Sokakat meglepett, pedig első hallásra milyen logikus: kérdezzük meg magukat az utasokat, hová szeretnének utazni... A Lufthansa-csoporthoz tartozó LC-társaság, az Eurowings hirdette meg eddig egyedülálló akcióját: „You vote, we fly”, azaz: Ön szavaz, mi meg (oda)repülünk...

Persze még mielőtt az ember fantáziája nagyon elszabadulna, mondjuk egy arubai járat beindításának óhajával, pláne, hogy a légitársaságnak van már hosszú távú hálózata is, azért jó tudni, hogy az Eurowings portálján előre megadta a tíz lehetőséget, egy-egy kedvcsináló videó kíséretében, no meg térképpel, hogy a szavazók tudják, hová is szeretnének utazni. Viszonylag rövid európai járatokról van szó, azaz: Belfast, Bergen, Biarritz, a horvátországi Brac  és a boszniai Mostar, Castellon, Podgorica, Shannon és két olaszországi állomás: a szicíliai Trapani és Trieszt.

Sajnos tehát magyarországi desztinációra sem szavazhatunk, úgy mint Sármellék vagy Debrecen, de az Eurowings egyébként is olyan célállomásokat tálal voksolásra, amelyekre más légitársaságok nem terveznek járatokat (feltehetően mindez vonatkozik németországi repterekre, bár az induló állomás nincs feltüntetve), márpedig mindkét magyarországi reptéren jártak már vagy járnak most is az anyaország gépei. Első körben a legtöbb szavazatot elnyerő három lehetőséget választják ki, az abszolút győztes felé a jövő nyári menetrend szerint indítják az első gépet, és erre a járatra a voksolók között ötven pár jegyet sorsolnak ki.

A jeles légiközlekedési portál, az ATW online máris elemző cikket közölt az érdekes kezdeményezésről, amelyben elsősorban az akció marketingértékét emelte ki, vagyis az Eurowings, az európai nagy LC-cégek közül talán még a legkevésbé ismert, komoly népszerűségre tehet szert a voksolással, ráadásul a népszerűség növelésének egyik leghatékonyabb terepén, a közösségi médiában. Különösen most, tehetjük hozzá, amikor ki lehet használni, hogy a legnagyobb európai diszkont konkurens épp a menetrendje megnyirbálására kényszerült: az Eurowings a Ryanair járatcsökkentési bejelentése óta biztatja az utasokat, hogy az elmaradt repüléseket az ő hálózatában pótolják.

Aztán, az ilyesfajta stratégiai–taktikai döntéshozatal annyiban is hasznos lehet, hogy olyan lehetséges célállomásokat hoz képbe, amelyek a korábbi utazási statisztikák elemzése, vagyis a hagyományosabb vonalkeresés folyamán nem biztos, hogy feltűnnek a döntéshozóknak. Végül azért is dicséri a szakportál a társaságot, mert nagy bölcsen előre megadta, limitálta a választási lehetőséget (nesze neked, Aruba), a voksok így nem oszlanak meg túlságosan, és könnyebb lesz az új járat(ok) bevezetése is, ha van mire előre készülni.

Viszont a portál felveti, abban az Eurowings sem lehet biztos, hogy akik szavaznak, azok majd meg is töltik a gépeket az új járatokon. Egy másik érdekes gondolat, vajon nem veszít-e pozíciókat a versenytársakkal szemben, ha az Eurowings így előre bedobja a másoknak is esetleg ígéretes, de eddig fel nem fedezett célállomásokat? Nyilván van olyan társaság, amely, ha maga is lát potenciát a dologban, akár már a németek előtt beindítja a saját gépeit arrafelé, minden lelkiismeret-furdalás nélkül, tehetjük hozzá, megköszönve az ingyen piackutatást…

Egy biztos, az Eurowings, az Air Berlin flottájából valószínűleg átkerülő plusz kapacitással, akkor tudja igazán megerősíteni pozícióját, ha a több géphez több utasa is lesz, márpedig az Európában kíméletlen piaci háború legalább annyira, ha nem hevesebben zajlik a diszkontok között, mint a diszkontok és a hagyományosok közti frontvonalon.

Egy másik érdekes szempont, amit hozzá tehetünk: a kijelölt tíz lehetséges desztináció többsége európai üdülőövezet. Az Eurowings a jelek szerint a Monarch bukásának árnyékában azzal is számol, hogy az egyiptomi és más észak-afrikai, illetve törökországi és közel-keleti tengerpartokra továbbra is visszafogott lesz a boldog békeidőkhöz képest a britek és a németek motivációja, vagyis hasznosabb, ha még annyira fel nem fedezett újabb célpontokat kínál, a kontinens nyugodtabb vidékekein. Egyébként az első két nap után a lista élén két ilyen tengerparti és egy tengerközeli mediterrán város szerepel: Trapani, Mostar és Castellon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!