Szenzáció: az őslopakodó titokban még mindig repül!

iho   ·   2014.10.04. 09:20
cim
Friss fotók jelentek meg arról, amiről az internetes repülési fórumokon már hetek óta csorognak az információk: az amerikaiak a hadrendből már kivont, korábbi közlés szerint teljesen leállított alacsony észlelhetőségű F-117-eseik közül egyet vagy többet titokban továbbra is repülőképes állapotban tartanak, sőt, ez a gép vagy ezek a gépek valóban időnként a levegőbe is emelkednek.

F-117-es, fékernyővel...

Az első, kizárólag földi csapásmérésre használatos, futurisztikus külsejű típust hat éve küldték nyugdíjba, miután a modernebb változatok, a bombázók közül a B-2-es, valamint az első harci bevetését épp a napokban teljesítő F-22-es szolgálatba állt.

A The Aviationist most szeptember 29-én és 30-án készült fotókat közöl, amelyeken az egyébként valóban összetéveszthetetlen F-117-es sziluett jól kivehető a nevadai Tonopah légibázison gurulás közben, egy fedett állóhelyen illetve egy előtéren.

...és a fedett kiszolgáló helyen

A portál szerint két gépről van szó, amelyek ezeken a napokban repültek a titkos fegyverkísérletek helyszínéül szolgáló, egyébként szigorúan őrzött bázison, a szeptember 29-én repülő példány „Knight 12” hívójellel tartotta a kapcsolatot.

A portál és a szinte felzúduló internetes közönség is sokféle magyarázattal próbál szolgálni a meglepő fejleményre. Az egyik verzió szerint, és talán ez a legegyszerűbb, a gépeket fegyverkísérletek végrehajtására használják, gyanítható például, hogy ahhoz egy „lopakodó” kell, hogy bemérjék, mekkora radarjelet bocsát ki az, ha egy ilyen alacsony észlelhetőségű gépből mondjuk egy új bombát, rakétát indítanak. Az is lehet, hogy az alacsony észlelhetőségű katonai gépek következő generációjához szükségesek a kísérletek, próbálkozhatnak például új, a radarhullámokat jelentős részben elnyelő külső festéssel is.

Bombavetés közben

Más verziók szerint a gépeket agresszor-szerepkörben repültetik, vagyis a légierő pilótái a segítségükkel gyakorolják, hogyan lehet ellenséges alacsony észlelhetőségű gépeket (mégiscsak) észlelni és legyőzni levegő-levegő eszközökkel. Ez a feltételezés abból indul ki, hogy a kínaiak már két, az oroszok egy ilyen kategóriába tartozó repülőgépet tesztelnek, és ezért van szükség mindenképp a lopakodók elleni harc életszerű gyakorlására. Egyébként ez azért sem kizárt, mert az F-117-esek , amíg (hivatalosan) szolgálatban álltak, többször szerepeltek a Red Flag gyakorlatokon. Mindenesetre 2010-ben, tehát megintcsak az kivonás után készült már felvétel repülő F-117-esről is épp a Red Flag helyszínéül szolgáló, a Nellis légibázishoz tartozó hatalmas gyakorlótér északi peremén.

Ugyancsak racionális feltételezés, hogy új földi légelhárító rendszerek, illetve a légi harcálláspontokon használt szenzorok próbáiról van szó, megintcsak az ilyen kategóriájú ellenséges gépek észlelésének javítása érdekében.

Egy meglehetősen izgalmas teória szerint valójában a két F-117-es átalakítva pilóta nélküli, autonóm vagy távirányított eszköz, amely alacsony észlelhetősége folytán lenne sikeres. A „szelídebb” verziók felderítő UAV-ról beszélnek, a videofelvételt közreadó Foxtrot Alpha portál azonban ennél tovább megy, és azt mondja, racionális lenne a lopakodó gépeket személyzet nélkül erősen védett és egyben nagyon értékes célpontok elleni csapásmérőként bevetni, akár „öngyilkos” módon is, vagyis ha kell, az autonóm vagy távirányított gép a semmiből rázuhanva tudná elpusztítani a célpontot.

A második Öböl-háború, áttelepülés előtt Szaud-Arábiába

A netes hozzászólók közül van, aki úgy tudja, hogy ez a gép vagy ezek a gépek nem is a légierő, hanem a gyártó Lockheed tulajdonában vannak. Félig komoly, félig vicces formában firtatják többen, hogy az illető, aki a képeket készítette, és akit persze nem nevez meg a portál, életben van-e még egyáltalán, miután a szupertitkos bázison a szupertitkos gépeket lefotózta. És vannak, akik hevesen bírálják a portált, amiért az Egyesült Államok védelmi érdekeivel szembe mozogva nyilvánosságra hozzák a képeket, mások szerint viszont ezeknek a fotóknak a megjelenése nem lehet más, mint szándékos kiszivárogtatás.

A Foxtrot Alpha arra hívja fel a figyelmet, hogy ebből a típusól akár két, akár más információk szerint hat példány üzemben tartása is nagyon komoly erőfeszítéseket igényel, ezt a gépet kiszolgálni, a radarabszorbens festét minden bevetés után kijavítani nem kis feladat. Ha akár a légierő, akár az egykori gyártó vállalja az ehhez szükséges összegeket, az ehhez értő kiszolgáló személyzet további alkalmazását, a karbantartás különlegesesen magas költségeit, annak nagyon komoly indoka kell, hogy legyen – véli a portál. Végül azt sem tartja kizártnak ez az elemzés, hogy az F-117-esek jnéhány példánya egyfajta stratégiai tartalék, valamiféle valóban súlyos újabb konfliktus esetére.

Sok bombasziluett a kabintető alatt: bőven volt bevetésben része az F-117-eseknek

Az F-117-es az alacsony észlelhetőségű harci gépek első, csapatszolgálatba állított típusa 1981-ben repült először. Mindössze öt kísérleti és 59 széria-példányt készítettek belőle. Első harci alkalmazása a panamai invázió során történt, jól megtervezett bevetései valóban rendkívül hatásosak voltak például az első Öböl-háború nyitányaként, majd a konfliktus során összesen 1300 sikeres bevetésük volt, úgy, hogy az iraki légvédelem nem tudott mit kezdeni velük.

Mint arról az iho/repülés is megemlékezett, egy ilyen gépet viszont sikerült lelőnie a balkáni háború során a szerb légvédelem magyar tisztje által irányított rakétás alakulatnak. Amíg a létezését titkolták, addig a harcoló alakulat is a Tonopah bázison repült, és akkor települtek át a gépek Hollomanra, amikor a világ már tudomást szerzett a létezésükről.

F-117-esek pihenőben: végülis csak a szárnyakat szerelték le...<br>(fotó: Foxtrott Alpha)

A nyugdíjaztatásuk után azonban az F-117-esek nem jutottak a más kiszuperált gépekhez hasonló sorsra, vagyis nem vitték őket sivatagi géptemetőkbe, csak egyetlen példányt vágtak szét, illetve ötöt vittek különböző múzeumokba, a többi – ismét Tonopah-ba került, ahol a szárnyaikat leszerelve tárolják őket azóta is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.