„Január elseje óta minden villamosított vonalunkat szélenergiából nyert árammal tápláljuk” –jelentette be Ton Boon, a Nederlandse Spoorwegen (NS) szóvivője. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a holland vasúthálózat 73 százaléka, 2064 kilométer villamosított, de nyilvánvaló, a forgalomnak csak elenyésző hányada bonyolódik le a dízelüzemű mellékvonalakon. Az arányokat jól illusztrálhatja, hogy a hálózat szívét adó Amszterdam–Rotterdam–Den Haag–Utrecht gyűrűn vannak olyan szakaszok, ahol óránként, irányonként tizenkét vonat közlekedik. A hollandok egyébként az egyik legtöbbet vonatozó nép: az átlagosan napi 5 500 járatot 1,1 millióan veszik igénybe. Mindezt persze nem hobbiból teszik – az ország településszerkezete, a lakosság sűrűsége miatt elkerülhetetlen, hogy ilyen nagy arányban vegyék igénybe a vasutat. Összehasonlításképpen, a 17 milliós Hollandia a magyarországi napi utasszám (2012-ben ez 300 ezer körül mozgott) háromszoros értékét produkálja, nyilvánvalóan nem szociális okokból.

Az NS Reizigers emeletes vonata kanyarog Amsterdam CS kitérőin

Az Eneco nevő holland energiaipari cég két évvel ezelőtt nyerte meg az NS által kiírt tendert. A két cég közötti együttműködésről szerződést írtak alá, amely 2018-as céldátumot tartalmazott a vasúti vontatás teljes szélenergia alapú átállítására.

Boon arról is beszélt, hogy a célkitűzés egy évvel korábbi teljesülésében nagy szerepet játszott a szélerőművek számának töretlenül erős növekedése. A elért eredmény számokra lefordítva azt jelenti, napi 600 ezer utas kizárólag a szélenergiának köszönhetően éri el az úticélját. Egy szélerőmű egy órai üzeme egy átlagos vonat 200 kilométeres energiafelhasználását biztosítja. További cél, hogy az utasonkénti energiafelhasználás 2020-ra a 2005-ös értéknek csak hetvenöt százaléka legyen.

Akárhonnan is származik a vontatási energia, szépen tervezett vezetékrendszeren jut el a vonatokhoz

Természetesen a hírt ki kell egészítenünk azzal, hogy a szélerőművekből származó elektromos energia arányának növelése a vasúti energiafelhasználásban csak „könyvelési trükk”, hiszen az elektromos hálózat egy egységes, több ponton, több erőmű által táplált rendszert alkot. A szóvivő által közöltek csak annyit jelentenek, hogy a vasút az általa felhasznált villamosenergia ellenőrizhető hányadát egy olyan szolgáltatótól szerzi be, amelynek „betáplálási oldalán” a szélerőművek szintén ellenőrizhető energiahányaddal rendelkeznek.

A hírben tehát nem a szélerőművek és a vasúti vontatási energia fizikai összefüggése a fontos, hanem az igényesség, a fenntarthatóság gondolata, egy olyan közlekedési üzemben, amelyik egyébként mindig a környezettudatosságával szokott kérkedni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!