Sydney-i vasutassztrájk: hat hétig felfüggesztve

Vörös Gábor   ·   2018.01.25. 18:45
00kicsi

Hatósági szinten függesztették fel a több hete bejelentett sydney-i vasutas munkabeszüntetést: csütörtökön reggel az ausztrál Munkavédelmi Hivatal és a helyi Munkaügyi Bíróság hat hétre felfüggesztette a tervezett teljes munkabeszüntetést – írja az ausztrál Seven News.

Még az év elején jelezte a tömegközlekedési dolgozókat képviselő szakszervezet (RTBU), hogy január 29-én hétfőn egész napos sztrájkot tartanak a megrekedt bértárgyalások miatt. Az utóbbi időben az NSW Trains munkatársai így is részleges munkabeszüntetésekkel lassították Sydney elővárosi vonatainak forgalmát: néhány napja csak a vasárnapi menetrend szerint közlekedtek a vonatok, aminek eredményeként kaotikus volt a metropolisz közlekedése. Mindezt tetézte, hogy pénteken nemzeti ünnep van Ausztráliában (Australia Day), és ilyenkor tömegek indulnak meg szerte a kontinensen üdülni vagy épp rokonlátogatóba. És ha mindez nem elég: a hétfői sztrájk pont az új tanév első napjára esett volna, ami gyakorlatilag ellehetetlenítette volna az életet Sydney és körzetében. Most azonban a bíróság és a hivatal is kimondta: a meghirdetett sztrájk túlságosan nagy kárt okozna a metropolisz gazdaságának és aránytalanul büntetné az ingázó utasokat, akik csúcsidőben egyszerre akár 440 ezren is utaznak a Sydney Trains járatain. Mindemellett a tapasztalatok is mutatják – amely a két hete végigsöpört ítéletidő nyomán keletkezett káoszból is kitűnt: ha a vasúti közlekedés megbénul, akkor a metropoliszban is megáll az élet.

Ennyien nem szoktak egyszerre utazni és most mégis... A képre kattintva galéria nyílik (TripleM)

A probléma nem újkeletű: Új-Dél-Wales fővárosának elővárosi vonathálózatán – amely csak 815 kilométer, ha nem számítjuk bele a több ezer további távolsági vasútvonalat – hasonló cipőben járnak mint a MÁV-nál. Súlyos problémákat okoz a mozdonyvezetők alacsony létszáma, az alacsony fizetések és a rengeteg túlóra, de az infrastruktúra és némely jármű állapota is hagy kívánnivalót maga után. Persze, most mindenki felhőköl, hogy „de hát a föld egyik legnagyobb metropoliszában miképp fordulhat ez elő”, viszont a válasz a magyar vasúti helyzettel nagyon is rokonságban van. Hónapok óta megy a parázs vita a busz-, villamos- és vonatvezetőket tömörítő szakszervezet és a tartományi közlekedési tárca között a béremelésekről, béren kívüli juttatásokról. Az NSW Trains 2,75 százalékos bérfejlesztést kínált legutóbb, de az RTBU továbbra sem enged a hatszázalékos emelésből és a munkahelyi feltételek javításának garantálásából.

Emeletes szardíniásdoboz hatvanan is összezsúfolódtak egy-egy szerelvény folyosóján (twitter)

Az ausztrál híroldalakon végigböngészve nem kevés utalást találni arra, hogy a nekünk „bezzegvasút” NSW Trains járatai bizony korántsem matyóhímzések, és a korszerű, emeletes, klímás villamos motorvonatok bizony gyakran késnek, mert ha például kiesik egy mozdonyvezető vagy vonatkísérő, akkor a szerelvény ki sem áll a fűtőházból. A dolgozók panaszáradatától zajos az ottani média. Túlhajszoltnak mondják magukat és hasonlóképpen egy-két magyar masinisztához: ők is állítják a munkaerőhiány előbb-utóbb balesetekhez fog vezetni. Megbecsültségük is igen alacsony, a szakma pedig nem vonzó a fiatalok számára (pedig lehet, hogy nem kevés MÁV-dolgozó örülne az itteniekhez képest paradicsomi munkahelyi körülményeknek). Nemcsak a mozdonyvezető-hiány az égető probléma az NSW Trains házánál, de pályaépítő, karbantartó és gépészekből is kritikus a hiány, ugyanakkor kevés álláshelyet hirdetnek meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek