A szélvédő a személyautóknál és a teherautóknál sem csak biztonsági funkciót lát el: nagy szerepe van az aerodinamika terén, az alacsonyabb légellenállás kialakításában, csökkentve ezzel az üzemanyagköltséget és a széndioxid-kibocsátást. Azonban a világ összes szélvédője és áramvonalas burkolata sem tudná biztosítani egy hatalmas konténerhajó könnyed haladását a szélben és a hullámok között. Vagy mégis?

A Mitsui a pirossal körbejelölt szélvédőt építette a MOL Marvel hajóra, majd bizonyította, hogy akár két százalékkal is csökkenteni lehet az emissziót az eszköznek köszönhetően (forrás: The Maritime Executive)

A japán Mitsui O.S.K. Lines (MOL) szerint azonban egy lassan haladó teherhajón mégis lenne értelme a szélvédőnek. A szállítmányozó vállalat nemrégiben menet közben tesztelt egy hajók számára kitalált, szélellenállás-csökkentő burkolatot, az eredmények pedig azt mutatják, hogy az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásnak köszönhetően átlagosan két százalékkal csökkenthető a széndioxid-kibocsátás. A Mitsui egy hatalmas szélvédőt szerelt a kilencszázkilencven láb (körülbelül háromszáz méter) hosszú MOL Marvel teherszállító hajójának orr-részére, majd annak tizenhét csomó (harminckét kilométer) per órás sebességnél mért teljesítmény-értékeit összehasonlította egy ugyanolyan, ám szélvédő nélküli hajóéval. A mérnökök az Ázsia és Észak-Amerika keleti partja közötti utak adatainak elemzése során kivették az óceán hullámainak hatását, és csak azokra a teljesítményértékekre koncentráltak, amiket a csökkentett szélellenállás befolyásolt. A próba sikerén felbuzdulva a Mitsui további teszteket tervez annak érdekében, hogy adatokkal és még fejlettebb technológiával bizonyítsa, hogy a szélvédő a hajózás terén is alkalmazható – számol be a DC Velocity.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!