Sydney–Brisbane: 820 kilométer három óra alatt

Molnár András   ·   2011.08.11. 11:55
Southern_Aurora_lil

A terv szerint az új pálya nyílt vonalon 350 kilométer/órás, városi szakaszokon kétszázas sebességet tenne lehetővé. Így a közúton mintegy fél nap alatt megtehető Sydney–Brisbane vagy Sydney–Canberra–Melbourne távot három óra alatt teljesíteni lehetne – persze megfelelően kevés számú megállás mellett.

Kiváltható lenne a fentiek fényében a fővárost Melbourne-nel összekötő Hume Highway forgalmának egy része, mivel az állomásközöket 70-100 kilométeresre tervezték, tehát e legtöbb regionális központban megállna a vonat. Nagyobb városokat alagúton keresztül érne el a gyorsvasút, mivel az elemzés szerint a telekárak és a kisajátítás költsége közel azonos nagyságrend, mint ha föld alá építkeznek.

A Southern Aurora expressz ma is színvonalas vasúti összeköttetést biztosít Sydney és Melbourne között, de jelentősen hosszabb menetidővel

A sydney-i és melbourne-i repterek első körben nem maradtak fenn a lehetséges állomások listáján, mivel a tervezők a városközpontokat, főpályaudvarokat remélik a forgalom elsődleges forrásának, ugyanakkor az még nem kizárt, hogy Melbourne reptere később mégis bekerül a tervbe.

Brisbane Central pályaudvar, 1911. Száz év múltán már a gőzösnél tízszer gyorsabb vonatokat álmodnak ide a szakemberek

A jövő év során a mostani eredményekre alapozva egy részletesebb hatástanulmányt készítenek, ami már pénzügyi szempontból is vizsgálja a kivitelezhetőséget. Az összköltséget 61-108 milliárd ausztrál dollárra (12 000-21 500 milliárd forint) becsülik, és előzetes véleményként még hozzáfűzik: „nemzetközi tapasztalatok alapján nem valószínű, hogy egy nagysebességű vasúti hálózatba fektetett tőke megtérül.” Ez utóbbi állítással azért talán lehet vitatkozni.

Melbourne, Southern Cross pályaudvar – az egyik legmodernebb vasúti létesítmény Ausztráliában<br>(képek: Wikipédia)

Kapcsolódó hírek