggun (magyarul „erőltetett menet”) elnevezésű mozdonyokat a Kim Chong-t’ae mozdonygyár 1998-ban hozta létre. A sorozat elnevezése az 1995–1997 közötti áradások és szárazság következtében kialakuló gazdasági válságra utal, amikor is annyira nehéz volt gázolajat szerezniük, hogy a dízelmozdonyok egy részét inkább villamos üzeművé alakították át. Az 1.5 sorozatjel május elsejére, a munka ünnepére, a munkások ünnepének nemzetközi napjára utal. Azerbajdzsánban is üzemel néhány villany-Szergej: az azeri vasút ADY kétszekciós dízelgépeket alakított át.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!