Szabotázs a Qantas gépén?

iho/repülés   ·   2011.11.03. 10:00
nyito

A légitársaság közleménye szerint az érintett Boeing 767-338/ER típusú repülőgépén Brisbane városában végeztek karbantartási és felújítási munkákat. A gépen dolgozók aznap, az ebédszünetből visszatérve azt vették észre, hogy a hangárban álló gépen valaki vagy valakik több elektromos vezetéket is elvágtak. A vezetékek nem a gép irányítórendszeréhez tartoztak, hanem az utasokat szórakoztató fedélzeti hang- és videorendszerhez. Bár a gép biztonsága így nem volt veszélyben, de természetesen nem lehetett elkerülni az érintett repülőgép tüzetes átvizsgálását – senki nem tudhatta előre, hogy más vezetékeit vagy rendszerét nem rongálták-e meg az elkövetők.

A Qantas egy 767-300-asa Brisbane hangárjában <br>(fotó: hosmed.com.au)

Az ügyet a légitársaság jelentette az ausztrál szövetségi rendőrségnek, mely nyomozást indított az ügyben. A munkaterületen, a hangárban lévő géphez elméletileg kevesen férhetnek hozzá, hiszen oda csak megfelelő engedélyekkel lehet belépni, csakúgy, mint a világ bármelyik repülőterén. Akik viszont rendelkeznek ilyen engedéllyel és a gépekkel dolgoznak, azok nem csupán mások életével, hanem saját szakmai nevükkel és persze a repülőgépek javításához szükséges engedélyekkel is játszanak.

Az eset felfedezése miatt késett hétfőn a légitársaság járatainak elindítása, hiszen a gépeket újra át kellett vizsgálni a vezetéknyiszálás fényében. Más repülőgéppel nem volt probléma, így igen valószínűsíthetően nem a Qantas vezetésével, elsősorban az ír származású Alan Joyce elnök-vezérigazgatóval elégedetlen szakszervezetek életveszélyes akciójáról lehet szó. Feltéve, ha történt egyáltalán szabotázs: sokan csak a hétvégi kényszerített leállás miatti PR-ellenakciónak tartják a vádakat.

Nem végzetes, ha az utasok nem látják a mozit <br>(fotó: airlinereporter.com)

Az ausztrál Polgári Légügyi Hivatal mindenesetre arra szólította fel a Qantast, hogy a szabotázsok előfordulásának lehetőségét csökkentő programot dolgozzon ki és alkalmazzon. Ennek alapeleme a folyamatos és szigorú ellenőrzés kell, hogy legyen a hatóság véleménye szerint. Ez azonban nem ígérkezik egyszerű feladatnak. Nehéz elképzelni, hogy bármelyik műszaki szakember azon dolgozna, hogy megrongálja a rá bízott és aláírásával visszaadott repülőgépet, ugyanakkor egy-egy magányos és magas szintű műszaki tudással, a repülőgépek rendszerének alapos ismeretével elkövetőt nagyon nehéz lenne megakadályozni tettének elkövetésében.

Kapcsolódó hírek