A dél-alföldi nagyváros tömegközlekedésében mindig akad valami érdekesség. A magaspadlós Ikarusok cseréjére több mint tíz évvel ezelőtt itt állítottak forgalomba először csuklós Mercedes Citarókat, itt közlekednek a kétszázas Ikarusok utolsóként legyártott városi példányai, de itt jelentek meg először facelift változatú Volvo 7700-asok, illetve a megújított Mercedes Conectók csuklós változatai is. A legutóbbi különlegességet pedig a városba érkező tizenkilenc Scania Citywide forgalomba állása jelentette, amely típus más magyar városban nem közlekedik.

A kötöttpályás közlekedést biztosító Szegedi Közlekedési Társaság igaz, hogy (a használható autóbuszokkal együtt) húsz éve átadta a volán társaságnak az általa üzemeltetett 2-es járatot és 90-es vonalcsoportot, de a karbantartások és felújítások idejére mégis szerzett be autóbuszokat pótlás céljára. Az első jármű egy 2004-ben érkezett kétajtós szóló Volvo autóbusz volt, amit egy év múlva kezdődött villamospótlás miatt hat használt Mercedes C1 Citaro követett, ez akkor a legnagyobb városi flottát alkotta Magyarországon. Szintén a Citarók magyarországi történetéhez kapcsolódik, hogy itt állt forgalomba az országban először facelift kivitelű C1-es, illetve annak egy háromtengelyes változata is (ez utóbbi mai napig egyedülálló az országban).

Az SZKT utolsó csuklós Ikarusa az FLN-315 volt, amit idén végleg leállítottak (a szerző felvételei)

Az Ikarus flotta is szépen gyarapodott, a BKV-tól vásárolt selejt autóbuszok közül hármat felújítottak, majd 2006-ban hat wuppertali alacsonypadlós 417-est is forgalomba állítottak, az Ikarus korszaknak részei voltak a két nyáron keresztül bérbe vett miskolci 280-asok, illetve selejtezése után két kaposvári 280-as is Szegeden pótolt kötöttpályás járműveket. Végül a felsorolásból nem maradhat ki az sem, hogy kizárólag az SZKT állományában közlekedtek Szegeden Skoda 21AB típusú szóló autóbuszok is. Valamennyi autóbusz a trolibuszok fehér és zöld árnyalataival kombinált fényezését viselte. A kötöttpályás tömegközlekedést fejlesztő nagyprojekt befejezésekor a két kaposvári autóbuszra már egyáltalán nem volt szükség, illetve fokozatosan állították le a magaspadlós 280-asokat, illetve 417-eseket. Az elsőnek beszerzett Volvo sincs állományban, Szolnok térségében bevásárlójáraton közlekedik. Az utolsó alacsonypadlós Ikarust végül idén állították le, így a buszflotta öt hagyományos és egy facelift kivitelű szóló Mercedes Citaro C1-ből, valamint egy háromtengelyes újfazonú C1-ből állt, a két Skoda autóbusz egyelőre nem közlekedik.

A két csuklós egyike pótol a 10-es vonalon. A három közelmúltban beszerzett Mercedes Citaro új pótlóbusz fényezést kapott

A közlekedési társaság a pótlások biztosítására idén nyár elején további három használt autóbuszt szerzett be, két csuklós Mercedes Citaro C1-et és egy szólót. A két négyajtós csuklós busz 2004-es évjáratú és korábban az észak-németországi Wolfsburg városában közlekedett, szóló társuk szintén 2004-es évjáratú, szolgálati idejének jelentős részét a szintén németországi Frankfurtban töltötte.

Szóló társuk a júliusi trolibuszpótláson kezdte meg küldetését

A közelmúltban beszerzett csuklósok már megjelentek a város trolibuszvonalain egy-egy áramszedős társukat pótolva, szóló társuk a felújítások miatt belvárosi szakaszokról elterelt 5-ös trolibuszvonalon mutatkozott be pótlóbuszként. A három Mercedes Citaro további érdekessége, hogy nem a fehér és zöld színekkel fényezték át őket, hanem új pótlóbuszos arculatot kaptak sárga alapon fekete sávokkal, de az ablakok vonalától pedig fehér színnel, ami leginkább a klasszikus taxik megjelenésére emlékeztet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!