Minden évben szeretne az ember valami nagyon jó hírt közölni az új vasúti menetrend kapcsán, de az utóbbi években elég nehéz volt valami nagy fordulatot, változást, korszakalkotó újítást hozó újdonsággal előrukkolni. Főleg, ami a szlovák-magyar határátmeneteket illeti. Ezt leginkább a Kassa-Hidasnémeti vonal menetrendi mezője hitelesíti – nézzék csak meg, két alibivonat reggel és este mindkét irányban. De azért ne feledjük, ütemes a menetrend, igaz, hogy tizenkétórás az ütem.

A ZSSK a napokban hivatalosan is kihirdette a 2018/2019-es menetrendet. Kezdjük a hazánkkal való kapcsolat bemutatásával. Nem sok minden változik, talán említésre méltó, hogy Ligetfalu (Bratislava-Petržalka) állomáson csatlakozásuk lesz a hegyeshalmi vonatokról (-hoz) a szenci személyvonatoknak. A GYSEV által lefedett rajkai határátmeneten sem változik lényesen semmi. A Budapest–Pozsony–Prága vonalon sem történik lényeges változás, az ütem marad, a Varsovia nevet vált, Báthory lesz, s közvetlen kocsikat is visz majd Krakkóba. A Metropol kálváriájáról már írtunk, szegény szerencsétlen EuroNight elég sanyarú sorsra jutott. A 17:40-kor a Nyugatiból induló utolsó Metropolitant Prágáig hosszabbították meg, amivel még éjfélre (00:09) Prágába lehet érni.

Az új Bmpz kocsik Zsolna és Prága között, valamint Kassa és Pozsony között járnak majd az új menetrendben, fokozatosan helyezik üzembe az elkészült kocsikat

A Magas-Tátrába való eljutás kassai átszállással: A Rákóczi IC Budapestről 9:59-re érkezik Kassára, itt nyolc percnyi idő jut az átszállásra a 606 Liptov gyorsvonatra, amivel 11:21-re érkezünk Poprádra, a Tátrai Villamos Vasút személyvonata pedig 11:27-kor indul Ótátrafüredre (Starý Smokovec), ahová 11:51-kor érkezik. A Csorba-tóhoz leggyorsabban ugyancsak a Liptov gyorsvonattal érhetünk, csak egy megállóval tovább kell utazni, s Csorba állomáson kell kiszállni 11:43-kor. Innen aztán a „zubacska” viszi fel az utasokat Csorbató (Štrbské Pleso) állomásra, az érkezés 12:07. Visszafelé Csorbatóról 15:45-kor indul zubacska Csorba állomásra (16:03), amiről átszállhatunk a 607-es Pozsonyból Kassára közlekedő gyorsvonatra 16:18-kor, ez 17:53-ra érkezik Kassára, ahonnan pedig 18:02-kor indul a Rákóczi IC Budapestre. Ótátrafüredről 15:53-kor kell indulni a "villamossal" Poprádra, ide a 607-es gyors 16:40-kor érkezik, és indul Kassára. Kassán pedig át kell majd szállni a Rákóczi IC-re.

Ausztria

A szlovák menetrend legnagyobb újdonsága kétségtelenül a Pozsonyt Bécsen és Innsbruckon át Züricchel összekötő napi egy railjetpár. A páros RJX 160 (azért RJX, mert az RJ rövidítést már befoglalta magának a Regiojet) 6:10-kor indul Pozsony főpályaudvaráról, Zürichbe pedig 15:20-kor érkezik. Visszafelé az RJX 167-es Zürichből 12:40-kor indul, s 21:51-re érkezik Pozsonyba. A vonatpár esetében mindkét irányban csatlakozása lesz a keleti végekről/-re induló éjszakai járatokra (R 614/615 Zemplín és R 800/801 Poľana). A railjet itthon megszokott szolgáltatásait így már a pozsonyiak is élvezhetik. Javul a Kassa és Bécs közötti kapcsolat is, hiszen az eddig csak közvetlen kocsikként átjáró IC szerelvény immár hivatalosan is Bécsig közlekedik (IC 44/45 szám alatt). A Pozsonyból induló regionális expresszek órás ütemben követik egymást ugyanúgy, mint eddig.

Lengyelország és Ukrajna

Pozsony és Varsó között nem változik igazából semmi, a Varsovia nevének Báthoryra átkeresztelésén kívül. A Skalité–Zwardon kapcsolat is változatlanul marad, napi öt pár személyvonattal. A Mezőlaborc–Lupków átmenet esetében is marad a nyári szezonban csak hétvégente közlekedtetett két vonatpár. A Metropol lengyelországi közvetlen kocsicsoportjának köszönhetően Boroszló (Wroclaw) is elérhető lesz. Az ukrajnai kapcsolat sem bővül, marad a napi két személyvonat oda-vissza Tiszacsernyő és Csap között. A Kassa és Kijev között közlekedő közvetlen hálókocsi esetében van némi javulás, ugyanis ennek a menetideje 2 óra 12 perccel rövidül Kijev felől, valamint 3 óra 25 perccel rövidül a menetidő Kijev irányába. Ezt egyébként kozmetikai változtatással érik el úgy, hogy az eddig kijevi hálót továbbító személyvonat vég- illetve kiinduló állomása Tiszacsernyő helyett Csap lesz. A szlovákok az ukrán féllel egy nyári szezonban közlekedő odesszai hálókocsi bevezetését is mérlegelik.

Kassa és Prága között már légkondicionált hálókocsik közlekednek

Csehország

A szlovák-cseh kapcsolat továbbra is a legjobb nemzetközi kapcsolatát jelenti az országnak, a távolsági járatok esetében a Zsolna–Puhó–Prága vonalon lényegi változás, csak egységesítik a vonatok neveit – Valašský express lesz már mindegyik. Púchov állomáson továbbra is át lehet majd szállni a pozsonyi gyorsokra mindkét irányban. A Zsolna–Ostrava–Prága vonalon néhány változás azért lesz. Az eddigi pénteki/vasárnapi mentesítő EC 242/243 Roháče megszűnik, helyette egy újabb Pendolinót állítanak csatasorba, amely pénteken délután (és néhány ünnepek körüli napokon) 15:41-kor indul majd Prágából és 23:05-re érkezik meg Kassára. A vonat azonban visszafelé már nem vesztegel vasárnapig Kassán, hanem szombatonként korán reggel, 6:58-as indulással vissza is tér Prágába 14:19-re. A szombat reggeli járat azonban valószínűleg Zsolnáig üresen, vagy csak nagyon gyér kihasználtság mellett közlekedik majd, hiszen a Pendolino helyjegyköteles. A napi Pendolino Košičan menetrendi fekvése marad, egy nap alatt fordul majd meg (7:09 – 14:27 // 15:00 – 22:19) Prága és Kassa között. Az éjszakai EuroNightok menetideje csökken, de továbbra is csak az EN 442 Slovakia lesz egész évben közlekedő járat Homonna és Prága között, a másik pár, EN 444/445 Bohemia csak 150 alkalommal közlekedik majd a nyári szezonban és Karácsony és Húsvét idején.

Belföldi távolsági járatok

A Pozsony és Kassa között közlekedő IC járatok száma és szolgáltatási standardja marad a régiben, azaz napi négy pár InterCity cirkál majd a 445 kilométeres szakaszon, azzal a különbséggel, hogy az egyik IC járatpárt Bécsig hosszabbítják meg. Ennek a párnak lesz a legrövidebb menetideje az ország két legnagyobb városa között, 4 óra 36 perc (4 óra 40 perc Kassa–Pozsony viszonylat esetében). A „hatszázasok”, azaz a 6XX számú gyorsvonatokból naponta hét pár lesz, kétóránként közlekednek, Pozsony és Puhó között már 160 kilométer per órás sebességgel haladva (amennyiben a járműgazdálkodást sikerül ehhez igazítani). Ennek hála, 10 perccel rövidül a gyorsvonatok menetideje is (5 óra 40 perc) a két nagyváros között. Az éjjeli járatok tekintetében változás nem lesz, továbbra is a Zemplín és Polana gyorsvonatok biztosítják a hálókocsis eljutást a fővárosba és vissza, újdonság, hogy a fekvőhelyes kocsik már kerekesszékkel közlekedő utast is felvehetnek (Bvcmz kocsi). A 615-ös Zemplín körülbelül egy órával korábban indul majd Pozsonyból, mint eddig, továbbra is visz autószállító kocsit magával Homonnára és vissza. Pozsony és Zsolna között egyórás ütemben járnak majd a gyorsvonatok napközben.

A belföldi távolsági járatokon továbbra is marad az étkezőkocsi szolgáltatás, amit a kassai Wagon Slovakia Košice cateringcég üzemeltet<br>(fotó: ZSSK)

A Pozsony–Zólyom–Besztercebánya/Kassa vonalon lényegi változás nem lesz, napi kilenc vonat lesz a főváros és Besztercebánya között (öt oda, négy vissza), valamint hét vonat Pozsony és Kassa között a déli vonalon (három oda, négy vissza) – egy vonat csak Zólyom és Kassa között közlekedik majd. Tizenhat év után pedig újraindítják a vasúti személyforgalmat Zólyom és Ipolyság között január 2-tól. A vonatok az iskolába és munkába ingázó utasközönség számára felenek majd meg leginkább, hétköznapokon öt vonatpár lesz, hétvégente pedig két pár pendlizik majd.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!